Jump to content

Recommended Posts

Hei, har ei ponni hoppe som har sneket seg inn til en 21 år gammel hingst opptil flere ganger i høst. Nå har hun startet og stå mye alene og er ekstra sur på de andre hestene. Hun er og blitt mindre ivrig på tur. Har heller ikke oppdaget noe brunst. Hvis hun er drektig er hun alt fra 4 til 8 månder på vei. Er dette typiske tegn på drektighet? Skal oppsøke veterinær, men lurer på om noen har oppdaget sånne tegn på drektige hopper

Vi har en hoppe stående her som var hos hingst fra 20 mai til utpå høsten. Eier såg hun stod for hingsten i slutten av mai, men ikke senere. Hun har også begynt å stå mer alene og er blitt surere på de andre hestene. Men ser lite på magen og ingen jur, så er vel egentlig litt tvilende til at hun er drektig... Men selvsagt kan det jo dukke opp noe om et par mnd 😉

Litt rund rundt magen og spesielt lengre bak. Går på fri tilgang til ensilaje, men oppførselen er litt rar

I dag oppdaget jeg at det kommer en gjennomsiktig veske ut av juret på hoppa når jeg klemmer på det. Er dette normalt?! 

1 time siden, Anananas skrev:

Nei 😅

Ka kan det vær? 

Det er gjerne slik før melka kommer. Du burde virkelig ta kontakt med veterinær og få undersøkt om hun er drektig. Er kjekt at de får f.eks ekstra vitaminer, oppdrett og ormkur før følling.

10 minutter siden, Anananas skrev:

Det er gjerne slik før melka kommer. Du burde virkelig ta kontakt med veterinær og få undersøkt om hun er drektig. Er kjekt at de får f.eks ekstra vitaminer, oppdrett og ormkur før følling.

Ja enig. Takk😊 Men kommer det faktisk gjennomsiktig før melka kommer? 

Ja, og når det nærmer seg følling blir den hvit og ja.. melk. 

Det burde i alle fall ikke komme noe ut av juret på ei hoppe som ikke er drektig. Det skal være slappe og tørre svisker som bare henger der. 

1 time siden, Anananas skrev:

Ja, og når det nærmer seg følling blir den hvit og ja.. melk. 

Det burde i alle fall ikke komme noe ut av juret på ei hoppe som ikke er drektig. Det skal være slappe og tørre svisker som bare henger der. 

Hvor lenge kommer det gjennomsiktige før melka kommer? 

Men hvor mye jur har hun satt da? Har hun hatt føll før? Ta gjerne bilde av de.

Akkurat nå, Torhild skrev:

Men hvor mye jur har hun satt da? Har hun hatt føll før? Ta gjerne bilde av de.

Har hatt ett føll før i 2013/2014. Vet ikke om hu har satt spesielt med jur, men kom gjennomsiktig veske ut når jeg klemte på de. 

Det gjør det om du klemmer på mine pupper også, men jeg er definitivt ikke drektig 🤣🤣🤣

Edited by Torhild

3 minutter siden, Torhild skrev:

Det gjør det om du klemmer på mine pupper også, men jeg er definitivt ikke drektig 🤣🤣🤣

Haha😂😂 Vell dyrlege e i alle fall bestilt, besre og vær sikker

• Liker 1