Jump to content

Recommended Posts

Kan vi ha en barfot-tråd for generell snikk-snakk om å ha hestene barfot?

Kanskje de som har barfothester kan dele litt erfaringer rundt dette med å ta av en hest skoene og overgangen til barfot? Jeg har lekt litt med tanken på å prøve min som barfot, og vil gjerne høre litt om folks erfaringer. Jeg lurer også litt på hvordan dere synes det fungerer med barfothest? Har dere tilrettelagt noe spesielt i uteområder eller fôring? 

Jeg har to hester på utegang som går barfot. Det fungerer veldig bra. Hun ene er ei polsk varmblodshoppe som ikke hadde gått barfot når hun ble kjøpt av nåværende eier for to år siden (jeg låner hestene). Skoene ble tatt av, og hun er deretter fulgt opp av hovslager, og det fungerer veldig fint. Hestene går i utmark, og ris lite på harde underlag, i hovedsak går hun på grus, gress og sand. Jeg tenker at det bare er å prøve i dialog med hovslager/barfottrimmer. Be om å skjære uten å sette på sko neste gang, og så følger dere det opp sammen og ser hvordan det går :) Hesten trenger sikkert litt tilvenning, så sikkert lurt å ta det roligere med trening eller i alle fall se an hestens reaksjon på sine bare føtter i overgangen :) 

Jeg er ikke vant til barfothest fra før, og lot være å bruke hestene når det var glatt i vinter, så håper noen andre kan si litt mer om boots eller andre tips for glatt føre :) 

• Liker 1

Takk for at du deler din erfaring, @MrsHandeland! En av tingene som gjør det litt skummelt å ta av skoene på min, er at de får veldig kraftig høy, så det med å måtte ta det rolig med trening er ikke sånn fryktelig aktuelt. Da er det fare for at han bare eser ut og blir fryktelig overvektig 😣 Det høyet er så klart ikke ideelt for de uansett, men det får jeg dessverre ikke gjort noe med. 

Det aller viktigste er gode boots og muligheter for pads og såler for å bygge opp om det blir sårt. Jeg tenker og på hva de står på for er det mye grus vil det slite mer. Sitter med samme tankene om min om dagen, tror aldri han vil fungere optimalt, men spennende å se om man kan få andre effekter av å få mer spill i beina. Vi har jo perfekt skogsbunn der han står, lite gress, og full kontroll på foringen utenom det de spiser selv i paddock. Men det skjer ingenting før jeg har fått råd til å kjøpe inn boots for å beskytte, mest under trening men og eventuelt ute. F har et par giga equine fusion boots, som funker ok, brukte de bak i tyskland da han gikk barfot bak, når vi skulle på tur. Jeg har bare god erfaring med renegades fra da jeg hadde barfoting for lenge siden, nå ser jeg litt mer på scootboots tenker jeg. 

• Liker 1

Mahjiino har aldri hatt på sko, han har alltid hatt god hovkvalitet. Synes det har fungert bra hele veien. Hadde egentlig tenkt å sko da jeg kjøpte han, skulle bare se hvor lenge jeg kunne vente ettersom han kom barfot. Men det har gått 13 år siden da. 😆

Har hatt han på mange ulike staller og uteganger hvor det enten har vært greit fordi de har strødd eller at jeg har brukt boots ved inn/utslipp og i paddock/utegang i glatte perioder. Før forfangenhet trengte jeg aldri bruke boots på han utenom for vinterføret, men etter at han har vært forfangen trenger han beskyttelse på noen underlag, så bruker boots på tur.

Den andre jeg har her hadde gått med sko frem til han flyttet hit. Brukte boots mye i overgangen, han var ikke noe sårbent eller begrenset i treningen.  Hovslageren som tok av skoene hadde bare beskjært forsiktig så han hadde litt å slite på.

Selvom han har gått barfot i tre år nå har han litt dårligere hovkvalitet og sliter mer hov enn M. Derfor bruker jeg boots til han på tur også når det er bart og i perioder hvor han sliter mye også i blant på bane, ofte da bare på bakbeina som han sliter mest (særlig i overgang mellom vått og tørt vær..).

Jeg gjør endel vedlikehold selv, og det tror jeg er litt nøkkel til suksess. Fordelen er at jeg kan gjøre små justeringer ofte. Jeg gjør litt ca annenhver uke, og da blir det aldri så mye å ta, og da blir de heller ikke sårbeinte etter trim, som noen kanskje blir hvis det er mye som må trimmes på en gang. De fleste barfottrimmere er glade for å veilede eierne til å gjøre litt selv mellom trimmene, så man kan gradvis bli trygg å raspe litt for vedlikehold mellom hvis man vil prøve. Selvsagt i samarbeid med fagperson! 

• Liker 1

Okay, et par spørsmål:

1. Hva er tegnene på god / dårlig hovkvalitet, altså hvordan ser / vet man hvordan hovkvalitet hesten har? 

2. Hvordan merker man om hesten er sårbeint? Skjønner at det sikkert er ganske forskjellig fra hest til hest altså. Og hvilke deler av hoven er det egentlig som gjør vondt når hesten er sårbeint? Er det strålen? Eller selve sålen? 

3. Jeg hører en del sier at man burde bruke dedikert barfottrimmer og ikke hovslager hvis man går over til barfot, har dere noen tanker rundt det?

4. En del bruker vel bare boots på frembein, noen på alle 4 bein. Er det  noe som er mer eller mindre vanlig her? 

På utegangen vår er halvparten grus og halvparten gjørme. De går definitivt mest på grusen. Sånn det er nå er det nok ganske grei grus for høvene sånn egentlig, men de har nettopp fylt på litt grus, som foreløpig ligger i en stor haug men som jeg regner med skal spres utover etter hvert. Den sliter nok en del mer på høvene. Turveiene våre er enten skog eller grusveier, vi kan ri en del i skog så det kan hende at jeg måtte vært innstilt på å gjøre det mer en periode hvis jeg tar av skoene? Men grusveiene er veldig fine til å løpe på da, vi får ikke løpt så mye uten grusveier.  Banen vår har også en del litt store steiner, så jeg ser for meg at han potensielt kan ømme på banen også? 

1. jeg merker det av at hesten ømmer når ting kommer opp i sålen, som steiner feks på tur. 

2. stort sett sålen på de hestene jeg har hatt. Kortere steg, trekker mot gress når de går på grusvei, kan skutte seg litt, bli anspent i steget og kroppen.

3. tjæ, er gode og dårlige folk i begge leire. Finn en som kan hov 😛 jepp, godt svar. 

4. kommer vel an på hesten, og hvorfor man bruker det. Skal man bare unngå at høvene slites for mye ved mye bruk kan det være nok bare foran. På samme måte man kan ha bare sko foran, barfot bak. Jeg har gjort begge deler alt ettersom hvor jeg rir, hva jeg skal, årstid, hesten jeg trener osvosv. 

• Liker 2

1 time siden, Sivoya skrev:

Okay, et par spørsmål:

1. Hva er tegnene på god / dårlig hovkvalitet, altså hvordan ser / vet man hvordan hovkvalitet hesten har? 

2. Hvordan merker man om hesten er sårbeint? Skjønner at det sikkert er ganske forskjellig fra hest til hest altså. Og hvilke deler av hoven er det egentlig som gjør vondt når hesten er sårbeint? Er det strålen? Eller selve sålen? 

3. Jeg hører en del sier at man burde bruke dedikert barfottrimmer og ikke hovslager hvis man går over til barfot, har dere noen tanker rundt det?

4. En del bruker vel bare boots på frembein, noen på alle 4 bein. Er det  noe som er mer eller mindre vanlig her? 

På utegangen vår er halvparten grus og halvparten gjørme. De går definitivt mest på grusen. Sånn det er nå er det nok ganske grei grus for høvene sånn egentlig, men de har nettopp fylt på litt grus, som foreløpig ligger i en stor haug men som jeg regner med skal spres utover etter hvert. Den sliter nok en del mer på høvene. Turveiene våre er enten skog eller grusveier, vi kan ri en del i skog så det kan hende at jeg måtte vært innstilt på å gjøre det mer en periode hvis jeg tar av skoene? Men grusveiene er veldig fine til å løpe på da, vi får ikke løpt så mye uten grusveier.  Banen vår har også en del litt store steiner, så jeg ser for meg at han potensielt kan ømme på banen også? 

Jeg har hatt barfot, skodd, boots og alt i mellom de siste 15 årene. Synes du får veldig gode svar allerede, og du stiller relevante spørsmål. Flere burde stilt seg disse spørsmålene før de bestemmer seg for det ene eller det andre. 

Det aller viktigste for at en hest skal fungere,  skodd eller ikke, er at eier følger med på hesten - og ikke følger en ideologi (barfot er best / skodd er best). Det er for mange variabler i et hesthold, til å si at det som funker for én, funker for alle.

1. Høvene sprekker opp, fliser opp, det slås av for store biter. Hesten får ofte hovbyll eller knusninger., og er utsatt for separasjoner Blir sårbeint fort, sliter for mye hov. Innledningsvis, gjerne i opptil seks måneder eller mer, vil mange hester ha en overgang der de slår av biter og fliser opp,  spesielt der sømmene har sittet.  Det er normalt. Men hvis det fortsetter etter at hovveggen har vokst forbi sømhullene bør man ta en vurdering. Eller bytte hovtrimmer / hovslager.

2. De kan bli ømme i både såle og stråle. Lillen har enorme stråler som gjerne holder seg bedre enn hovveggen. Når strålen tar mer vekt enn hovveggen, blir han stråleøm. Såleømme hester opplever jeg mest hvis de har for mye sukker og stivelse i dietten, og / eller er overvektige. I noen tilfeller har hestene tynn såle, men det er sjelden og bør i så fall vurderes ved røntgen før man konkluderer med at det er årsaken til at de er såleømme. Hester som har hatt synk blir veldig fort ømme i tåa. Hester som har dårlige / komprimerte hovballer blir ømme lenger bak på hoven, mot draktene.

3. Jeg foretrekker barfottrimmer til barfothestene, men kan ikke bruke trimmere som er negative til skoing. Jeg skor mine ved behov, for eksempel om vinteren. I overgangsperioder er noen skodd framme og ikke bak. 

4. Det er nok vanligst å bruke boots bare framme, hvis man bare bruker to. Frambeina tar mer vekt og kan trenge mer beskyttelse fra underlaget. Samtidig vokser de ulikt, for eksempel trimmer jeg framhøvene til Lillen ca en gang i måneden, og bakbeina halvparten så hyppig.

Til de andre spørsmålene dine; dette må du nesten vurdere selv. Vi går mest der hvor det er mykt i bakken hvis vi kan, i overgangsperiodene. 

• Liker 2
  • Perfekt 1

1. Man merker jo om de sliter mye hov fort. Den ene her får lett tørre høver som sprekker opp litt når det er tørt, den andre ser aldri sånn sprekkete ut. Hovslageren din har sikkert en formening om hovkvaliteten. 

2. Enig med smaaen om at sålen er nok mest utsatt, men en dårlig stråle kan også være øm. Man merker det ved at hesten går forsiktig (litt som når man selv går barbent på grus uten å være vant med det).

3. Man må i alle fall ikke bruke noen som trommer hoven for å gå barfot, uavhengig av utdanning/bakgrunn.. hadde en gang en hovslager til å beskjære M, og han blottla mye såle så han ble kjempesårbent, noe han ellers aldri har vært ved trimming av barfottrimmere.. Men det finnes helt sikkert også hovslagere som har mer kunnskap om hva som skal til for å kunne gå uten sko enn vedkommende!

4. Kommer helt an på hesten, men generelt bærer de jo mer vekt på frambeina, så noen kan trenge bare boots der. Den ene hos meg sliter mest bak, så hvis jeg bare har to boots på er det bak. 

Mange barfothester tåler bra å gå på grus, så ville ikke tenkt det som noen hindring for å prøve. Mine går på nesten bare grus i utegangen. Men ha boots uten brodder tilgjengelig hvis du tar av skoene, så du kan bruke det i overgangen i alle fall, og kanskje også senere hvis man skal løpe mye på grus på tur og man ser at hesten ikke tåler det uten beskyttelse. 

• Liker 1

Kan jo nevnes at min trolig har hormonforstyrrelser og sannsynlig hatt endring i hovbein på ene frambenet (tatt rtg) og blir veldig lett utsatt på sommeren, derfor han ikke kan gå på beite. Fettdepoter, puls,  og ømhet på null komma svish om han ikke begrenses og trenes godt nok i perioder med grønt. Derav kommentar om at han er øm i sålen. 

• Liker 1

Tusen takk for gode svar, dere er gull! Her får jeg en del å tenke på ☺️

Grunnen til at jeg føler meg litt usikker på om jeg vil merke at han er sårbeint er at hesten er litt... ujevn, hvis jeg kan si det sånn. Noen dager er han innmari treig og seig, litt typisk sånn jeg ser for meg at en sårbeint hest er. Men jeg tror det kan være enten fordi han er trøtt (orker ikke å gå frem), for mye energi / nervøs (han blir sykt trykkete når han er nervøs for noe), osv. Så jeg synes det kan være vanskelig å skulle vite om det er det ene eller andre. Jeg tenker selv at en måte  jeg kan finne ut om det er sårbeinthet som er problemet er jo å se om det blir forskjellig på forskjellig underlag, for da peker det jo mot at han ømmer. Men jeg lurte litt på om det går an å sjekke det ved å visitere også?

Jeg lurte også på om dere renser ut av høvene på barfothester? Jeg har alltid gjort det på fôrhestene jeg hadde før, men leste at noen ikke gjorde det fordi de mente at den jorda osv som var i hoven skulle få være der for å beskytte. Men jeg har tenkt at ting fremdeles kan sette seg der og kanskje være ubehagelig selv om de ikke har på sko? 

3 timer siden, Sivoya skrev:

Tusen takk for gode svar, dere er gull! Her får jeg en del å tenke på ☺️

Grunnen til at jeg føler meg litt usikker på om jeg vil merke at han er sårbeint er at hesten er litt... ujevn, hvis jeg kan si det sånn. Noen dager er han innmari treig og seig, litt typisk sånn jeg ser for meg at en sårbeint hest er. Men jeg tror det kan være enten fordi han er trøtt (orker ikke å gå frem), for mye energi / nervøs (han blir sykt trykkete når han er nervøs for noe), osv. Så jeg synes det kan være vanskelig å skulle vite om det er det ene eller andre. Jeg tenker selv at en måte  jeg kan finne ut om det er sårbeinthet som er problemet er jo å se om det blir forskjellig på forskjellig underlag, for da peker det jo mot at han ømmer. Men jeg lurte litt på om det går an å sjekke det ved å visitere også?

Jeg lurte også på om dere renser ut av høvene på barfothester? Jeg har alltid gjort det på fôrhestene jeg hadde før, men leste at noen ikke gjorde det fordi de mente at den jorda osv som var i hoven skulle få være der for å beskytte. Men jeg har tenkt at ting fremdeles kan sette seg der og kanskje være ubehagelig selv om de ikke har på sko? 

Tenker du vil kunne skille på om det er sårbenthet ved å se på ulike underlag ja.  Eventuelt ved å sette på boots og sjekke om det blir annerledes da. 😊 

Jeg skraper ut av høvene som del av daglig stell, synes det er fint for å få inspisert hoven. Nå som det er tørt ute er de ofte rene og "tomme". 

• Liker 1

Jeg hadde Pus barfot bortsett fra sko siste halvåret for å se om det gjorde noen forskjell (det gjorde det ikke, i hvert fall ikke positiv forskjell). 

Har aldri trengt boots i paddock, hverken pga sårbeinthet eller broddboots til is, men har periodevis brukt boots på tur annet enn på skogbunn, og til trening på vinteren hvis isete.

Vintrene siste årene virker som de har blitt mer holke enn fint snøføre, så ser for meg å holde Bliss barfot sommerstid og så broddsko om vinteren, men det er jo mulig broddboots på vinteren vil funke bra nok. Unghestene i flokken har jo ikke sko eller boots, så strengt tatt burde det ikke være nødvendig i paddocken når de er voksne heller.

Vi har en hest på stallen som begynner å brekke av biter av hoven i løpet av et døgn hvis hun mister en sko. Elendig hovkvalitet, som jeg aldri ville vurdert barfot.  Jeg har hatt noe separasjoner på både Pus og Bliss, men ikke uhåndtertbart.

At enkelte hester kan ømme litt om de får for kraftig mat ser jeg ikke på som negativt i forhold til barfot. Er hesten subklinisk forfangen foretrekker jeg å oppdage det så fort som mulig og gjøre tiltak. Men om den ømmer må den selvsagt få boots, gjerne med padding.

Min erfaring er at jeg ville brukt barfottrimmer på barfothest, men fortrinnsvis en som ikke er fanatisk og som kan hjelpe deg å vurdere om sko er en bedre løsning i perioder. Noen gjør begge deler, det er jo supert. 

Jeg har vært veldig fornøyd med hovslageren på stallen (Katla min hadde sko), men er ikke sånn superimponert over høvene på de som ikke skos. Men jeg kommer til å bruke ham om Bliss skal ha sko. Så lenge hun ikke skal ha sko bruker jeg barfottrimmer. 

Er enig med Stine i at det er fint å kunne ta noe vedlikehold selv om man har barfothest. Vet ikke så mange som funker med 7-8 ukers intervaller i hvert fall...

• Liker 3

L har alltid vært barfot bak, men har hatt sko foran i 1,5-2 års tid. Før det var han barfot på alle 4, men svært lite trent på annet en skogbunn og ridehusunderlag. Det ble tydelig på frambena at han trengte sko/boots, da han ble øm på grus. Og siden jeg hadde begrenset erfaring med barfot hest i bruk, ble han skodd. 
Jeg så også et behov for boots bak, etter stallbytte nå nylig, hvor underlaget på tur var annerledes og han virket litt øm bak. 
Da jeg ba om hjelp til å finne boots som passet bakhøvene, ble det raskt etablert at bakhøvene hans ikke var spesielt bra mtp hovform. 
jeg har da de siste årene hatt 3 ulike faglærte hovslagere, og 2 ufaglærte. Hvor ingen av dem har kommentert de lave draktene, og den lange smale hovformen bak. 
Han har også hatt litt rar lend, og jeg har nå fått innspill på at den rare lenden, kan ha sammenheng med hovfasongen på bakbena. Så de siste ukene, har jeg med god hjelp, begynt å gjøre endringer på hovene bak. Og ser allerede en stor forbedring! 
Noe som gjør meg litt irritert, for hvorfor har ingen av hovslagerne mine sett og tatt tak i dette? Og så blir jeg irritert på meg selv. Jeg burde ikke hatt den tilliten til dem, og burde ha satt meg mye mer inn i det selv.  

Vi har nå begynt å bruke boots bak, og når det blir mer orden på bakhøvene, kommer jeg også til å ta av framsko, og prøve barfot der igjen. Men denne gangen skal jeg være klar med boots når skoene kommer av :)  

jeg vil helt klart anbefale å bruke noen som virkelig -kan- barfothest om man skal ha dem uten sko. Om de er fanatiker er mindre viktig (føler jeg), så lenge man er sikker nok på seg selv til å si at «dette funker ikke, vi må ha på sko igjen». 

• Liker 4

Interessant tråd! Jeg har aldri hatt en skohest. Da jeg kjøpte frieseren min var hun skodd og eier sa hun ikke burde avskos pga høvene ville flyte ut. Jeg prøvde likevel, for jeg så ingen grunn til at de skulle flyte ut kun fordi hun var frieser... Tok av sko og trimmet som vanlig. Jeg trimmer mine hester selv og har gjort dette siden rundt 2013. Trimmer ca hver 4-5 uke. Hun har steinharde høver og fungerer knallgodt barfot, og høvene har aldri vært i nærheten av å flyte ut. Dølen min har også veldig gode høver. Hun har aldri vært skodd. 

Den eneste hesten jeg har hatt som har vist tegn på å være sårbeint er shetlandsponnien jeg har nå, som jeg tenker å kjøpe boots til etter hvert. Dette ser jeg fordi hun velger å gå på gresset ved siden av veien fremfor å gå rett på asfalt eller grus. Og fremdriften er bedre på mykt underlag. Dog er hun ikke utpreget sårbeint på hardt underlag, men jeg ser jo hva hun foretrekker. 

Jeg har meget god erfaring med barfot, men det er ikke utenkelig at jeg skor min til vinteren om det blir mye is heller.. Jeg ønsker helst å unngå det selvsagt. Jeg tror hovspillet er veldig viktig for hestens beinhelse, og dessuten blir det mindre sjanse for skade i flokk om man har flere hester sammen og de ikke har sko. Du slipper også problemer med at hesten mister en sko osv. 

Frieseren min er nå ute på helfôr/føllavtale, med avtale om at hun skos dersom nødvendig, og hun kommer også til å skos på vinteren. 

• Liker 1

Jeg bestemte meg til slutt for at jeg vil prøve å ha han barfot, så i dag går skoene 😱 Planen er at hovslager kommer og tar av skoene i dag, uten å trimme høvene noe, og så kommer det en barfottrimmer til uka for å gi han en trim.

Dette blir veldig spennende, jeg grugleder meg 😅😂

• Liker 4