Jump to content

Recommended Posts

Hesten min halter fra tid til annen i nedoverbakker. Det gjelder venstre bakbein.. Han halter ikke hele bakken, men et par skritt med jevne mellomrom. Han har allikevel god fremdrift. 
Han viser ingen tegn til halthet utenom i nedoverbakker.

Jeg har nylig hatt veterinær til å se på han, men vi fant ingen  vondter utenom smerter i høyre framkne. Han fikk behandling for det, og virker å være helt fin nå - utenom at han fra tid til annen blir halt bak i nedoverbakker.. 

Er det noen som har erfaring med dette? Det er så pussig, for han virker jo ikke plaget av det i og med at han går bra allikevel. Når han hadde vondt i framkneet så vegret han seg for å gå i nedoverbakker.. 

Det er snakk om en 17år gammel islandshest.

Edited by Ainamlind

Det kan jo sitte noe i bakkneet du ikke vet noe om. Kan være lurt å ta ultralyd eller lignende for å se. Min hadde ikke utslag på knærne bak på bøyeprøve før det ble veldig ille. Han var litt halt bak i ridningen sporadisk. 

Bøyeprøve gir et veldig heldig begrenset bilde over hva som kan være galt ja. Det kan sitte noe i hoven, sener, bekken, rygg oooog så videre. 

• Liker 1

20 minutter siden, Ainamlind skrev:

Så det kan være noe i bakkneet uten å finne det på bøyeprøver? 🙄

Absolutt dessverre. Min hadde tre bøyeprøver i løpet av tre måneder. Han var halt litt av og på bak, men hadde ikke utslag i det hele tatt bøyeprøvene før han var fullstendig halt. Når vi da tok røntgen og utlralyd fant vi både kneleddsbetennelse og skader på kne ligamentene. Jeg ville faktisk spurt om å få tatt noen bilder av det, eventuelt ultralyd før det eskalerer. Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det for to år siden da han først viste litt tegn til halthet i bakker, og under ridning. Det gikk alltid bort da han ble varm så vi trodde han var stiv. Det var det jo ikke.

Æh, huff! Ja, da får jeg ringe veterinæren igjen 😳 
Veldig typisk at han har vært helt fin mens jeg har hatt han på helfor, og nå når jeg har kjøpt han så dukker skader opp😢

43 minutter siden, Ainamlind skrev:

Æh, huff! Ja, da får jeg ringe veterinæren igjen 😳 
Veldig typisk at han har vært helt fin mens jeg har hatt han på helfor, og nå når jeg har kjøpt han så dukker skader opp😢

Utrolig kjedelig. Kan du ikke få noen til å filme det, slik at du kan sende til veterinæren din?

• Liker 1

Spesielt på bakbein er det veldig vanskelig å bøye. Bedøve ut er mer pålitelig. Veterinær som er utdannet på å diagnostisere både på rett spor og bøyd spor (volte/longe) kan være lurt.

• Liker 2