Jump to content
Hestejentemamma

Type sand til uteområde

Recommended Posts

Når man kjøper hest blir læringskurven bratt. 
området hesten skal dele med en annen trenger mer sand. Og vi er usikker på hva som lønner seg å bruke. 
D skal stå 2 hester her, en islending med sko som er godt oppi årene og en welsh cob som er 10 år. 
Islendingen står med sko, welsh’n skal testes barfot. 
Islendingen har gått der lenge og er vant til dagens underlag. Welsh’n har gått stått på utegang siden mars i skogaktig område med en del gjørme. Den har gått med sko på forbena frem til nå. Disse er tatt av. 
Islendingen brukes i all hovedsak på tur i skogen, på små stier og noe grusveier. Welsh’n blir nok brukte 50/50 bane/tur på stier/grusveier. Banen er utebane med fin grus.

Har skjønt man velger fraksjon på grusen... 

Se vedlegg. 

Hva bruker dere og hvilken erfaring har dere? 

CD4FEDE1-0566-4CC0-8A1D-99AE22FD7BFB.png

94F63626-0B42-4465-BD0A-03E37F5E931D.png

E7440397-714B-4E3B-B1DF-E96944187B94.jpeg

EAA67A93-2EE5-4554-924D-68BD4677BD56.jpeg

5F5DBEF4-7CAA-4BE1-A086-247A2423A3D3.jpeg

Edited by Hestejentemamma
La til flere bilder av uteområdet

Det ser fint ut der, sikkert kjekt sted å være hest!

Som underlag vil jeg anbefale vaska singel, fraksjon 2-6 eller 2-8.

Om det er uteområder ved løsdrift, vanlig luftegårder eller ridebane, er det et veldig egna underlag for hest.

Ikke sliter det mye på uskodde høver, det dreneres lett og er svært enkelt å reingjøre ift måking.

Vi har brukt det i mange år på vår løsdrift, og da vi etterfylte ridebanen i 2014 brukte vi også den.

Her brukes den også til strøing vinterstid, så vi har ordna en avtale med kommunen om at feiebilen får tømme her.

Det må siktes litt før bruk da, men gjenbruk synger fint i øra mine 😄

Og stadig påfyll hos hesta.

Skulle dere ha behov for litt mer variert underlag kan en flishogger leies og trær kan styves. Da mister dere ikke hjelpa trærne gir ift å suge opp vann, men får allikevel rikelig til grovflisproduksjon.

Legger ved bilde av singelen fra området utafor stallen her😊

E138B7E6-5E16-4796-B775-BD994E75A7D8.jpeg

33C3125A-9DC4-4421-846E-C5541D0BA9E7.jpeg

• Liker 1

Jeg jobber med å selge grus og singel. Anbefaler som regel alltid 2-4 i luftegård og utegang til hest. 

I Siljan sin luftegård har jeg 0-32 i bunnen (pga det var litt gjørmete) og 2-4 oppå. Lot lasset med 0-32 få satt seg i 2 uker hvor hestene gikk ute med det, før jeg la et lass 2-4 oppå. Fungerer ypperlig 😊

• Liker 1