Jump to content

Recommended Posts

(Bakgrunnsinfo): Jeg driver med et lite prosjekt med hesten min for å få henne til å slutte å sluke luft. Hun har nå begynt å gnage på løsningene mine (jeg antar av kjedsomhet, for hun sluker ikke) og vi skal behandle et ben på henne neste uke og vi må derfor også ha bokshvile noen dager og sykepaddock. 

Det jeg lurer på da er om noen har noen tips til leker eller noe som aktiviserer henne inne?? Og som gjerne ikke koster skjorta. Som feks "høyball", som flere steder koster opp mot tusenlappen. 

Hun får allerede småmasket høynett til kvelds og står i utgangspunktet ute fra morgen til kveld. Tenker også å prøve å holde meg unna "godsaker" da det har bidratt til sluking osv. Men da heller ting med høy eller lignende. 

Edited by Thea

Kan jeg få si at du heller bør akseptere og finne ro i at hesten din sluker luft. Dette er ikke noe du kan avlære dessverre. 

har hatt ei som alltid slukte etter at hun hadde spist, både høy, kraftfor og godbiter. Dette gjorde hun både ute og inne. Jeg lot henne få denne kosen/avslapningen, og brukte bare tenke at hun «tok seg en røyk etter maten». Første aldri til kolikk, tannproblemer eller annet. Hesten var happy. Den gikk også på utegang.

Jeg ønsket i utgangspunktet ikke noe kommentar på avgjørelsen jeg har tatt, men fullt forståelig at du ønsker å si din mening. Det skal sies at jeg har eid henne i flere år og personlig ikke plages med at hun sluker da det har vært i så liten grad. Men av flere årsaker har jeg bestemt meg for å forsøke og kan også si at foreløpig ser det ut til å funke. 

Jeg spør om aktiviseringsleker da hun skal opereres og må ha bokshvile og lite utetid i tiden etter. Følte det var nødvendig med litt bakgrunnsinformasjon for å sette rammene rundt hva jeg er ute etter. 

Uten å ha fått med meg heile saken frå eller til, men hørt ei brukte sånne chiafrø (?) pga noko anna, og den hadde visst sluttet å sluke luft. 🤷‍♀️

Om tilfelle eller ei, ikkje veit eg. Men kanskje verdt å sjekke ut.

Og no er jo dette ett diskusjonsforum, så diskusjon og meininger kommer. 👌

Hmm aldri hørt om chiafrø og hest, men spennende hvis det funket.

Ja og det går helt fint, men ønsker (som nevnt) i utgangspunktet bare svar på aktiviseringsleker inne :D Har ikke noe imot meninger og diskusjoner, men har googlet meg i hjel etter leker til hest og har ikke funnet noe. Så tenkte å høre her. 

6 timer siden, Stjorm10 skrev:

Uten å ha fått med meg heile saken frå eller til, men hørt ei brukte sånne chiafrø (?) pga noko anna, og den hadde visst sluttet å sluke luft. 🤷‍♀️

Om tilfelle eller ei, ikkje veit eg. Men kanskje verdt å sjekke ut.

Og no er jo dette ett diskusjonsforum, så diskusjon og meininger kommer. 👌

tenker du på psyllium?

det er loppefrøskall som blir til slim i tarmene, og dermed får transportert ut sand som hoper seg opp.

55 minutter siden, Thea skrev:

Hmm aldri hørt om chiafrø og hest, men spennende hvis det funket.

Ja og det går helt fint, men ønsker (som nevnt) i utgangspunktet bare svar på aktiviseringsleker inne :D Har ikke noe imot meninger og diskusjoner, men har googlet meg i hjel etter leker til hest og har ikke funnet noe. Så tenkte å høre her. 

da blir du kreativ selv: sag ned et bjørketre. Borr store hull i det og fyll de med kraftforgrøt, raspet gulrot etc

og så kan de se på om du heller får laget henne en liten inngjerding ute, så slipper hun å stå innenfor fire vegger

12 minutter siden, julnil skrev:

tenker du på psyllium?

det er loppefrøskall som blir til slim i tarmene, og dermed får transportert ut sand som hoper seg opp.

Aner ikkje, for å vere ærlig. Bare snappet det opp fra ei i stallen. 😊

Ho hadde fått det fra ei anna ei. Skulle forbedre magesår. Så om bivirkning er å slutte å sluke luft er jo det ett pluss. 

9 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Aner ikkje, for å vere ærlig. Bare snappet det opp fra ei i stallen. 😊

Ho hadde fått det fra ei anna ei. Skulle forbedre magesår. Så om bivirkning er å slutte å sluke luft er jo det ett pluss. 

Har utrolig liten tro på at "bivirkningen" av dette er at en stereotyp adferd som luftsluking, stopper pga dette: https://www.hesteterapeutjr.no/products/chiafro

Må hesten stå inne på bokshvile? Kan det lages til en liten paddock med le nær andre hester og med oversikt over ting som skjer slik at hesten kan se andre hester og dermed slappe mer av og ga noe å følge med på?  Vet mange som gjør det sånn heller enn å stenge inne i boks, ihvertfall om sommeren, og har selv hatt hest på "bokshvile" ute etter skader. 

Ellers tenker jeg man må fjerne det det bites mest på og tilby annet å holde på meg, feks strø høy/luserne/gulrøtter utover som kan støvsuges ol. 

Jeg kunne ha min hest ute i liten luftegård så lenge det var tørt etter artroskopi. Kunne vel også begynne å leie korte turer ganske fort og, så lenge hesten var rolig. Min var ikke det da,så han måtte stå.🙄

Når han sto inne hadde han en bizzy bite å styre litt med,også fikk han en del høy og halm. 

3 timer siden, julnil skrev:

Har utrolig liten tro på at "bivirkningen" av dette er at en stereotyp adferd som luftsluking, stopper pga dette: https://www.hesteterapeutjr.no/products/chiafro

Som sagt, bare nevnte det siden det blei tatt opp for ikkje mange vekene siden. Der hadde nokon i området erfaring med det, om kva som var tilfelle kan eg ikkje gå god for. Eg bare formidler videre det som var nevnt i denne situasjonen her ang chiafrø og luftsluking. 

Om ein velger å tru eller ikkje, det får jo vere opp til kvar enkelt. Har aldri hatt hest eller vert borti hest med adferdsproblemer anna enn kva normal oppdragelse kan ordne. 🙂

På 26.5.2020 at 16.03, Eva skrev:

Må hesten stå inne på bokshvile? Kan det lages til en liten paddock med le nær andre hester og med oversikt over ting som skjer slik at hesten kan se andre hester og dermed slappe mer av og ga noe å følge med på?  Vet mange som gjør det sånn heller enn å stenge inne i boks, ihvertfall om sommeren, og har selv hatt hest på "bokshvile" ute etter skader. 

Ellers tenker jeg man må fjerne det det bites mest på og tilby annet å holde på meg, feks strø høy/luserne/gulrøtter utover som kan støvsuges ol. 

Det finner jeg nok fort ut av, hva de anbefaler. Men har hørt andre har fått beskjed om bokshvile og min egen vet forklarte at det vil mest sannsynlig være boks i 2 dager og deretter kan hun gå ut i sykepaddock etterpå. Forhåptenligvis kan jeg ha henne ute i liten paddock da hun er mega chill og rolig.