Jump to content
Ninahei

Den store talletråden

Recommended Posts

Jeg har hatt talle i boksen til Maladon i tre år nå, den ble litt tilfeldig laget av at han hver natt pakka sammen flisen så det ble en slags ny talle hver dag. Han sleit endel med liggesår fordi flisa vår var så lett og den lå rett på betonggulv, så da testa jeg å lage en talle ved å ikke fjerne det han pakka sammen om natta. Etter det har jeg supplert med flispellets og laget litt ny talle her og der av det, samtidig som jeg har vedlikeholdt den som har vært der fra starten. Jeg syns flispelletsen har fungert ganske bra, har vanna de sekkene jeg har lagt nederst mot betongen, trampa det kompakt, lagt vanlig flis oppå og ellers lagt inn tørr flispellets blanda i den andre flisen til vanlig. 

Nå skal snart hestene være ute hele døgnet og det er sommerbeitetid etter det, så i sommer har jeg tenkt til å fjerne talla som har vært der i tre år for å la betongen lufte litt og lage ny talle når innesesongen starter igjen. Så da lurer jeg på om noen av dere har lyst til å dele deres lage-talle-erfaringer? Hva slags underlag er i bånn? Hva slags materiale har dere laget tallen av (jeg vurderer torv)? Hvordan vedlikeholdes den? Er talla i en boks hesten står i hver natt? Er det pes å møkke? Tar gjerne imot både fordeler og ulemper med deres løsninger! 🥰

Hm - ikke helt lik praksis ser jeg.

Har også "talle" av flispellets, fordi det ble bare sånn B-)

Men, jeg møkker i den ukentlig. Altså, jeg tar ut bæsjen hver dag, men må ta tiss ukentlig. 
Merra tisser stort sett samme sted hver gang, så der blir det en sånn "tisse-haug" om jeg ikke møkker. Dvs underlaget blir ujevnt.
Derfor fjerner jeg tiss sånn ca. en gang i uken.

Funker veldig fint, møkkingen går superlett, og jeg bruker ca. en sekk flispellets i uken (Y)

Ja, jeg må også fjerne en sånn haug nå og da, men gjør det ikke så ofte som en gang i uka tror jeg. Nå har jeg valakk da, så han tisser naturlig nok ikke i kantene av boksen 🤣 Men midt i boksen hender det at det blir en forhøyning som jeg tar av litt på innimellom, det går veldig i perioder egentlig. Kan gå en måned eller to mellom hver gang jeg gjør det. Bæsjen tar jeg ut hver dag. Men i og med at han ikke tisser i kantene av boksen har det vært vanskelig å få til talle der, så da har jeg laget talle av flispellets. Legger inn en trillebår med flis fast annenhver dag og i våte perioder legger jeg inn tørr flispellets, siden jeg da må fjerne mye våt flis og flispelletsen er flink til å suge opp fuktighet og gjøre at talla dermed ikke sprekker opp og blir ødelagt.

Jeg elsker talle! Vi lagde talle hver sommer av torv. Da la vi et godt lag med torv i hele boksen, og vannet den godt. Fortsatte å vanne nesten daglig i en til to uker, slik at den satte seg skikkelig. Deretter la vi et godt lag med flis over. Fjernet så bare møkk, og etterhvert som tallen blir litt mettet, så fjernet vi også litt tiss men ikke mye.  Dette kom som regel ikke før mot våren igjen. Hesten min trivdes godt med det her, da det både blir beskyttelse fra betongen, samt litt varmt på vinteren. 

Ble ikke sjenerende lukt etc av det. 

Før det hadde jeg både prøvd pellets, og talle med flis. Men synes ikke det ble noe særlig. 

• Liker 1

Jeg må jo bare spørre siden jeg ikke har noe erfaring med talle: lukter det i stallen av tallen?  Altså mer enn vanlig boks rengjøring hvor boksen møkkes daglig?  🙂 

Det skal ikke gjøre det, med mindre man roter nedi der. Men nå er jo ikke menneskets luktesans veldig godt utviklet og vi står ikke i den boksen natten over. Så jeg er faktisk litt usikker og mener det er forsket på både talle og gummimatter som har vist at de gir avgasser som reduserer prestasjon. Men vil tro det kommer helt an på kvaliteten på tallene og underlaget som er brukt. 

41 minutter siden, Issa skrev:

Det skal ikke gjøre det, med mindre man roter nedi der. Men nå er jo ikke menneskets luktesans veldig godt utviklet og vi står ikke i den boksen natten over. Så jeg er faktisk litt usikker og mener det er forsket på både talle og gummimatter som har vist at de gir avgasser som reduserer prestasjon. Men vil tro det kommer helt an på kvaliteten på tallene og underlaget som er brukt. 

Vil tro ventilasjon/luftgjennomstrømming også vil ha noe å si der? For en hest som står i uteboks eller godt ventilert stall, kan det kanskje være bedre? 

4 minutter siden, Reaper skrev:

Vil tro ventilasjon/luftgjennomstrømming også vil ha noe å si der? For en hest som står i uteboks eller godt ventilert stall, kan det kanskje være bedre? 

Ikke sant, det også. Og i et le-skur vil jo problemet være ikkeeksisterende. 

Jeg skal aldri ha talle. Selv om det ikke lukter vondt er jo gassene inne i stallen . Synes det er ille nok når hestene må være inne, om de ikke skal puste i det der i tillegg.  Sorry. Måtte ut. 

• Liker 3

Har talle her og det fungerer helt kanon. Begynner bare med vanlig mengde flis og lar det pakke seg sammen. Tar all møkk hver dag men lar tisset ligge/evnt glatter ut om det blir høyt noen steder. Har vel en 20 cm flis oppå der igjen. Aldri problemer med lukt eller dårlig luft. Temmelig luftig stall med høyt under taket og åpent opp til 2 etasje. Tømmer ut alt det sammenpakka et par ganger i året/ved behov hvis det blir for høyt i forhold til de lave dørene. Funker helt topp, går kjapt å møkke, bruker veldig lite flis -har en henger på ca 6 kubikk i litt over en mnd til 8 hester. De elsker å ligge på det og best av alt når 7 av 8 hester enten er hvite eller flekkete -de får aldri pisseflekker! 🤣

• Liker 1

På 29.4.2020 at 20.49, Kah skrev:

Jeg elsker talle! Vi lagde talle hver sommer av torv. Da la vi et godt lag med torv i hele boksen, og vannet den godt. Fortsatte å vanne nesten daglig i en til to uker, slik at den satte seg skikkelig. Deretter la vi et godt lag med flis over. Fjernet så bare møkk, og etterhvert som tallen blir litt mettet, så fjernet vi også litt tiss men ikke mye.  Dette kom som regel ikke før mot våren igjen. Hesten min trivdes godt med det her, da det både blir beskyttelse fra betongen, samt litt varmt på vinteren. 

Ble ikke sjenerende lukt etc av det. 

Før det hadde jeg både prøvd pellets, og talle med flis. Men synes ikke det ble noe særlig. 

Kanon å få høre erfaringer med torv! Hvor kjøpte du torv? Jeg vet de selger på felleskjøpet, men kanskje det finnes andre steder og mer egna torv? Hvor mye skal man vanne torven? Sånn at det blir fuktig, gjennomvått, at det surkler og klisser når man går på det? Med/uten hesten i boksen? Går det an å forberede torvtalla uten hest i boksen (praktisk mens han er på beite f.eks)? 

Angående lukt så lukta det SJUKT mye mer når jeg ikke hadde talle, selv før jeg begynte å møkke der inne. Det lukter naturligvis hvis jeg begynner å rote nedi talla, men jeg har uansett masse flis oppå talla, så jeg kommer stort sett aldri "ned" til den når jeg møkker. Jeg har boks nærmest dørene og de står alltid oppe døgnet rundt og det er god takhøyde. Når jeg kan lukte det så markant mye mer når jeg ikke har talle, så ser jeg for meg at avgassene er "værre" da? Kan hende jeg er helt på bærtur, men det virker logisk. Jeg er uansett nødt til å ha en eller annen form for underlag i tillegg til flis siden hesten får liggesår og det var et helvete å bli kvitt. 

Ingen ting som stinker så ille som en stall hvor det er såpass lite flis at det våte kommer opp til toppen spør du meg. Jobbet på en stall hvor vi ikke hadde talle i den ene stallen og hestene stod mye inne. Uansett flismengde kom de ned til betongen/mattene og ble både våte og møkkete. Gikk veldig masse flis der også. 

• Liker 1

1 time siden, Ninahei skrev:

Kanon å få høre erfaringer med torv! Hvor kjøpte du torv? Jeg vet de selger på felleskjøpet, men kanskje det finnes andre steder og mer egna torv? Hvor mye skal man vanne torven? Sånn at det blir fuktig, gjennomvått, at det surkler og klisser når man går på det? Med/uten hesten i boksen? Går det an å forberede torvtalla uten hest i boksen (praktisk mens han er på beite f.eks)? 

Angående lukt så lukta det SJUKT mye mer når jeg ikke hadde talle, selv før jeg begynte å møkke der inne. Det lukter naturligvis hvis jeg begynner å rote nedi talla, men jeg har uansett masse flis oppå talla, så jeg kommer stort sett aldri "ned" til den når jeg møkker. Jeg har boks nærmest dørene og de står alltid oppe døgnet rundt og det er god takhøyde. Når jeg kan lukte det så markant mye mer når jeg ikke har talle, så ser jeg for meg at avgassene er "værre" da? Kan hende jeg er helt på bærtur, men det virker logisk. Jeg er uansett nødt til å ha en eller annen form for underlag i tillegg til flis siden hesten får liggesår og det var et helvete å bli kvitt. 

Vi kjøpte på felleskjøpet. Det heter strø torv kanskje? 

Vi vanna skikkelig godt første gangen. Tok det mens hesten var borte en i to uker. Vannet litt etter hvert dag så det satt seg. Etter to uker la vi flis på toppen, men da hadde den tørket opp. Da tror jeg vi sluttet å vanne et par dager i forveien.

• Liker 1