Jump to content
Sign in to follow this  
Dressurponnii

Mensen på rideleir

Recommended Posts

Som mange andre skal i sommer så skal jeg på rideleir. Uheldigvis var det bare en uke igjen der jeg ville dra som var ledig, uka jeg har mensen 😞 

Er det noen her som har vært på rideleir med mensen før? Har dere gode tips?

Jeg har aldri vært på stallen jeg skal på før, vet ikke hvor god tid man har før man rir osv så vet ikke når jeg har tid til å sette i en ny tampong før jeg rir osv. Jeg blør ekstremt mye de to første dagene også. Veldig stresset for at jeg ikke skal få nok tid til å skifte før og etter ridning og andre aktiviteter de skal arrangere som bading. Vi skal være nesten en hel dag nede på en strand et stykke unna stallen, spise lunsj der også. 

Edited by Dressurponnii

Du kan spørre legen din om å få Primolut. Det er en tablett som tas 2-3 ganger daglig, og utsetter menstruasjonen så lenge du tar den :) 

Hvis du har så sterke blødninger de første dagene av menstruasjonen, burde du uansett ta en prat med legen. Det hørtes voldsomt ut, og plagsomt ut. 

1 time siden, mallilen skrev:

Du kan spørre legen din om å få Primolut. Det er en tablett som tas 2-3 ganger daglig, og utsetter menstruasjonen så lenge du tar den :) 

Jeg er ikke noe fan av sånne utsettelser. Hørt så mye forskjellig, både negativt og positivt så vil holder meg unna det 

Du går ikke på ppiller og kan bare fortsette å ta piller så du slipper blødning? Det er ikke farlig det :) 

Enig om at mensen er så kraftig at det oppleves som hemmende at du bør prate med lege om det. 

Jeg har helt sikkert vært på rideleir med mensen,men ikke tenkt noe over det. De har vel toalett der? Også er det vel mange jenter på ett sted og en helt vanlig problemstilling :)

Hvis du har plagsomt store blødninger finnes det også piller (cyklokapron) man kan få for å redusere blødningene, om du ikke vil ta primolut kan det være et alternativ. Du må ha resept, så du kan jo snakke med legen om hva som er best.

Går du på p-piller er det ikke farlig å utsette mens. Det kan til og med være tryggere å ikke ha det (https://forskning.no/medisin-om-forskning-sex/det-er-tryggest-a-droppe-mensen-nar-du-gar-pa-p-piller/1314686). 

Ellers er du som Eva sier helt sikkert ikke den første til å ha mensen på rideleir. Hvis det er for lite muligheter til å få skiftet kan du kanskje snakke med de som arrangerer om problemet, så finner de sikkert en løsning for at du skal få tid til å gå på toalettet, det har de sikkert forståelse for. Også kan du jo for sikkerhets skyld dobbeltsikre med både bind og tampong så du ikke går og er redd for å blø gjennom hele tiden.

2 timer siden, Dressurponnii skrev:

Jeg er ikke noe fan av sånne utsettelser. Hørt så mye forskjellig, både negativt og positivt så vil holder meg unna det 

Jeg kan helt ærlig ikke si jeg har hørt noe negativt om det, altså. 

Som @stinej nevner kan du også få cyklocapron for å redusere blødningene, men disse har litt mer omfattende potensielle bivirkninger enn primolut. 

@Eva nevner også en prat med legen. Det tenker jeg du egentlig bør gjøre uansett med tanke på såpass kraftige blødninger som du nevner. 

Ellers er jo det å ha mensen helt normalt, men jeg kan forstå det er plagsomt å skulle ha den på aktiv bortebane og føler virkelig med deg :) 

Menskopp kan forøvrig også være et alternativ til bind og tampong. Jeg sikrer med bind i tillegg, og er langt mer fornøyd med det alternativet enn tampong.

Klarer ikke å forstå nytte med mens om man ikke skal bli gravid. 

Menstruasjon kan være hemmende enten ved kraftig blødning og/eller kraftige smerter. 

Bare tøys å holde på å ha. 

Ta kontakt med legen og få ordnet det dere blir enig om er beste og enkleste løsning for deg. 

• Liker 2

Tid til å bytte får du garantert, er jo bare å si "må på do" og løpe dit en tur :) ta med litt ekstra undertøy og laken event. Og ta med nok tamponger i str tante 😅 

1 minute ago, Issa said:

Tid til å bytte får du garantert, er jo bare å si "må på do" og løpe dit en tur :) ta med litt ekstra undertøy og laken event. Og ta med nok tamponger i str tante 😅 

Ta med ekstra undertøy og laken på rideleir ja - jeg leste de første tre gangene at du mente å ta det med på do, og brukte litt for mye tid på tenke ut hva man trenger laken til på do 😂

• Haha 2

2 minutter siden, Eva skrev:

Ta med ekstra undertøy og laken på rideleir ja - jeg leste de første tre gangene at du mente å ta det med på do, og brukte litt for mye tid på tenke ut hva man trenger laken til på do 😂

Hahaha 😂 jeg måtte le høyt. Det kan jo se ut som jeg mente det ja, jeg ser det nå. Jeg tenkte jo da at man kanskje måtte bytte på senga etter et uhell og event også oftere bytte undertøy 😂 For å ha det på det rene (både billedlig pg bokstavelig talt) 

• Haha 1

Jeg tenkte først at laken var noe slang for bind eller truseinnlegg, som jeg ikke hadde hørt før 😂

Jeg tenker at det kanskje går an å prate med lederne om dette når du kommer. Forklar problemet, så kommer de nok til å ville hjelpe deg med at du får tid til å skifte osv ☺️ Jeg ville helt klart ha pratet med de når du kommer heller enn når situasjonen oppstår, for da kan du bare si litt insisterende at du må på do f.eks. og så skjønner de greia. Da slipper du antakeligvis å måtte stå og forklare det her foran alle de andre på leiren, det hadde ikke jeg syntes var så gøy i alle fall :P 

Jeg kan jo si at jeg har på legens befaling ikke mens pga kronisk sykdom. Tar ppiller uten den uken med pause. Har gjort det i noen år nå. Litt uvant først, men nå er det helt ok. Ikke blitt noe problemer av det, tvert i mot.

• Liker 1