Jump to content
Sign in to follow this  
Rytteren

Hjelp til ridehjelm

Recommended Posts

Hei! Jeg er på utkikk etter ny ridehjelm og lurte på om noen har forslag til gode hjelmer? Kom over en hjelm som heter Charles owen wellington classic, som jeg synes var skikkelig fin, men vet jo at det viktigste er sikkerheten. Er det noen som har denne hjelmen som kan anbefale eller ikke anbefale den? Evt andre hjelmer dere kan anbefale? 

Med tanke på best mulig sikkerhet har jeg forstått det som at hjelmer med MIPS teknologi er de tryggeste på markedet.  Har planer om å ha det i min neste hjelm. Vet om back on track EQ3, også har høøks en av merket JH collection, også har Charles Owen en som heter Myps ser det ut som: https://skoies.no/for-rytteren-rideutstyr-hesteutstyr/hjelmer/ridehjelmer/charles-owen-myps

Her er en test ift sikkerhet fra et par år siden:

https://www.horsenation.com/2018/07/16/independent-riding-helmet-test-indicates-major-differences-in-levels-of-protection/  

• “The two helmets equipped with Multi-directional Impact Protection System (MIPS) performed in general better than the others. However, all helmets need to reduce rotational acceleration more effectively. A helmet that meets the current standards does not necessarily prevent concussion.”

De med mips er vissnok tryggere, men en hjelm skal jo passe hodet. Om CO passer deg kommer helt an på hodet ditt. Den er ganske dyp og blir for stor for de med minde hode, hjelmen skal slutte to fingre over øyebryna. Du må  nesten prøve ulike modeller. Vi er tre som rir, i familien, og ingen av oss passer samme type hjelm 😅

Jeg elsker min wellington classics. Hadde den lenge. Nå har jeg en One K eller noe sånt. 

Men det er vel mips systemet som skal være tryggest. Men de back on track hjelmene passer ikke hodet mitt :)

Ikke mitt heller, grusomme å ha på. Men sklei rett ned på ungen sitt hode og hun passer ikke min hjelm 😅 

Hadde co w. Classic lenge men den var veldig veldig stor på meg. Mens air8 eller hva den heter satt pent og var veldig god.