Jump to content
Sign in to follow this  
Sprangrytter

Slags problem i sprang

Recommended Posts

Min danske  sportsponni, KAT 2 ELSKER å hoppe. Når jeg hopper med henne er hun utrolig sterk (vanligvis hele tida bare jeg rir på banen). Flere ganger prøver hun å låse halsen sånn at jeg ikke klarer å få hodet opp og hun kan løpe i sitt temp (veldig raskt). Det blir et slags problem da hun ikke får noen store bevegelser i galoppen og den går mere rett frem, jeg får ikke kontroll og blir bare dratt fremover som ender med at jeg står fremoverlent i salen hele tida fordi jeg ikke får satt meg tilbake. 

Noen som har tips? Helst tips som ikke innebærer å ri for trener da hun ikke er i god nok form til det og jeg ikke gidder betale nesten 400 kr for det når hesten ikke kan bli brukt 1 hel time.

Hun låser ikke halsen/nakken fordi hun har vondt! Hun gjør det mest når hun har det gøy på banen eller på tur når jeg lar det gå fort, utenom på jorder der jeg føler hun er redd og føler seg jaget. Da stikker hun og låser seg fullstendig, så hadde satt pris på tips der og! 

Ri for trener... Om du meiner hesten er i for dårlig form for det, så burde du kanskje revurdere sprangen til hesten er i form/sterk nok.

• Liker 2

Dette et er problem som trenger bedre grunnridning for å få en løsning på. Du synes kanskje det er bortkastede penger, men du vil ha mye igjen for det siden. 

Utenom det. Drar hun og blir sterk må du gjøre alt annet enn å dra tilbake. Akkurat hva som må til er umulig å si over nett, det er derfor man har trenere. 

• Liker 2

De fleste ridetimer er vel 30 minutter, og du kan fint finne en trener som ikke tar 400 kr timen. Jeg tror du ikke vil komme ut av dette før du begynner å ri for trener.

Ikke gallopper så lenge i gangen at den rekker å komme i gang med dette.

Tren overganger. Mange, mange, ros veldig når den er lydig. Kanskje oppmuntre med godbit også. Først overganger mellom gangartene (vær veldig nøye med å slippe opp på presset umiddelbart hesten lystrer, ikke sjenkle når den går fram, slakk opp tøylene i nanosekundet den bremser når du gir beskjed).  Kanskje nyttig å ri fra trav til holdt også. Husk ettergift kjemperaskt når den stopper, masse, masse ros! 

Når det gradvis blir bedre kan du øve på overganger innafor gangartene. Saaakte trav, litt fram (ikke så mye at den legger seg på eller blir sterk), saakte trav igjen. 

Når hesten er som du beskriver har noen hoppa over det arbeidet her. Det er som Smaaen skriver, grunnridning som må på plass. :)   Tar tid og er kanskje ikke så spennnende å gjøre, men resultatet er en hest som har det bedre og en rytter som får det mer morsomt på sikt. 

I forhold til akkurat galoppen ville jeg unngått den en stund, og så plukket den fram igjen når de andre overgangene begynner å fungere bra.  Da ville jeg fattet på storvolte, og så max ridd en halv volte før avbrudd. Det styrker galoppen og gjør hesten mer responsiv på hjelperne når du korter ned. 

Edited by LisaFi
  • Liker 3

Enig med de andre. Jeg betaler 250kr for 30 min for ene treneren min og 500kr for 40min for den andre, så finnes mange alternativer 😊 Man får alltid noe igjen for å trene for noen, og det er jo akkurat i ditt tilfelle man virkelig trenger det😊😊 Den MÅ ikke trave og galoppere en hel time, du kan fint jobbe med lydighet i skritt osv og for å gi pustepauser. De færreste hester klarer å gå bånn gass en hel økt uten noen skrittepauser, i de pausene oppsummerer vi litt og prater om litt ting som kan jobbes med osv. Absolutt nyttig. 

• Liker 1

16 timer siden, Stjorm10 skrev:

Ri for trener... Om du meiner hesten er i for dårlig form for det, så burde du kanskje revurdere sprangen til hesten er i form/sterk nok.

Jeg holder på å trene den opp igjen til å kunne brukes 1 time på banen og være på banen flere dager i uka. Den har blitt brukt til tur i et halvt år.

Man kan alltid ri for trener, uansett hvor utrent hesten er. Jobben deres er jo å hjelpe rytter trene hesten. Blir hesten fort sliten tilpasser man jo timen til det :)

• Liker 1

Synes forresten du burde vente med sprang til overgangsarbeidet fungerer veldig godt når det ikke er hinder i nærheten. Spesielt hvis hesten er under opptrening. Hvis den er lite musklet og har dårlig kondisjon, og i tillegg «raser avgårde» på slike treninger er risikoen for skade på hesten veldig stor. 

• Liker 1

Jeg tror ikke noe nettsted kan hjelpe deg like mye som en trener. Selv om du føler det er for dyrt. 

Lydighet er uansett det du må trene på. Det finnes ingen Quick fix på det. Det er møysommelig arbeid som må repeteres i det uendelige. 

Hesten kan synes det er gøy å hoppe, men den kan også bli stresset og synes det er masse ansvar med denne hoppingen og derfor reagere med å rase av sted. Som eksempel. 

Slike ting vil trenere bidra til å forstå og å løse. 

Det er bra du vil trene hesten, så fortsett med det. Tren lydighet og begynn smått med enkle oppgaver hesten har mulighet til å forstå. 

Og, jeg beklager, men en rideinstruktør er verdt mye, mye mer enn du betaler. Alltid. 

• Liker 1

10 timer siden, Sprangrytter skrev:

Jeg holder på å trene den opp igjen til å kunne brukes 1 time på banen og være på banen flere dager i uka. Den har blitt brukt til tur i et halvt år.

Om hesten er brukt til tur i 6mnd så er jo ikkje hesten utrent. Ein får mykje av både kondisjon og styrke om ein rir litt intervaller og klatring. 😊

Instruktør er gull verdt, uansett nivå og form på både hest og rytter. Det virker kanskje litt unødvendig no, men det vil vere vel verdt når ein får komt i gong.

• Liker 1

14 timer siden, Stjorm10 skrev:

Om hesten er brukt til tur i 6mnd så er jo ikkje hesten utrent. Ein får mykje av både kondisjon og styrke om ein rir litt intervaller og klatring. 😊

Instruktør er gull verdt, uansett nivå og form på både hest og rytter. Det virker kanskje litt unødvendig no, men det vil vere vel verdt når ein får komt i gong.

Hun har hatt varme sener, så må trene henne opp til å gå lenger på banen for å ikke belaste senene for mye  😅

9 minutter siden, Sprangrytter skrev:

Hun har hatt varme sener, så må trene henne opp til å gå lenger på banen for å ikke belaste senene for mye  😅

Da bør du kanskje ikke hoppe i det hele tatt, da. 

5 timer siden, Sprangrytter skrev:

Det høres ut som at du burde få hjelp fra en som har kunnskap om opptrening av hest, gjerne med oppfølging av veterinær dersom det er slik at det er problemer med senene. Denne hesten burde få et opptreningsprogram som er tilpasset den spesielt for å unngå at den får skader, spesielt om den drar ut og løper fordi grunnridningen ikke er på plass. Det er dessverre ingen quick fix, har man ikke kunnskapen selv må man få hjelp av noen som har det for å unngå at det man gjør skader hesten. 

• Liker 3

7 timer siden, Sprangrytter skrev:

Enig med de over. Hvis hun får varme sener, kan det også være på grunn av hovbalansen. Hvis den for eksempel har underskutte drakter og hoppes med, vil den få økt belastning på bøyesenene og bli varm. På sikt fører det til senebetennelse.

22 timer siden, Kaja skrev:

Da bør du kanskje ikke hoppe i det hele tatt, da. 

Fått beskjed av veterinær å begynne å trene henne som vanlig, så jeg hopper eller rir på banen annenhver uke eller med lenger tid mellom 

14 timer siden, GryCat skrev:

Enig med de over. Hvis hun får varme sener, kan det også være på grunn av hovbalansen. Hvis den for eksempel har underskutte drakter og hoppes med, vil den få økt belastning på bøyesenene og bli varm. På sikt fører det til senebetennelse.

Har fått beskjed av veterinær  at jeg skal hoppe med den, så håper hun har rett. Hadde vært veldig kjedelig om det hadde skjedd..