Jump to content

Tips til å få blankere pels?

Recommended Posts

Hesten min er litt matt i pelsen til tider og jeg lurer på om noen har noen tips for en blankere pels? 
Husker tilbake til min ungdom og min første hest. Hun skinte i pelsen hele tiden, men så børstet jeg hun så mye og stelte veldig mye med hun også. Hun var også spraya fra topp til tå i show Sheen 😅Jeg børster og gnikker ikke like mye i dag som jeg gjorde da for å si det sånn, men kanskje jeg burde ta det opp igjen. Det er jo bra med stelt pels. 
Vallaken min er veldig glad i å rulle seg, og er full av gjørme og sand hver dag omtrent. Han trenger nok også et lite bad om ikke så lenge. Men tanken om noe B vitamin eller Biotin har streifet meg. Noen med tanker eller råd? 
Han er oppfulgte med markkur, og fikk senest for 3-4 uker siden :) 
Ellers av går han på godt med grovfôr, spenst og vitaminer + magnesium. 

Min er ekstremt blank og fin. Jeg gir flytende b-vit, litt olje og msm. Ellers vanlig grovfor, noe tillegg. Vitaminblanding fra norgesfor (jermin). 

Jeg børster latterlig lite, og den er stort sett ute uten dekken. 

Jeg syns det hjelper å trene så hesten er svett med jevne mellomrom, og vaske av svetta/ skrape etterpå. Da ligger det lite smuss i huden samt at hestene klør seg lite. Svetta gjør dem blanke også.

Siljan er også veldig blank og fin i pelsen og har vel vært det de siste 10 årene. Jeg gir ikke noe tilskudd for pels, bruker heller ikke show sheen (aldri gjort) og børster ikke mye i forhold til hvor blank han er. 

Jeg tror en frisk hest som trives godt, blir blank i pelsen. 😊 Selvsagt er de kanskje litt mer «matte» nå som det går fra vinterpels til sommerpels, men ellers tror jeg at en frisk og rask hest skinner i pelsen. 

• Liker 1

Det kommer innenfra :) olje i maten, eller linomega.

Nå i slutten av røytesesongen er de ikke særlig blanke i vinterpelsen da 🤪 ser ut som slitte gulvtepper av billig ull.