Jump to content
Maylinn02

Sal til unghest

Recommended Posts

Hei! Eg har nettopp kjøpt meg unghest (barock pinto på 3 år) og skulle hatt ein sal! Men har ikke peiling... tips til ka eg skal sjå etter når eg kjøper sal? Ser no på wintec allround/sprang sal, der kan du jo skifte bom etter kvar som den vokser, men er det andre ting som lengd og dybde osv eg må ta hensyn til? evt. ka anna? Ganske fersk på det området ved å kjøpe sal.

Det er nok lurt å velge en sal med en del endringsmuligheter til en unghest mange saler har det - Wintec og Bates har samme system, og Thorowgood og Kent and Masters f.eks. Men det er mye å ta hensyn til om en sal passer eller ikke, både hos hest og rytter, så om du er fersk, få hjelp av en saltilpasser! Om du sier hvor i landet du hører til kan sikkert noen hjelpe med å anbefale en :)

• Liker 2

Det er viktig å huske på at det ikke bare er bomvidden som skal passe, men også lengde, svai og kanalbredde  for å nevne noe - i tillegg til at salen må passe rytteren.
En unghest vil forandre seg mye, så det kan være lurt å investere i en sal som kan tilpasses "i alle retninger", ellers må man ofte belage seg på å bytte sal relativt ofte de første årene.

• Liker 2

Som nevnt allerede er det viktig å finne en bom som passer hesten, altså at den er passe svai/rett, laget for høy manke, normal manke eller lav manke osv. Kanal, paneler og twist osv skal jo helst også passe så det aller lureste er å få tak på en saltilpasser med god kompetanse, som kan finne riktig sal for deg og hesten. Anbefaler uansett at du skaffer en med utbyttbar/juserbar bom og ullstopp, slik at den kan tilpasses med stopp og vidde ettersom hesten endrer seg :)

• Liker 1

En unghest er jo ofte veldig rett i ryggen, så ville kjøpt en billig (ikke nødvendigvis billig, men altså ikke en sal til 30000) og brukt i begynnelsen,  og heller kjøpt en dyrere sal senere når hesten er ferdig vokst i kroppen. Den kan jo vokse og forandre seg til den er både 5 og 6 år ++

• Liker 1

4 timer siden, Torhild skrev:

En unghest er jo ofte veldig rett i ryggen, så ville kjøpt en billig (ikke nødvendigvis billig, men altså ikke en sal til 30000) og brukt i begynnelsen,  og heller kjøpt en dyrere sal senere når hesten er ferdig vokst i kroppen. Den kan jo vokse og forandre seg til den er både 5 og 6 år ++

Ja det var det eg tenkte! Han vokser nok til han er ca 6 år, begge foreldrene gjorde det... Men trur du wintek/bates fortsatt blir for dårlig? skal ikke bli mykje ridd dei første åra

Men har dere evt noken tips til sal som kan justeres nok til å passe unghest dei første åra? Tenker kanskje å høre med saltilpasser også, men greit å ha eit lite utgangspunkt.

Har sett mykje på wintec/bates som sagt, og tenkte da å bestille inn bomviddemåler og fleire bommer etter kvart om det hadde blitt slik sal.

Wintec og Bates er fine saler med gode justeringermuligheter, men salen må jo passe deg og hesten  først og fremst, som nevnt over er det ikke bare vidden på bommen som spiller inn :) Jeg var veldig fornøyd med min Bates og flere på stallen har også det, men jeg gikk over til men annen sal nylig som satt enda bedre til min hest som hadde endret seg en del i kroppen siden jeg kjøpte han (selv 15 år gamle hester endrer seg, så saltilpassing er evighetsarbeid 🙈). Jeg hadde med luftputer (cair) som skal tilpasse seg hesten og ikke trenge omstopp, men det er mulig å legge innlegg ved behov av saltilpasser. Til en tidligere hest hadde jeg en Thorowgood dressursal, som jeg også var godt fornøyd med - god å ri i, lett å bytte bom, endre gjordfeste og flytte klosser, disse er med ullstopp. Både Wintec og Thorowgood er rimelige alternativer siden de er syntet, mens hhv Bates og Kent&Master er tilsvarende men i lær og dyrere. Man kan fint få de til fin pris brukt. 

Nå har jeg en sal fra skoies med både utbyttbar bom og ullstopp og med ullstopp er det nok litt lettere for saltilpasser å justere med mer/mindre stopp etter behov. Det finnes mange saler tilgjengelig nå med tilpasningsmuligheter, og selv de tradisjonelle med vanlig bom kan ofte justeres av salmaker, som feks Prestige. 

Det er verdt å ha en konsultasjon med saltilpasser om du har mulighet og ta det derfra. Når jeg har hatt saltilpasser spør de først en del spørsmål om hest og rytter også tar de ulike mål av hesten og bilder. Så har vi prøvd på sal(er) og  jeg har ridd en stund i alle gangarter mens det filmes. Om salene ikke ligger optimalt blir de tilpasset ved endring av bom, innlegg, ullstopp, pader, gjorder ol, også prøver vi salen igjen. Om salen overhode ikke passer eller om man ønsker hjelp til å kjøpe ny kan saltilpasser komme med tips om salmodeller som kan passe og hvilken størrelse du trenger. Saltilpasser er ofte tilknyttet hestebutikk og kan bestille ny sal til deg og av og til ha brukte saler, men selv har jeg alltid kjøpt sal brukt. 

Ellers finnes det flere som tilbyr salkonsultasjon på nett ved at du selv tar mål og sender bilder :)

Er ikke enig i at en unghest har "rett rygg".
En svai rygg er ikke det samme som en salrygget rygg.
Hestens ryggfasong er medfødt fysikk - som man da enten kan bidra til å styrke og vedlikeholde, eller den forfaller med årene.

Hester kommer i alle fasonger uansett alder ja! 

Jeg har bates til unghesten for øyeblikket.

Har tidligere brukt saltilpasser til disse salene også, og mener det er verdt det da de kan tilpasses så mye mer enn bare bomvidde. De kan tilpasses nokså mye ifht rett/svai rygg også med tykkelse og antall luftinnlegg, men da er det lurt med tilpasserhjelp og rideprøve så man ser at merker blir jevne under salen. 

Greie ting å tenke på er å for eksempel unngå kilebosser (trekantede puter bak på salen) hvis hesten er overbygd. Nokså vanlig for unghester i perioder å vøre høyere bak enn fram. Da sitter en sal med buede puter under bedre enn en med kilebosser. 

Og så må man tenke litt på kanalvidde. Mange eldre saler som har ønsket utforming på salputene har dessverre alt for lite fokus på kanalvidde.

Kort sagt kan man si at det er mange paramatre man skal hensyn til.

Søss sin PSD sal ligger bra på Julie. God kanal og riktige puter, eneste er at ræva mi er for brei. Hvilke saler ligner disse ??