Jump to content

Vurderer å bedekke, men kan ingenting. Tips ??

Recommended Posts

Jeg har en halt hest som muligens ikke kan bli brukt som konkurranse hest igjen om ting går galt med behandling. Alternativet da er å eventuelt sette føll på henne og enten selge eller trene opp føllet selv. Det er jo en drøm jeg har hatt lenge, men aldri trodd at jeg noen gang kom til å trenge å ta stilling til det.

Problemet er at jeg kan absolutt ingenting om hverken bedekking, føll, drektighet og hvor og hva og hvem osv osv. Så for at jeg skal kunne ta en stilling til om føll er et alternativ trenger jeg hjelp. 

Et par ting jeg lurer på er typ:

-Hvor finner man hingst og får bedekket osv ? Vet om 1 stall som gjør det i østfold, men vil gjerne høre om flere

-Hva må tilrettelegges for drektig hoppe og følling?

-Finnes det noen man kan bruke som hjelp både hjemme på egen stall eller sette bort hest ? Sånn for veiledning/mentor typ

-Hva er viktig i tiden etterpå?

-Hvordan er det med pris og kostader? Vet dette kan variere, men sånn hvilke kostnader er standard og hvor mye pleier det å ligge på? 

Keep in mind, jeg kan INGENTING så jeg tar imot alle tips :) 

Ta kontakt med JJ Horses. De driver med bedekning og kan gi deg masse info. De tar imot hopper.

Husk at bedekning koster MASSE mer enn kun bedekningsavgiften, der kan det være lett å gå på en økonomisk «smell» om man ikke tenker på alle kostnadene totalt sett

• Liker 1
3 timer siden, julnil skrev:

Ta kontakt med JJ Horses. De driver med bedekning og kan gi deg masse info. De tar imot hopper.

Husk at bedekning koster MASSE mer enn kun bedekningsavgiften, der kan det være lett å gå på en økonomisk «smell» om man ikke tenker på alle kostnadene totalt sett

Det er den ene stallen jeg vet om haha, følger de på instagram og har hørt mye bra om dem:D Hvor mye er det snakk om sånn ca? Er slike kostnader jeg ikke kan noe om som jeg gjerne vil lære mer om 

52 minutter siden, Thea skrev:

Det er den ene stallen jeg vet om haha, følger de på instagram og har hørt mye bra om dem:D Hvor mye er det snakk om sånn ca? Er slike kostnader jeg ikke kan noe om som jeg gjerne vil lære mer om 

Stasjonsavgift som regel 2-3000, oppstalling pr døgn 150 elns, utgifter til veterinær 5 -10 000, hingsteavgift 10-30 000 rundt regnet.

Også kommer jo hold av hoppa med ekstra foring de siste månedene av drektigheten og 6-12 mnd mens hun går med føll.

Noen tusenlapper i registrering og chipping av føllet, og kost og losji til det er "gammelt nok".

Bare å få igang embryoet koster altså fort 30-50 000. 

16 timer siden, Elisabeth E skrev:

Stasjonsavgift som regel 2-3000, oppstalling pr døgn 150 elns, utgifter til veterinær 5 -10 000, hingsteavgift 10-30 000 rundt regnet.

Også kommer jo hold av hoppa med ekstra foring de siste månedene av drektigheten og 6-12 mnd mens hun går med føll.

Noen tusenlapper i registrering og chipping av føllet, og kost og losji til det er "gammelt nok".

Bare å få igang embryoet koster altså fort 30-50 000. 

Skjønner. Takk for svar! Altså hest er jo dyrt i seg selv så forundrer meg ikke at det koster å bringe en ny en inn i verdenen, men greit å ha så mye oversikt som mulig over mulige kostander før man tar e avgjørelse. Så jeg setter virkelig pris på svar! 

• Liker 1

Koster det så mye med veterinær nå? Jeg har laget føll på stasjon flere ganger, og aldri vært borti så høye priser på det. Men det var i «travverden» da, hvor de lager _mange_ føll pr år.  Eller har dere lagt inn at det blir behov for å sprøyte i brunst, skylle, legge inn flere ganger osv? 

• Liker 1
Akkurat nå, LisaFi skrev:

Koster det så mye med veterinær nå? Jeg har laget føll på stasjon flere ganger, og aldri vært borti så høye priser på det. Men det var i «travverden» da, hvor de lager _mange_ føll pr år.  Eller har dere lagt inn at det blir behov for å sprøyte i brunst, skylle, legge inn flere ganger osv? 

Varierer sikkert, men erfaringsmessig blir det fort litt kroner.
Tror JJ tilbød "fastpris" på 5000 i fjor.

Blir jo fort noen runder med inseminering, brunstsrprøyter, UL på de ulike stadiene etc etc.

• Liker 1

Jeg betalte ikke så mye for veterinær da jeg bedekker hoppa på klinikk, hun ble vel sprøytet og inseminert to ganger, så en oppfølging etter så så mange dager (kontroll). Det dyreste var sprangavgift+avgift for levende føll, og det var man jo kontroll på. Alt i alt lønner det seg jo ikke å lage et føll framfor å kjøpe en unghest. Et sjansespill et det og, blir hesten god eller bajs, og det er ikke sikkert hoppa tar seg engang = bortkastede penger. Men moro er det likevel :) angrer ikke på at jeg lagde min egen (som nå straks er seks år gammel 😳

Veterinærklinikk

Sprangavgift

Mat og vitaminer til hoppa 

Veterinærkontroll av drektig hoppe 

Forsikring av drektig hoppe

Forsikring av føll når det er født 

Oppstalling av føll (løs drift/flokk?) 

Pass, chip, DNA-analyse av føll (veterinær) 

• Liker 1

Ja det er jo alltid et sjansespill på hvordan det går. Men i dette tilfellet er det ikke for å avle frem en ny Valegro, men å få en søt bebbis som kan være et prosjekt og om alt går bra at hoppa kan ha en fremtid som avlshoppe. Så har ikke høye forhåpninger om et vidunderføll om jeg faktisk bestemmer meg for å sette føll på hesten :D 

Men supert å få høre om alle de forskjellige tingene som må tenkes på! Spennende prosess som jeg tror hadde vært morsom å oppleve :) 

Er noe spesielt med å ha en hest man har kjent fra den var et lite krøllete stankelbein i hvert fall :) Og en morsom prosess, absolutt. 

• Liker 2

Ja akkurat! Og hvertfall siden jeg er så glad i elgen min så hadde det vært veldig gøy å fått en mini-elg ❤️ Men vi får se hva det blir til. Tror det hadde blitt en altfor brå prosess å bare hive meg rundt nå for å sette føll i år, så får eventuelt vente til neste sesong. 

Først av alt- Google! Her kan du finne ekstremt mye info, om alt innen avel. Avelsstasjoner, priser, føll etc. Jeg ville lest meg opp på selve drektighetsperioden og følling+ om føll, og vurdert om dette er noe du er bekvem med og følge opp selv, eller om du velger at du vil sende vekk i helpensjon til noen som kan dette. Det er en fantastisk opplevelse, men utrolig mye og huske på og som kan gå galt på veien. Jeg ville også satt opp et ish budsjett gjennom hele prosessen, fra inseminering til føllet klarer seg selv og fremover (føllet regnes sammen med mor frem til 6mnd, så må man begynne og betale leie for føllet de fleste steder). Mest for at du skal få et overblikk over hva du kan forvente. Du kan i alle fall regne med å måtte bruke mye penger, uten å kunne regne med at du får et føll. JJ er helt gull på å svare på spørsmål og hjelpe underveis, men kan ikke tenke meg at andre stutterier er vanskelige på å hjelpe en som bedekker første gangen. De har hjulpet meg mye og svart på alt jeg har lurt på. 

ja- også må du vurdere hingst ut i fra bruk, eksteriør, pris og om du skal bedekke med frossen eller fersk sperm, etc. Jj er veldig behjelpelige der (igjen så er nok de fleste stutterier det), og jeg valgte selv og se på min hoppes negative sider da jeg valgte- for å finne en hingst som kan forbedre dette. Jeg tror mange ser for mye på bare hingsten, og glemmer litt hvor stor innvirkning hoppa har på føllet. Saumfar også stamtavler og sjekk gjerne opp tidligere avkom, gjerne også hvordan type mor er. Kan være en kjempefin hingst, men så kan den avle dårlig lynne og lage eksteriørfeil. 

Jeg ville absolutt ikke bedekt uten å ha satt meg ordentlig inn i det, og vært klar over og villig til å ta risken at du kan stå igjen med tap av penger og i verstefall uten føll og/eller hoppe. Også viktig og ha nok info innabords og fagfolk rundt deg som kan hjelpe med alt du måtte lure på. Er det én ting jeg har lært så er det at man kan forberede seg så mye man vil, men likevel ikke føle seg forberedt godt nok når fødselen er i gang. Det er også ekstremt mye og passe på når føllet er ute.

Ekstremt hyggelig og stor opplevelse som jeg aldri kunne vært foruten (nr 2 kommer jo i år😂) , men fytti så mye det er og passe på. og jeg er vant til veldig mye rart når det kommer til hest av skader, lynne etc😅 

MEN det er noe helt spesielt ved å få noe etter sin egen, og helt spesielt og være med hele veien. Jeg anbefaler det ikke til alle (for alle bør ikke avle😅), men unner de som gjør det hele opplevelsen 🥰 

• Wow 1

Jaha så skjønner jeg har et skikkelig googlings-prosjekt foran meg dersom jeg bestemmer meg for å begi meg ut på det her! Tusen takk for tips! Fint å høre fra så mange som mulig for man plukker jo opp forskjellige ting avhengig av situasjonen. Så hyggelig med føll nr 2 på vei!! Masse lykke til med følling ❤️ 

• Hjerte 1

Har lest alt fra artikler fra fagfolk til opplevelser/erfaringer fra avlere og førstegangsavlere, men anbefaler spesielt artikler fra utlandet (da fra fagfolk). Søkt på alt jeg har lurt på- så det er gull verd. Jeg tok med meg mye av informasjonen og rådførte meg med egen veterinær på veien, det har vært helt gull 🙂 Du finner også mye bra på youtube faktisk 🙂 Brukt flittig på å få mer kunnskap- og ikke minst er Google og YouTube perfekte for å stalke hingster ;)  

tusen takk- det er skrekkblandet fryd, men sånn er det vel naturlig at det er 🙂 lykke til- du får oppdatere om hva du bestemmer deg for! 🙂  

• Hjerte 1

Får ta det etter eksamen. Da har jeg plenty av tid!! Skal vel ta en avgjørelse så fort jeg vet omfanget på skaden på hesten og får vite litt mer om hva tiden fremover bringer :) Skal absolutt oppdatere! 😁

• Hjerte 1

Du lærer etter hvert, hoppa skal jo tross alt gå drektig i 11 mnd 😁

Selv liker jeg å bedekke tidligst i slutten av mai. Ønsker ikke føll født mars/april, da det ofte kan være surt og kaldt ute da. 

Jeg har hatt 2 av mine hopper oppstallet på stasjon ved bedekning, og 3 har jeg hatt hjemme. Sistnevnte er jo billigst, men da blir det jo litt mer kjøring og planlegging.

Naturlig bedekning blir også billigere enn inseminering. 

Hvor gammel er hoppa? Har hun hatt føll før?

Nei hun har ikke hatt føll før og er rukket å bli 14 år. Vet at alderen kan være en begrensing, men vet tror fortsatt det kan være et alternativ om jeg er villig til å prøve :D 

Ser du skriver i en annen tråd at du egentlig ikke har råd til å ha hest nå. Hvordan tenker du da videre? For her går det jo nesten 100.000 de neste 1,5 årene, om du tenker oppstalling og fôr til hoppa gjennom drektigheten og fram til avvenning, veterinærutgifter, bedekningspenger osv.

20200501_121556.jpg

• Liker 1
Posted (edited)

(Legg merke til at det står "i utgangspunktet ikke mulighet" og ikke nødvendigvis råd. ;) Det er en betydelig forskjell. Hadde  ikke hatt hesten nå om jeg ikke hadde hatt råd. Vi har allerede en annen hest som søsteren min rir aktivt i sprang, jeg jobber ved siden av studiene så jeg klarer meg helt fint, og begge foreldrene mine støtter sporten vår fullt ut.)

Ja, men om hesten er i en stand hvor hun ikke kan selges så blir hun hos meg. Jeg har penger til å ha hest og til å se etter alternativer, men på tidspunktet jeg skulle selge henne var jeg i forsvaret og er nå student og man blir ikke rik på hverken eller noe jeg visste på det tidspunktet også. Hadde tenkt meg en studietid uten hest som skulle være dedikert til å jobbe, spare penger og fokusere på skole. Derfor jeg skrev at jeg i utgangspunktet ikke har mulighet til å ha hest, da det ikke var planen. Jeg er heldig og har verdens beste foreldre som støtter meg i alt jeg gjør og de setter hestens helse foran alt annet. Så om hun ender opp med å bli hos oss i evig tid og skal ha små bebier vet jeg at de støtter det. Men vil jo i utgangspunktet prøve å fikse dette selv. Derfor jeg er ute etter å finne ut hvor mye det her eventuelt vil koste. Står også per dags dato på en helt herlig stall hvor du får mye med i leien så prøver å sette opp et regnestykke for meg selv med de utgiftene jeg ikke har erfaring med. 

Så planen fremover er å se på alle mulige alternativer og hvis jeg ser at det å sette føll er noe realistisk å få til vil det bli talt med i tankeprosessen på hva som skal skje fremover. Om jeg ser at dette er noe jeg hverken har tid, penger, eller kunnskaper til så vil jeg ikke sette føll på henne. Men akkurat nå blir det vurdert som et alternativ. 

Edited by Thea
  • Liker 1
På 30.4.2020 at 23.10, Thea skrev:

Nei hun har ikke hatt føll før og er rukket å bli 14 år. Vet at alderen kan være en begrensing, men vet tror fortsatt det kan være et alternativ om jeg er villig til å prøve :D 

min var førstegangsfødende i fjor 18 år gammel. Klarert fra veterinær så klart før bedekning. Går med føll nr to nå 😊 Det sies at man ikke bør bedekke etter de er xx antall år gamle om de ikke har hatt føll før, men så lenge hoppen er frisk nok og fysisk bra til å kunne bære frem et føll er det ikke noe problem. Eneste jeg fikk beskjed om var at de kanskje ikke tok seg like fort eller i det hele tatt.