Jump to content
Sign in to follow this  
kelner

Avkom etter Negro

Recommended Posts

Noen som har eller kjenner til avkom etter Negro og som kan fortelle hvordan temperament de har? Mener å ha lest at de fort kan bli varme. Noen som vet? 

Er ikke Valegro etter Negro? 

Men det er nå i såfall alt jeg vet. 

Jo, Valegro er etter Negro.

Men snakk om å velge upassende navn på en hingst, er ikke akkurat som om man kan skryte høyt av avstammingen på engelsk internasjonalt 🙈

Svart? Mange hester som heter noe med svart. 

Jeg tror IKKE de har døpt han som neger, med all trist klang det har. 

• Liker 3

7 hours ago, Siv said:

Svart? Mange hester som heter noe med svart. 

Jeg tror IKKE de har døpt han som neger, med all trist klang det har. 

Ja, selvfølgelig vet jeg at det betyr svart 🙈Og i Europa er det sånn passelig innafor. Men Negro har en annen,meget negativt ladd betydning enn bare svart   og det tar seg ikke ut å rope Negro i høyttaleren på et internasjonalt stevne/utstilling, såpass mye innsikt bør man da ha når man gir navn til en hest. 

Han er født i 1995. Så tviler noe på at han starter stevner. 

Var vel neppe heldig for ti-femten år siden heller altså. Enda verre enn å kalle hesten svartskalle eller sotrør. 

• Liker 1

3 minutes ago, kelner said:

Vet ikke hvem valegro er er jeg da 🤔

Hehe, da må du google, det er en verdenskjent dressurhest som innehar verdensrekord i grand prix. Pensjonert nå. Charlotte Dujardin som red - vant VM 2014 og OL 2012 og 2016, blant annet.  Valegro er vel kjent for godt gemytt i tillegg, ser ihvertfall alltid blid og rolig ut. 

Å kalle hesten «Negro» er da ikke verre enn å kalle den «Black» eller «Svarten». 😛 Kommer an på hvordan man vender på det selv tenker jeg ;) Er det brukt i negativ forstand er det noe annet.

• Liker 2

Jo, det kan du banne på at det er ;) Hvis du leser deg opp litte grann på historie, så ser du at det ligger LANGT mer i det ordet enn bare "svart". Du kaller ikke hesten din "satans svarting" heller, selv om det i teorien er et helt uskyldig navn. 

• Liker 2

22 minutter siden, Issa skrev:

Jo, det kan du banne på at det er ;) Hvis du leser deg opp litte grann på historie, så ser du at det ligger LANGT mer i det ordet enn bare "svart". Du kaller ikke hesten din "satans svarting" heller, selv om det i teorien er et helt uskyldig navn. 

Hvis du ser språkmessig betyr negro fargen svart, like mye som black og svart. Jeg ser poenget, men å tenke at hvert tilfelle av bruk av ordet er rasistisk blir jo feil. Dette er en hest, og hestemessig, ser jeg ikke problemet. Jeg er ikke dum- om det et det du tror, jeg trenger ei å lese meg opp på mer historie. Jeg bare sier at det ikke ALLTID er ment rasistisk. Da må man jo stryke alle betegnelser på fargen svart og aldri nevne ordet igjen. 

• Liker 5

3 timer siden, Augustina skrev:

Hvis du ser språkmessig betyr negro fargen svart, like mye som black og svart. Jeg ser poenget, men å tenke at hvert tilfelle av bruk av ordet er rasistisk blir jo feil. Dette er en hest, og hestemessig, ser jeg ikke problemet. Jeg er ikke dum- om det et det du tror, jeg trenger ei å lese meg opp på mer historie. Jeg bare sier at det ikke ALLTID er ment rasistisk. Da må man jo stryke alle betegnelser på fargen svart og aldri nevne ordet igjen. 

Nei, det er stort sett neger/negro, samt diverse lokale varianter som er negativt ladet, ikke ordet svart eller black. Du skrev jo som om du syntes jeg/vi var dumme, så da svarte jeg i samme tone 😛;) det er og blir et svert negativt ladet ord med all den historie det bærer med seg. Jeg kaller ikke den nye bikkja mi Neger selv om den er svart. 

• Liker 2

Kan det ikke enkelt og greit tenkes at «Negro» i dette tilfellet er det spanske/portugisiske/katalanske/baskiske ordet for «svart»? 
Faren har også et slikt navn: Ferro (jern). 

Som man vel vet er engelskkunnskapene ofte av dårlig kvalitet rundtom i Europa, også hos oppdrettere. 

• Liker 3

12 minutes ago, mallilen said:

Kan det ikke enkelt og greit tenkes at «Negro» i dette tilfellet er det spanske/portugisiske/katalanske/baskiske ordet for «svart»? 
Faren har også et slikt navn: Ferro (jern). 

Som man vel vet er engelskkunnskapene ofte av dårlig kvalitet rundtom i Europa, også hos oppdrettere. 

Ja, det har jo vi allerede etablert, det er "bare" en svart hest som heter "svart". Poenget er at det er et meget lite gjennomtenkt og uheldig navn internasjonalt 🙈 ingen som har lyst å rope ut "Negro" i høyttaleren på WEG liksom. Man lever virkelig under en stein som oppdretter når man ikke tenker på en så tydelig ulempe, blir som å kalle hesten Hitler fordi man syntes det er et fint østerriksk etternavn 🙈

• Liker 1

2 minutter siden, Eva skrev:

Ja, det har jo vi allerede etablert, det er "bare" en svart hest som heter "svart". Poenget er at det er et meget lite gjennomtenkt og uheldig navn internasjonalt 🙈 ingen som har lyst å rope ut "Negro" i høyttaleren på WEG liksom. Man lever virkelig under en stein som oppdretter når man ikke tenker på en så tydelig ulempe, blir som å kalle hesten Hitler fordi man syntes det er et fint østerriksk etternavn 🙈

Igjen, dette med engelskkunnskapene som ofte er fullstendig fraværende. 

Når ikke engang hotellansatte på femtende året i en turistby kan mer enn «hello - goodbye - clean?» tenker jeg at det ikke er rart oppdrettere i 1992 kanskje ikke tenkte over det. 

I 1992 var heller ikke ordet «neger» like betent som idag. 

Jeg er forøvrig en av dem som er vokst opp med at «neger» kun er en fargebeskrivelse. Morfar prentet inn i alle sine barn at det het «neger» om menn og «negresse» om kvinner. Nigger var derimot noe av det styggeste man kunne si, og jeg husker mannen ble helt kritthvit av sinne da han hørte det. Han som aldri ble sinna for noe som helst, liksom. 

Det sitter godt i, for å si det slik. 

• Liker 3

4 timer siden, Issa skrev:

Nei, det er stort sett neger/negro, samt diverse lokale varianter som er negativt ladet, ikke ordet svart eller black. Du skrev jo som om du syntes jeg/vi var dumme, så da svarte jeg i samme tone 😛;) det er og blir et svert negativt ladet ord med all den historie det bærer med seg. Jeg kaller ikke den nye bikkja mi Neger selv om den er svart. 

skrev absolutt ikke som at jeg syntes du/dere var dumme. Der ser man et godt eksempel på alt er hvordan det oppfattes.

Neger er ikke det samme som negro i hestenavnsammenhengen her. Jeg er fra et land der negro betyr svart, så i mine øyne er det en farge og kan brukes like mye som black og svart. Det er ikke negativt ladd så lenge det ikke er sagt i en negativ sammenheng. 

• Liker 2

Fin kan jo bli negativt, alt etter hvordan det sies.

At tutidiotiske rasister har brukt ett ord for å fremme sin imponerende kunnskapsfattige oppfatning av verden, kan ikke gjøre at land der negro betyr svart, ikke skal få lov å bruke språket sitt. 

At vi skal la være å bruke nedlatende ord om mennesker, antar jeg vi er enige om.

• Liker 2

Nå er jo ikke Negro født i et land der negro betyr svart, så det handler jo ikke om at folk ikke får bruke sitt eget språk. Når man tar et ord ut av sitt opprinnelige språk, inn i en annen kultur, så kan man ikke se bort fra den kulturelle sammenhengen ordet har i den kultursfæren man introduserer det inn i. Og utenfor den spansktalende kultursfæren blir "negro" fort et belastet ord. Det betyr ikke at de som ga ham navnet er rasister, bare at de antakelig ikke tenkte over hvordan navnet kan oppfattes blant store deler av verdens befolkning. Mange har gått i den fella, både før og etter dem. 

Jeg er veldig interessert i det trådstarteren lurte på, om gemytt og erfaringer. Han ser jo ut som en flott hest, og avler flotte avkom, men jeg har ingen kjennskap til dem personlig.

• Liker 2