Jump to content

Recommended Posts

Hei! Klar over at det finnes en tråd med dette emnet, men den er fra 2019 og jeg er ute etter litt mer informasjon enn hva jeg fant der. 

Har en hest som ble halt etter en ulykke i paddock. Vi trodde det var leddet og hun ble derfor "rønket" og sprøytet. Dette funket ikke og vet har derfor tilbudt noen alterantiver hvorav ett av de er artroskopi. Dette er også det alternativet vet anbefaler og oppfordrer til å gjennomføre dersom vi ønsker det. 

Jeg lurer på: Hvor lang tid tok det i ettertid? Kan hesten brukes "som normalt" etter endt opptrening? Kan man starte stevner om helsen til hesten tillater det? 

Hesten har vært aktiv innen dressur og trives veldig med dette. Må derfor veie opp for om et slikt inngrep er "verdt det" eller om jeg skal velge noen av de andre alternativene.

Ser frem til svar! 

Prognosene avhenger av hva de finner, men operasjonen er normalt enkel og grei. Hvor lang tid det tar før de kommer tilbake i full trening igjen, avhenger også av hva de finner. Jeg har operert to på denne måten, begge i framknær, begge var relativt raskt tilbake i full trening, selv om jeg akkurat nå ikke husker hvor mange måneder det gikk. Har bare positive erfaringer med inngrepet i hvert fall, den ene min ble helt bra og har startet løp etterpå (sjøgress, korsbånd- og bruskskade), den andre fikk dessverre problemer igjen og ble avlivet, men selve inngrepet var uproblematisk. (Han hadde bruskskade). Veldig fornøyd med Romerike hesteklinikk, der fikk jeg grundig journal med prognoser og opptreningsplan. Sto en periode i sykepaddock, før vi begynte å skritte, og deretter tok det derfra. 

• Liker 1
15 minutter siden, TonjeS skrev:

Prognosene avhenger av hva de finner, men operasjonen er normalt enkel og grei. Hvor lang tid det tar før de kommer tilbake i full trening igjen, avhenger også av hva de finner. Jeg har operert to på denne måten, begge i framknær, begge var relativt raskt tilbake i full trening, selv om jeg akkurat nå ikke husker hvor mange måneder det gikk. Har bare positive erfaringer med inngrepet i hvert fall, den ene min ble helt bra og har startet løp etterpå (sjøgress, korsbånd- og bruskskade), den andre fikk dessverre problemer igjen og ble avlivet, men selve inngrepet var uproblematisk. (Han hadde bruskskade). Veldig fornøyd med Romerike hesteklinikk, der fikk jeg grundig journal med prognoser og opptreningsplan. Sto en periode i sykepaddock, før vi begynte å skritte, og deretter tok det derfra. 

Takk for tilbakemelding!! Det er eventuele på Romerike Hesteklinkk dette skal bli gjort på og har hørt mye positivt om det. Synd å høre at du måtte avlive den ene... Men den du har brukt i løp, føler du at det henger noe igjen fra skaden?

Akkurat nå, Marita skrev:

Lars på romerike er knallflink på sånt iallefall🙂

Han jeg har fått anbefalt av min vet! Min vet valgte å konsultere med han da vi ikke så mye respons på sprøyting så føler jeg er i gode hender. Så fint å høre det fra andre også ! :) 

• Liker 1
29 minutter siden, Thea skrev:

Takk for tilbakemelding!! Det er eventuele på Romerike Hesteklinkk dette skal bli gjort på og har hørt mye positivt om det. Synd å høre at du måtte avlive den ene... Men den du har brukt i løp, føler du at det henger noe igjen fra skaden?

Da er du i trygge hender som andre skriver ja. :) Han har ikke slitt spesifikt med skaden etterpå nei, selv om vi faktisk fikk avventende prognoser. Dette er en hest med mye helsetrøbbel, så vi har vært igjennom andre skader etterpå. 😅 Fikk uansett topp oppfølging på Romerike!

Lykke til hvis du velger operasjon, jeg ville glatt valgt det på ny i hvert fall. :)

1 minutt siden, TonjeS skrev:

Da er du i trygge hender som andre skriver ja. :) Han har ikke slitt spesifikt med skaden etterpå nei, selv om vi faktisk fikk avventende prognoser. Dette er en hest med mye helsetrøbbel, så vi har vært igjennom andre skader etterpå. 😅 Fikk uansett topp oppfølging på Romerike!

Lykke til hvis du velger operasjon, jeg ville glatt valgt det på ny i hvert fall. :)

Tusen takk!! Skal ta meg litt tid til å tenke over mulighetene og konsultere med banken (mamma og pappa siden jeg er en fattig student haha). Tenker å oppdatere her når jeg tar en avgjørelse. 

• Liker 1

Hoppa mi var på Bjerke for artroskopi for tre år sidan, då ho var åring, etter eit spark på beitet. Romerike var førstevalet til vet., men det vart Bjerke grunna eit eller anna reint logistisk, viss eg hugsar rett. Første døgnet landa vel på kring 30k inkl. bildediagnostikk, operasjon og oppstalling, men mi måtte operere ut ein beinbit og skylle leddet pga. infeksjon i tillegg. Beinbiten gjorde at dei måtte skjere eit større hol enn inngangssnittet, men ellers gjekk alt knirkefritt med sjølve inngrepet. Ho vart ståande lenge for di såret var såpass stort og måtte lukke seg på rett måte, trur dei fleste kjem ut mykje raskare enn det etter ein standard artroskopi (sjølv om det jo kjem an på kva dei finn der inne).  I dag ser ho ut til å vere heilt frisk og rask, heldigvis. :)

Lukke til med hesten din!

• Liker 2

Så bra å høre at hesten din har det bra!!! Det er det som er viktigst for meg atm, sørge for at hva enn vi velger å gjøre at det blir best for hesten. 

Artroskopi er jo kun navnet på den type operasjon, kikkhullsoperasjon. Pris, opptrening, belastning osv har jo med hva de skal gjøre under kikkhullsoperasjonen å gjøre, så det er jo bare veterinæren som kan svare på. 

• Liker 2

Ja vet at det er bare inngrepet. Men tenkte at ofte har jo hester som trenger denne type inngrep skader som kan ligne på hverandre. Så ville bare høre med litt forskjellige for å få vite litt om de forskjellige utfallene man kan ha både med selve inngrepet og også med de skadene man fant :) Jeg er en type person som gjerne vil vite alle mulige utfall i en sisuasjon om jeg kan det så jeg syns det er veldig interresant å høre andres opplevelser. 

Vet jo ikke skadeomfanget på min enda, så det finner vi forhåpentligvis ut ved å gjøre det inngrepet her så får vi ta det som det kommer. Men som en kontrollfrik er det litt vanskelig haha :D Så vil høre så mye som mulig om alt som kan skje! 

Jeg kan ikke helt se det står hvor skaden eventuelt er? står bare "leddet" i hovedinnlegget. Eksplorativ artroskopi kan gjøres ganske mange steder på en hestekropp. 

Jeg skjønner godt du ønsker å vite så mye du kan, men siden vet ikke vet og mener at en artroskopi for å se hva som er inne i leddet kan være lurt vil jo alt bero på hva han finner. Operasjonsmessig er en artroskopisk operasjon forbundet med mye mindre risiko enn å blottlegge hele leddet, men du vil fortsatt komme inn i leddkapselen og dette må få ro til å tilhele etter operasjon. Jo mindre snitt, jo kjappere gror sårene i ettertid. 

Ja beklager, kunne ha spesifisert! Har bare snakket så mye om det i siste så for meg er det nå bare "leddet" haha. Men det er i hasen, venstre bak :)  Skjønner. Jeg må nesten se an hva skaden faktisk er før jeg vet hvor stor inngangen blir osv.

Hasen er jo er stort og komplisert ledd. Har vet noen mistanker om hva som kan være problemet. Min forrige hadde problemer med haser bilateralt og vi fant ingenting. Nå bille jeg trolig lett mange andre steder hadde hesten fortsatt vært i live. 

• Liker 1

Henger meg på og skryter av Lars jeg også, selv om jeg ikke har erfaring med den type operasjon. Lars behandla min hest med gaffelbåndskade, var innom Romerike en gang i måneden i 10 måneder 😆

• Liker 1

Ja, og som jeg skrev, vi trodde det var noe vi kunne "sprøyte" bort. Men det funket jo ikke :( Vi hadde også tatt røngtgen for å utelukke noe med ben involvert og der så vi ingenting. Så nå skal vi vel egentlig få sjekket om det er noe med brusken. Tror det er det Vet mistenker det kan være siden det vi har gjort nå ikke har funket. 

Resten av hesten har det strålende! Hun spiser bra, drikker bra, er en bæsjemaskin som vanlig og viser ikke noe plager når jeg leier eller rir på tur (vi får lov til å gå opp til 45 min på tur). Hun er generelt sett en veldig ukomplisert hest, så denne skaden føler jeg er maks uflaks. 

• 4 weeks later...

Tenkte bare å gi en liten oppdatering her! Da er time for artroskopi bestillt og det skjer allerede neste uke! Så nå er jeg veldig spent og nervøs. Hvis det er av interresse kan jeg oppdatere videre her på denne tråden :)

• Liker 6
  • 2 weeks later...

Artroskopi er gjort, med lite funn. Noe som både er bra og dårlig. Bra at de ikke fant store skader, dårlig fordi da vet vi fortsatt ikke hvorfor hun var halt i utgangspunktet. Så det er ny sjekk av egen vet om 2 uker så skal vi ta en ny vurdering på hva vi gjør da. 

Også på grunn av møkkavær så ser det ut til å bli lenger bokshvile enn håpet, men hesten har ikke noe imot å stå inne og spise når det er øs pøs regn ute :) 

Hvis noen vil følge med på prosessen litt mer så har jeg opprettet en instagramkonto for hesten som jeg oppdaterer jevnlig på! @ dyringequestrian