Jump to content

Tynn hest.

Annie85
 Share

Recommended Posts

Hei er det noen her som gir linomega og linfrø olje til hest? Må bare si at tenner er sjekket! Hesten må opp i vekt å gir nå luserne, linomega, multitilskudd, b vitamin. Tenker jeg skal bytte over til grass pellets når hesten har spist opp lusernen som er snart.. Hva tenker dere/hva gjør dere med tynne hester? 

Hesten har fri tilgang på grovfor. 

Edited by Annie85
..

Hvis du ikke vet hva som er av næring i grovfôret, fôrer du i blinde. 

Det er likevel et par råd, som du kan følge uavhengig av hva du har i grovfôret;

- Gi ormekur

- Gi flere, dvs del opp kraftfôret. Gjerne fire ganger per dag om du kan, og aldri mer enn totalt 2.5 kg per (det inkluderer vannet du har oppi)

- Gi den mer fett enn sukker / stivelse

De hestene som går ned i vekt på fri tilgang er enten hester som ikke får komme til matfatet, som blir matlei og spiser lite, eller som får høy uten særlig næring.

Har du bilde av hesten? Hvor tynn er «tynn»?

Edited by GryCat
  • Liker 1

På 12.4.2020 at 11.13, GryCat skrev:

Hvis du ikke vet hva som er av næring i grovfôret, fôrer du i blinde. 

Det er likevel et par råd, som du kan følge uavhengig av hva du har i grovfôret;

- Gi ormekur

- Gi flere, dvs del opp kraftfôret. Gjerne fire ganger per dag om du kan, og aldri mer enn totalt 2.5 kg per (det inkluderer vannet du har oppi)

- Gi den mer fett enn sukker / stivelse

De hestene som går ned i vekt på fri tilgang er enten hester som ikke får komme til matfatet, som blir matlei og spiser lite, eller som får høy uten særlig næring.

Har du bilde av hesten? Hvor tynn er «tynn»?

Hva skal jeg se etter i foranalysen da? Hva er bra? blir ganske forvirret av de hehe

Hesten får 3 ganger med kraffor hver dag, får ikke til den 4 gangen.. 
Hesten kan nok være matlei ja, blir ikke jaget vekk fra matfatet, kan være lite næring, er i alle fall h3 

Akkurat nå, Annie85 skrev:

Hva skal jeg se etter i foranalysen da? Hva er bra? blir ganske forvirret av de hehe

Hesten får 3 ganger med kraffor hver dag, får ikke til den 4 gangen.. 
Hesten kan nok være matlei ja, blir ikke jaget vekk fra matfatet, kan være lite næring, er i alle fall h3 
Kan ikke se ribbeina på hesten men kan se hoftene, har ikke muskler i overlinja enda, kjøpte hesten for noen mnd siden å vi jobber med dette nå. Har ikke bilde

1 time siden, Annie85 skrev:

H3 kvalitet.. desverre 

H3 er ikke nødvendigvis dårlig, faktisk er det jo det ganske normalt. Men det kommer jo an på HVA det inneholder, tørrstoff, forenhet, sukker, protein osv

Ville fortsatt med luserne framfor å gi gresspellets. 

https://www.norgesfor.no/strand-unikorn/produkter/kraftfor/hest/pioner-super/   Høres ut som et bra produkt hvis du har en slik forhandler i nærheten.

Selv forer jeg etter prinsipp om  å «spre» belastningen på opptak i tynntarm/tykktarm. Jeg gir tilnærmet fri tilgang her også, men jeg har motsatt problem, litt kraftig grovfor. Grovforet er akkurat nok for varmblodsen, og litt for mye for kaldblodsen. Derfor ikke helt fri tilgang på «det beste» grovforet, de får spise halm når ensilasjen er oppspist.

Derfor får varmblodsen kraftfor.  Jeg gir luserne (går i grovforrasjonen), som har fine verdier for lysein/ protein, noe betfiber (ikke spes næringsrikt, men fine fiber for mikrobene som hjelper fordøyelsen). Videre får hun oppdrett, litt varierende mengder etter hvor mye vi trener. Og olje, i varierende mengde etter trening/hvor kaldt det er ute (energiforbruk).  Jeg er ganske nøye på tilskudd til dem, Gir b-vit i pelsfelling, litt mer olje også i den perioden. Noen hester kan bli veldig tynne/slitne/slappe av den perioden, spesielt hvis varmen kommer før pelsen er borte. 

Hvis hesten spiser grovfor i store mengder, men med lite næringsinnhold vil den føle seg «mett» i magen men uten å få i seg nok næring.  Å spre næringsinntaket på «grovfor» (også luserne, betfiber, gradpellets osv), kraftfor (kornbaserte produkter) og fett (f.eks olje) gir for meg det beste opptaket av næring hos hestene. 

Hvilken hestetype har du, og hvordan lever den? Boks/paddock, løsdrift etc? Mange faktorer kan påvirke om den spiser nok, har optimalt næringsopptak osv.  

• Liker 1

Enig med @LisaFi over her, men jeg mener å huske at den er høy på stivelse. Hvis ikke hesten er vant med å gå på korn, ville jeg heller beholdt lucerne (evt byttet til graspellets og se om den tar opp det bedre), og gitt tilskudd med olje.

Litt tilleggsinfo hvis du vil fôre med olje:

- 3 dl olje tilsvarer 1 kg bygg. Men den gir bedre energi/kaloriutnyttelse for hesten, enn stivelse gir.

- Vanlig rapsolje  kjøpt på butikk fungerer bra, og er et rimelig alternativ til heste-produktene som selges.

- Gi  maks 1 dl per 100 kg hest. Maksdose 5 dl uavhengig av størrelse på hest.

- MÅ TILVENNES forsiktig ettersom hesten ikke har galleblære. Start med 0,5 dl/døgn og hold på den dosen i fem dager før du øker til 1 dl per døgn. Øk aldri med mer enn 0,5 dl. Hvis den reagerer på oljen med diaré, skal du vente med å øke til avføringen er normal.

- For å klare å ta opp oljen, trenger hesten tilskudd av E-vit. Alternativt kan du bruke oljen fra Felleskjøpet, som er beriket med E-vit.

Hvis du har mulighet til å  holde hesten litt unna grovfôret i perioder, kan det bidra til å øke fôropptaket. Det høres kanskje rart ut, men hesten har en så liten magesekk at fôret raskt dyttes videre ut i tarmen. Jo raskere fôret reiser gjennom tarmsystemet, jo mindre næring tar den opp av fôret. Hester som spiser mye grovfôr, har ofte avføring der man fortsatt kan se stråene tydelig. Hvis magetarmsystemet er fullstendig fylt opp med næringsfattig grovfôr, har kraftfôret du gir liten effekt fordi det dyttes videre gjennom systemet for raskt.

Det er derfor man ikke bør gi mer enn 2.5 kg fôr (tørrstoff) per måltid. 

• Liker 4

På 21.4.2020 at 12.31, GryCat skrev:

Enig med @LisaFi over her, men jeg mener å huske at den er høy på stivelse. Hvis ikke hesten er vant med å gå på korn, ville jeg heller beholdt lucerne (evt byttet til graspellets og se om den tar opp det bedre), og gitt tilskudd med olje.

Litt tilleggsinfo hvis du vil fôre med olje:

- 3 dl olje tilsvarer 1 kg bygg. Men den gir bedre energi/kaloriutnyttelse for hesten, enn stivelse gir.

- Vanlig rapsolje  kjøpt på butikk fungerer bra, og er et rimelig alternativ til heste-produktene som selges.

- Gi  maks 1 dl per 100 kg hest. Maksdose 5 dl uavhengig av størrelse på hest.

- MÅ TILVENNES forsiktig ettersom hesten ikke har galleblære. Start med 0,5 dl/døgn og hold på den dosen i fem dager før du øker til 1 dl per døgn. Øk aldri med mer enn 0,5 dl. Hvis den reagerer på oljen med diaré, skal du vente med å øke til avføringen er normal.

- For å klare å ta opp oljen, trenger hesten tilskudd av E-vit. Alternativt kan du bruke oljen fra Felleskjøpet, som er beriket med E-vit.

Hvis du har mulighet til å  holde hesten litt unna grovfôret i perioder, kan det bidra til å øke fôropptaket. Det høres kanskje rart ut, men hesten har en så liten magesekk at fôret raskt dyttes videre ut i tarmen. Jo raskere fôret reiser gjennom tarmsystemet, jo mindre næring tar den opp av fôret. Hester som spiser mye grovfôr, har ofte avføring der man fortsatt kan se stråene tydelig. Hvis magetarmsystemet er fullstendig fylt opp med næringsfattig grovfôr, har kraftfôret du gir liten effekt fordi det dyttes videre gjennom systemet for raskt.

Det er derfor man ikke bør gi mer enn 2.5 kg fôr (tørrstoff) per måltid. 

Tusen takk! Hu får olje nå linolje. :)

• 3 weeks later...

Jeg har tidligere hatt gode erfaringer med bygg og oppdrett på en varmblods jeg trente og fôret opp for en del år siden. Han var avhengig av å trene for å kunne legge på seg samtidig. Hesten jeg har nå legger bare på seg og får bollemage, men man kan se ribbein hele tiden. Huff. Har fôret på ekstrem fra FK og var fornøyd med det. Men da hesten ble litt fyrrig, så gikk jeg tilbake til bare å gi spenst og vitaminer. Han får nå mer grovfôr enn han har fått tidligere og ser faktisk bedre ut :) 

Vet ikke om denne tråden er aktuell lenger, men kan legge til noen kjappe tanker herfra:

- utelukk parasitter (innvollsorm, lus, u name it). Det kan være en stor jobb å teste «for alt» men må til hvis hestene mystisk går ned i vekt på grovfor andre hester fungerer på.

- utelukk mageproblemer. Magesår er pri en.  Hvis dyrlegen synes det er nødvendig så lyses hals og fordøyelseKanal ned til og med mage. Hvis de finner noe her må hesten ha medisin. Da er det ikke nok med miljøendringer eller endringer i forregime (hvor ofte, mengde).  Gi NOK grovfor. Hester er egentlig skapt for å spise bort i 20 t i døgnet.

- det finnes andre forstyrrelser i fordøyelse som er plagsomme for hesten også. Se etter tegn på løs avføring i hale mm, mål mengden «riktige» mikrober i avføringsprøve. Kan være veldig effektivt å få dyrket akkurat de bakteriene det er mangel på, og gi som fortilskudd. Dropp biola mm som kur, hester har ikke godt av laktose. Skikkelige bakteriekulturer fås hos dyrlege (zoolac) og f.eks hos culry.no (probiotika). 

- tenner. 
ikke alle almennleger kan nok om odontologi, gynekologi eller indremedisin. Da _skal_ de være flinke å henvise videre til dem som vet mer, dette gjelder veterinærer også. De skal ha oversikt over mange dyregrupper, og da sier det seg selv at ikke alle veterinærer kan ha ekspertise på akkurat hestetenner. Hvis ikke din dyrlege sender en henvisning til ekspertise, bestill selv . 

Når dette er 100% under kontroll ser man på forplan og evt tilskudd som kan hjelpe på foropptak. Jeg gir (som skrevet tidligere) alltid flytende b-vit i «pelsperioder». Videre gir jeg gjerne e-vitamin (tokoferol) med selen (grunnstoff norsk grovfor ofte mangler) og biotin.  Litt ekstra

biotin er det også i vita/mineralblandingen jeg gir til daglig. Derfor ser jeg ingen grunn til å gi « ekstra» biotin ut over disse. 

Derimot bruker jeg gjerne msm- tilskudd i de periodene det kan være vått i deler av luftegården. Msm (svovel) er anbefalt som tildkudd for ledd, men jeg bruker det sammen med b-vit for å styrke hud og hår. Det er ikke «godkjent» eller forsket på til det bruket, men jeg har ALDRI hatt mugg eller hudproblemer på en hest som får «full dose» msm! Så jeg velger å gi det, spesielt i perioder hvor luftegården er så som så. 

Litt olje i foret gjør hud og pels mer motstandsdyktig for slitasje mm også. Unngå oljer med mye omgea 6/9. 

9 timer siden, LisaFi skrev:

Vet ikke om denne tråden er aktuell lenger, men kan legge til noen kjappe tanker herfra:

- utelukk parasitter (innvollsorm, lus, u name it). Det kan være en stor jobb å teste «for alt» men må til hvis hestene mystisk går ned i vekt på grovfor andre hester fungerer på.

- utelukk mageproblemer. Magesår er pri en.  Hvis dyrlegen synes det er nødvendig så lyses hals og fordøyelseKanal ned til og med mage. Hvis de finner noe her må hesten ha medisin. Da er det ikke nok med miljøendringer eller endringer i forregime (hvor ofte, mengde).  Gi NOK grovfor. Hester er egentlig skapt for å spise bort i 20 t i døgnet.

- det finnes andre forstyrrelser i fordøyelse som er plagsomme for hesten også. Se etter tegn på løs avføring i hale mm, mål mengden «riktige» mikrober i avføringsprøve. Kan være veldig effektivt å få dyrket akkurat de bakteriene det er mangel på, og gi som fortilskudd. Dropp biola mm som kur, hester har ikke godt av laktose. Skikkelige bakteriekulturer fås hos dyrlege (zoolac) og f.eks hos culry.no (probiotika). 

- tenner. 
ikke alle almennleger kan nok om odontologi, gynekologi eller indremedisin. Da _skal_ de være flinke å henvise videre til dem som vet mer, dette gjelder veterinærer også. De skal ha oversikt over mange dyregrupper, og da sier det seg selv at ikke alle veterinærer kan ha ekspertise på akkurat hestetenner. Hvis ikke din dyrlege sender en henvisning til ekspertise, bestill selv . 

Når dette er 100% under kontroll ser man på forplan og evt tilskudd som kan hjelpe på foropptak. Jeg gir (som skrevet tidligere) alltid flytende b-vit i «pelsperioder». Videre gir jeg gjerne e-vitamin (tokoferol) med selen (grunnstoff norsk grovfor ofte mangler) og biotin.  Litt ekstra

biotin er det også i vita/mineralblandingen jeg gir til daglig. Derfor ser jeg ingen grunn til å gi « ekstra» biotin ut over disse. 

Derimot bruker jeg gjerne msm- tilskudd i de periodene det kan være vått i deler av luftegården. Msm (svovel) er anbefalt som tildkudd for ledd, men jeg bruker det sammen med b-vit for å styrke hud og hår. Det er ikke «godkjent» eller forsket på til det bruket, men jeg har ALDRI hatt mugg eller hudproblemer på en hest som får «full dose» msm! Så jeg velger å gi det, spesielt i perioder hvor luftegården er så som så. 

Litt olje i foret gjør hud og pels mer motstandsdyktig for slitasje mm også. Unngå oljer med mye omgea 6/9. 

Du mener vel ikke at du ville lyse for magesår før du engang hadde prøvd å øke foret? 

Jeg ville tenkt at første steg når hesten går ned i vekt er å rett og slett øke kalori-inntaket. Og så ta tak i alle disse andre faktorene hvis det ikke løser det.

• 1 month later...
På 10.5.2020 at 1.03, LisaFi skrev:

- tenner. 

Vet denne er gammel nå. Men jeg kan forklare litt hva jeg gjorde for å få hun opp i vekt.

Jeg fikk henne i Januar, da lite brukt, tynn og gikk på en veldig liten utegang, dårlig muskulert.

Fikk raspet tenner før hun kom til meg og vaksine.

Fikk ormkur når hun kom til meg

Står inne på stall, bruker dekken når det er kaldt og når det regner/lav temp ute.

Avføring er normal

Blank i pelsen.

Sjekket tenner av tannspesialist.

Sjekket foranalyse, litt for mye proteiner men skal kjøpe nytt grovfor til høsten. 

Gikk på Linomega, grasspellets en stund, men fikk da mugg så det måtte jeg stoppe med. 

Begynte på ekstrem og olje og b-vit. Har gått ganske greit. 

Liker ikke betfiber i følge forrige eier men det skal prøves til høsten. 
Hesten er en frieser å jeg bruker den til tur, hun er 17 i år.

Jeg begynte å se forandringer når jeg gikk over til ekstrem og olje, står nå på beitet, kunne trengt noen kilo til men det ser ut som det går den rette vei nå i alle fall, mangler bare en del muskler da hun ser litt spinkel ut og ikke har blitt brukt av meg noe særlig før nå siden hun var så tynn og dårlig muskulert. 

• 3 months later...
På 30.6.2020 at 14.11, Annie85 skrev:

Vet denne er gammel nå. Men jeg kan forklare litt hva jeg gjorde for å få hun opp i vekt.

Jeg fikk henne i Januar, da lite brukt, tynn og gikk på en veldig liten utegang, dårlig muskulert.

Fikk raspet tenner før hun kom til meg og vaksine.

Fikk ormkur når hun kom til meg

Står inne på stall, bruker dekken når det er kaldt og når det regner/lav temp ute.

Avføring er normal

Blank i pelsen.

Sjekket tenner av tannspesialist.

Sjekket foranalyse, litt for mye proteiner men skal kjøpe nytt grovfor til høsten. 

Gikk på Linomega, grasspellets en stund, men fikk da mugg så det måtte jeg stoppe med. 

Begynte på ekstrem og olje og b-vit. Har gått ganske greit. 

Liker ikke betfiber i følge forrige eier men det skal prøves til høsten. 
Hesten er en frieser å jeg bruker den til tur, hun er 17 i år.

Jeg begynte å se forandringer når jeg gikk over til ekstrem og olje, står nå på beitet, kunne trengt noen kilo til men det ser ut som det går den rette vei nå i alle fall, mangler bare en del muskler da hun ser litt spinkel ut og ikke har blitt brukt av meg noe særlig før nå siden hun var så tynn og dårlig muskulert. 

Mugg av Linomega? Hvordan da? Mugg på bena liksom? 

Og hva slags olje bruker du? 🙂