Jump to content

Hysterisk redd for medisin

Recommended Posts

Hesten har fått et lite sår på øyelokket (sukk) som det har gått infeksjon i. Ble dyrlege og gir smertestillende/febernedsettende, og skal rense (helst saltvann rett i øyet men det går ikke uten doping så vi spyler med vannslange (og det liker han faktisk nå selv om redd for den tidligere!j.

også skal han ha norodine antibiotika morgen og kveld.. men den er han hysterisk redd for/hater smaken av.  Smertestillende og zoolac(?) (for å ordne magen som blir dårlig av antibiotika) gir jeg med litt kraftfor/tilskudd og han spiser det meste. Men norodine er umulig. Forsøker å sprøyte inn i munnen men han blir helt hysterisk.  Noen som har tips? Kan jeg feks forsøke å gi eplejuice og kraftfor med norodine for å se om jeg klarer å kamuflere smaken eller andre tips?

i dag hang en hestevant stor og sterk mann (190cm?j i grima (litt stor kraftig  islandshest) mens vi forsøkte - fikk det i ham til slutt.. men kan jo ikke fortsette sånn.😟 kan ikke godt dope hesten 2x per dag heller? (Neste gang tror jeg det må bli sprøyter om det går selv om dyrere er det i alle fall ikke farlig!)

Jeg er generelt ikke fan av bremsing, men dere har ikke en skikkelig brems tilgjengelig? Ikke en liten en, men en sånn på lang stokk. Det har innimellom vært «trikset» for meg som har jobbet på diverse staller og tidvis fått i oppgave å gi antibiotika til hester som slår stiften 🙈 Med godkjenning fra eier, selvsagt, men de må jo få i seg medisinen på et vis 😕

• Liker 1

Du får sikkert ikke kamuflert smaken, men kanskje du kan tilvenne situasjonen ved å fylle en sånn sprøyte med eplejuice eller melassevann og gi det ørten ganger før du sniker inn en med norodine i? Hvis det er vanskelig å nærme seg bare, så bare hold norodinen i nærheten mens du kjører på med gulrøtter og ros. Verdt et forsøk, men siden den må ha medisinen nå er det ikke sikkert det går. Må du ty til å bruke brems eller liknende hadde det sikkert vært lurt å prøve å tilvenne å få noe godt i en norodinesprøyte i munnen over noen uker når du er ferdig med medisinene, så kanskje det blir lettere neste gang. 

• Liker 2

Hva om du dypper den i litt melasse/eplejuice først, før du dytter den i munnen? 

Min liker ikke å få noe i munne sånn, men jeg fant ut at hvis jeg har kjetting over nesen så klarer jeg å holde henne nede bedre, også må jeg gi den fra siden så hun ikke «ser» den like godt. Kom jeg forfra først så nektet hun ganske fint. 

Fant forøvrig ut at dette måtte vi øve på. Så jeg jobbet lenge med at jeg skulle gå lov til å ta på mulen/munnen uten at hun røsket opp hodet og ble giraff (hun er kjempestor og jeg er .. ikke så stor). Nå kan jeg holde henne rundt munnen uten at hun røsket opp hodet, og får lov til å åpne gapet litt så jeg får inn sprøye. Er så kjekt! 

• Liker 1

Saltvann på engangs sprøyte så kan du spyle rett på øyet?   

Brems eller ta tunga på hesten under Norodine?  

Jeg har måttet gi smertestillende til min nå i et par dager, og selv om hun ikke har noe særlig imot det så prøvde jeg å gjøre det så hyggelig som mulig. Så på slutten rakk jeg nesten ikke ordne ferdig før hun tok leppene over sprøyten og slukte i seg smertestillende!! Det jeg gjorde var å gi henne en sånn slikkeboks (Horselyx) før jeg ga sprøyten og rett etterpå (men fortsatt "lenge" etterpå slik at hun fikk i seg alt av smertestillende først). Da virket det som om hun syns alt smakte godt og tok sprøyten frivillig. Skal sies at hun er en veldig ukomplisert hest i utgangspunktet, men selv med det her syns jeg hun var overraskende snill. 

På 16.6.2020 at 11.27, ME&FB skrev:

Saltvann på engangs sprøyte så kan du spyle rett på øyet?   

Brems eller ta tunga på hesten under Norodine?  

Ta tunga er umulig med norodinen.  Vi kan forsøke brems men da må det gjerne være en laang stokk - den lille klarer vi det ikke helt med tror jeg.  Igår tidlig fikk jeg hjelp til medisinen - tok den først før hesten ble for urolig.  Sto 2 stk og pratet rolig med pastasprøyte på ryggen.  Men Hr oppdaget den så ble litt kamp før den gikk inn.  Tok honning på den etterpå for å se om han ville smake men gikk ikke helt.  Igår kveld og i dag tidlig ble det med kraftfor og tillegg samt honning og eplejuice i.  Men det tror jeg han skjønner nå - spiste ikke helt opp idag.. En på jobb som har hest pleier å dynke brød med noe godt og legge medisin inni brødet (!) - kan prøve det også. Og kanskje også horselyx slikkeboks siden han er veldig glade i sånt:-)

Og så kom hovslager for tidlig igår(hesten før min skulle ikke skos likevel), så hun ble med på rensing.  Hun har skodd ham i snart 9  år så de kjenner hverandre godt.  REnsing og salve ble etterhvert en kosestund... når hun først fikk lov å ta på øyet roet han seg helt etterhvert!En kjølig klut som bare kunne ligge litt når  først kom til var bare deilig - og da ble de neste klutene lettere og lettere og salve til slutt gikk som en lek:-) (hun burde ta på seg sånne oppdrag som ekstrajobb:-))  Kan hende hun hadde klart engangsprøyte med saltvann og? I dag var hesten helt rolig etter at jeg fikk den første kluten på så der har vi knekt koden:-)

Veldig gode tips om å øve på Norodinesprøyter med noe godt i til en annen gang.  Håper jo det blir lenge til!

12 timer siden, Dede skrev:

Ta tunga er umulig med norodinen.  Vi kan forsøke brems men da må det gjerne være en laang stokk - den lille klarer vi det ikke helt med tror jeg.  Igår tidlig fikk jeg hjelp til medisinen - tok den først før hesten ble for urolig.  Sto 2 stk og pratet rolig med pastasprøyte på ryggen.  Men Hr oppdaget den så ble litt kamp før den gikk inn.  Tok honning på den etterpå for å se om han ville smake men gikk ikke helt.  Igår kveld og i dag tidlig ble det med kraftfor og tillegg samt honning og eplejuice i.  Men det tror jeg han skjønner nå - spiste ikke helt opp idag.. En på jobb som har hest pleier å dynke brød med noe godt og legge medisin inni brødet (!) - kan prøve det også. Og kanskje også horselyx slikkeboks siden han er veldig glade i sånt:-)

Og så kom hovslager for tidlig igår(hesten før min skulle ikke skos likevel), så hun ble med på rensing.  Hun har skodd ham i snart 9  år så de kjenner hverandre godt.  REnsing og salve ble etterhvert en kosestund... når hun først fikk lov å ta på øyet roet han seg helt etterhvert!En kjølig klut som bare kunne ligge litt når  først kom til var bare deilig - og da ble de neste klutene lettere og lettere og salve til slutt gikk som en lek:-) (hun burde ta på seg sånne oppdrag som ekstrajobb:-))  Kan hende hun hadde klart engangsprøyte med saltvann og? I dag var hesten helt rolig etter at jeg fikk den første kluten på så der har vi knekt koden:-)

Veldig gode tips om å øve på Norodinesprøyter med noe godt i til en annen gang.  Håper jo det blir lenge til!

ei jeg kjenner hadde problemer med ormekur og forsåvidt annet som

skulle inn i munn, hun

tok brød, hulet det ut, klemte medisinen inni og trykte brødet inni igjen.. funket på den hoppa, men den var enormt matglad.. ellers har jeg vært med på å

hule ut gulrot for å gi pracend tabletter mot cushings, men det blir kanskje litt vanskelig med norodine.. 

On 16/06/2020 at 21:46, Thea said:

Jeg har måttet gi smertestillende til min nå i et par dager, og selv om hun ikke har noe særlig imot det så prøvde jeg å gjøre det så hyggelig som mulig. Så på slutten rakk jeg nesten ikke ordne ferdig før hun tok leppene over sprøyten og slukte i seg smertestillende!! Det jeg gjorde var å gi henne en sånn slikkeboks (Horselyx) før jeg ga sprøyten og rett etterpå (men fortsatt "lenge" etterpå slik at hun fikk i seg alt av smertestillende først). Da virket det som om hun syns alt smakte godt og tok sprøyten frivillig. Skal sies at hun er en veldig ukomplisert hest i utgangspunktet, men selv med det her syns jeg hun var overraskende snill. 

Min erfaring tilsier at smertestillende (metacam) er noe helt annet enn Norodine. Det tror jeg smaker ganske godt, jeg har opplevd flere hester som har gått en del på smertestillende som etter hvert ikke kan vente med å få sprøyta med Metacam i munnen 😆

Posted (edited)

Smertestillende smaker nok bedre enn antibiotika ja.. Jeg tok av korken til norodine med tennene og fikk litt i munnviken og det smakte ikke godt...

Jeg endte med å gi sammen med kraftfor (og ungulat) som han vanligvis får - men tok i litt honning og eplejuice for å skjule smaken (honningen blandet oppå norodine).  Da gikk det meste ned.  Siden jeg var alene i stallen om morgenen og ikke alltid så lett med hjelp om kvelden heller så var dette tryggeste måten.

Men infeksjonen er i alle fall ute av kroppen nå og lykkelig hest er satt på beite:-) 

så da blir det nok å øve på å spise ‘snop’ fra sprøyter over Sommeren..

5D945566-E514-434F-93A0-FA491EBFFDFD.jpeg

Edited by Dede
  • Liker 1
På 18.6.2020 at 6.05, Sivoya skrev:

Min erfaring tilsier at smertestillende (metacam) er noe helt annet enn Norodine. Det tror jeg smaker ganske godt, jeg har opplevd flere hester som har gått en del på smertestillende som etter hvert ikke kan vente med å få sprøyta med Metacam i munnen 😆

Ja tror metacam er ganske nammis. Emil gikk mye på det pga tannbetennelser, og han åpna leppene når jeg kom med sprøyta! Tror han mente det var godis😂