Jump to content
Sign in to follow this  
AstridN

Ute eller inne om natten?

Recommended Posts

Siden jeg holder på å gå litt i frø av hjemmekontor og hjemmeskole og masse tobeinte og firbeinte i samme hus omtrent døgnet rundt , må jeg finne noe annet å tenke på, og det er stall-/luftegårdsituasjonen til ponniene.

De står nå sammen de to ca. 13 timer per dag i en luftegård som er ca. 10x60 meter. Ikke kjempeliten, men skulle selvfølgelig gjerne hatt en som var mye større (og mer spennende). De har et containerskur i den ene enden. Da vi flyttet til stallen, tenkte jeg på at de kunne bo ute pga. containeren, men stalleieren insisterte på å bygge en brakkestall til oss fordi hun mener at hester ikke får slappet godt nok av når de ikke har litt bokstid hver dag.  Og jeg har tenkt at de har det greit på boksen så lenge de bare er der om natta, men jeg har også tenkt, sikkert helt irrasjonelt, at luftegården er for liten til å være utegang og at det blir litt avveksling for dem å komme inn i boksen da.

I sommerhalvåret har vi hatt dem endel ute døgnet rundt, og det har gått helt fint.

De har ikke brukt containeren, for den har stått sånn til at de da har mistet kontrollen over veien som går forbi. Men tidligere denne uka åpnet vi kortsiden også, og da fikk de mye bedre utsyn, og det blir lettere for Siriol å komme seg inn og ut (Rico kan være litt dominerende). Vips begynte de å gå inn dit. Og da startet jeg å tenke: Kanskje de får det bedre hvis de kan stå ute om natta også, så lenge Rico lar Siriol få tilgang til containeren?

De kommer ikke til å få fri tilgang på høy (bare halm), så sånn sett blir det ikke annerledes. Men de får selvfølgelig mulighet til å bevege seg mer hele døgnet.

Tenker at vi tar inn i boksen ved veldig dårlig vær osv.

Hva ville dere gjort? Synspunkter på påstanden om at de trenger å komme inn i boksen for å slappe bedre av? Hvordan ser man eventuelt det på dem? De ris stort sett hver dag og går endel stevner i sommerhalvåret, men trenes ikke veldig hardt.

20200317_183723.jpg

Edited by AstridN

Tror det der er veldig individuelt, men det er i alle fall ikke sånn at ingen utegangshester får slappet av godt. Det finnes sikkert noen hester som ikke gjør det, akkurat som noen ikke liker å stå på boks. For å finne ut hvordan det fungerer for deres hester er det er jo bare å prøve, og så følge med på om det er noen endring på hestene? Om de virker slappere, gjesper hele tiden eller liknende slapper de kanskje ikke godt nok av. Se det an over en periode (de kan jo trenge litt tid til å vende seg til endringen), og merker dere ikke forskjell over litt tid er de vel happy? Man kan jo også følge med på om de ligger, flis i pels og hale er en indikator om man ikke ser det når man er der. 

Jeg har jo mine to ute på utegang, og har ikke problemer med at de ikke får slappet av. Mahjiino slapper mye bedre av sånn enn på boks hvor han bare stresser og vil ut. Han trenger å ha oversikt og "fluktrute" for å føle seg trygg. De ligger i utegangstallen, som regel en om gangen, men i blant begge to. Er jeg tidligere enn vanlig ute med frokosten er de helt i tåka. :P  

• Liker 3

Det er bare å prøve, så ser man hvordan hestene trives med det 😁 Så man kan jo ta de inn når været er tufs eller de virker til å trenge det.

• Liker 1

Jeg har eid fire hester som jeg har hatt på utegang, alle har tidligere (og noen senere) også stått på stall om natta - og min erfaring er at de tilpasser seg fort. Jeg har prøvd å "sette inn på boks for å la de slappe av", men opplever at de stort sett da bare sto klare til å få komme ut i flokken igjen. Så lenge de er trygge nok til at de ligger, ruller seg og spiser på utegang så ser jeg ikke behov for å sette noe på boks bare for å gjøre det. Bruker boks til stell i dårlig vær og eventuelt til å gi kraftfôr :)

• Liker 2

Han ene min har stått på utegang og trivdes jo med det i mange år. Brukte ca aldri dekken heller den gangen. Sånn som det er nå i den flokken han står i nå ville jeg ikke hatt ham på utegang. Han elsker å ligge og purke i flisa om natten, og da sjefen ute ikke lar ham være i skuret tror jeg ikke han hadde fått hvile seg skikkelig. Da han stod på utegang hadde han god tilgang på skur - og stod timesvis inne når han valgte selv. Men det er kanskje en veldig menneskelig måte å tenke? Synes utegang i utgangspunktet er en veldig god idé iallefall, er positiv til å ha utegangshest igjen på et senere tidspunkt.

• Liker 1

Noen hester er sånn, min er eksempel på det. For et par år siden stod han på boks og i flokk ute og alt var fint, så flyttet vi hestene ut for sommeren, og jeg merket at hver dag jeg tok han inn for å gjøre han klar til å trene så sovnet han i krysstauet, så han hang i grima og sov. Jeg løste det da med å ta han inn flere ganger i uka og lot han ha en natt inne i ny og ne for å slappe skikkelig av. Nå mens vi har vært i Tyskland har de stått i paddockbokser, ikke spesielt store, men han har aldri slappet av så godt som han gjorde der. Det ble som en veldig liten utegang, for lite uteområde for meg, men det fungerte ok. Nå står han på full utegang og jeg har egentlig ikke peiling på om han hviler nok, men er forsiktig mtp trening om han er veldig trøtt, men virker helt fin foreløpig. 

Jeg ville prøvd å ha de ute og se om de endrer seg noe mtp trening, om de ikke gjør det så går det helt fint. Prøv og se, så kan dere vurdere om en par-tre ukers tid. Og så lenge de har boksene er det jo bare å ta inn ved behov. 

• Liker 1

Vi praktiserer «innenetter» når været er dårlig eller hvis det generelt er lenge siden de har vært inne. 

De er generelt avslappa både inne og ute, men hvis det blir opp mot 12 timer innesperra, da blir de litt gira på å ut igjen.. 

• Liker 1

Min er en av de som ikke likte seg så godt på utegang. Flokkdynamikken var god og hun ble hverken bøllet med eller var lavest i rang, men det virket som hun aldri fikk slappet ordentlig av på den måten hun trengte. Hun er av typen som snorksover i flisa inne om natten, og stalleier må innimellom nærmest vekke ho når de skal ut til frokost 🤣 Hun er også av typen som kan begynne å stresse og løpe ved sinnsykt ræva vær over mange timer. Har alltid lagt til rette for mye utetid og «enklest mulig», men ho vil inn når været er ufyselig. Hun har dog gode dekken, og etter jeg begynte bruke halsdekken også, så har hun roet seg mye. Så som regel står hun ute morgen til sent på kveld, uansett vær. Hender jeg setter inn litt tidligere de aller verste dagene, om jeg har mulighet. Generelt så bare fungerer hun helt klart best når hun får natten inne på boks. 

Så ja. Det er veldig individuelt. Jeg tenker du bare må prøve og se hvordan det går :) 

• Liker 1

Tror utegang vs boks kommer veldig an på individet og forholdene rundt. 
Det er så mange faktorer som kan spille inn. Flere har nevnt flokksammensetningn og rang. I tillegg kommer mulighet for hvile, utforming på leet i forhold til uteområdet osv. 

Har min nå på utegang, og det virker som den trives med der. Har ikke innenatt en gang i måneden en gang, men av og ril ved skikkelig dårlig vær eller bare noen timer på dagen om behovet virker være der. 
Min har jeg type aldri sett ligge på boks, mens ute hviler den rett som det er. 
Men så har vi hatt endringer i flokken, samt åpnet for enda et skjul, og da benytter de seg mindre av det de har «elsket» før. Da merker jeg at min har hvilt mer de gangene den har stått inne, og til og med faktisk lagt i boksen. Likevel kan jeg finne henne liggende ute, både på snøen på området eller inne i et av skjulene, helt flat type jeg må «sparke» i henne for å se om det er liv i ho. 
Og likevel virker hun ferdig med å stå inne etter en tid, hun skal til flokken. 

Så ja, tror det kommer veldig an på hesten, plassen og flokken. Prøv, så finner du ut hva de liker ☺️

• Liker 1

Jeg har ikke så veldig mye mer å tilføye utover det som er sagt her og det vi har snakket om før om dette ☺️ Jeg hadde nok bare prøvd meg frem litt og sett hvordan hestene virket når de stod på utegang vs på boks. 

Men siden bilder sier mer enn tusen ord så kan min hest få lov til å si litt om hva han mener om påstanden om at hester ikke kan slappe av på utegang: 

7D23726B-92C7-43C6-9880-81EFBBE016ED.thumb.jpeg.63de7b46399d063eaad2714302303acf.jpeg

88A39ABF-75D6-4789-9F67-8A76D2E8B41F.thumb.jpeg.40a882b8f5fdb7fcb6857d8dac91cfa4.jpeg

5D187FB7-D98C-4DA9-BF05-E6E66DE668F8.jpeg.0532bed79b672c76c4334032c94669d8.jpeg

På bildet over så er dette hele flokken, så da lå alle og slappet av inne samtidig ☺️

969B98F4-E641-4FE4-A9C1-EC4F0391B486.jpeg.5ba18e81ee9ed7356358131df24e8d84.jpeg

😂

Det som ikke er nevnt her som jeg setter pris på er at hestene kan legge seg og sove når de vil og ikke når vi mener at det er riktig at de skal sove. Min sover veldig ofte rundt 10-11-tiden på morgenen. Jeg synes det er utrolig fint at han selv får velge når det er naturlig for han å sove, og synes det er en positiv ting med utegang :) 

Edited by Sivoya
  • Liker 3
  • Perfekt 2

Tusen takk for alle innspill,  det er så interessant å lese! De bildene var helt herlige, @Sivoya 😍 

Det endte med at vi lot dem være ute i går kveld 😊 Så de fikk kveldsmaten under en fantastisk stjernehimmel. Vi la ut litt ekstra høy,  og fylte høynett med halm. 

Rico hadde flis på kroppen i morges,  og Siriol vet jeg liker å legge seg ned i skuret innimellom. Blir spennende å se hvordan det går.  Det var i hvert fall veldig koselig å komme bort i morges og se at de allerede koste seg i den deilige sola ❤ 

• Liker 4
  • Hjerte 2

Mine to er veldig forskjellige. Connemaraen HATER regn, særlig hvis det båser i tillegg. Jammen godt hun havna i Rogaland 😂. Hun står desperat klar ved porten de dagene det er dårlig vær. Blir pissesur hvis jeg ikke tar inn. Isis/welsh’en er ikke så nøye. Han har ti ganger mer pels og ser ut til å like ute. Tror egentlig han trives overalt der det er mat 😁. Mine står ute døgnet rundt så ofte de selv vil. Connis får bestemme der. De har tilgang på skur med halm/flis talle. De har også tilgang på 8-10 mål grasmark. 

@MarteJ så herlig med så stor plass! Det er min drøm 😍

Veldig greit når de sier fra så tydelig at de vil inn!

Det blåser innmari for tiden, men det er jo helt vindstille inni containeren og på forsiden av den, så da tenker jeg at de har det vel så greit ute som inne... Pøsregn i tillegg blir kanskje litt verre,

• Liker 1

Våre er ute når godt vær, selv om ikke utegangsskur. Tar dem inn når dårlig vær, har jo stall. Veterinæren vår mente det var mer enn innafor selv om vi ikke har skur.  De trenger jo ikke ly når godt vær. Plassen vår ligger rimelig greit i le for vind mm også.

Nå har det ikke vært nedbør å snakke om på ukesvis her, så nå har de vært mye ute. Begynte å bli isete i luftegården, så måtte sørge for liggeplass. Ser ut som om det fungerer utmerket 😂.

Jeg husker at jeg har lest at det alltid er en «vaktpost» i flokken, og at ikke alle hester ligger samtidig og sånn. Våre hester har tydeligvis ikke lest det, for her ligger til tider begge langstrakte og SNoRKER! 

98634566-C42D-4B57-85B0-8394ACFB1120.jpeg

• Hjerte 3

For et koselig bilde,  @LisaFi 😍 Ser ut som en herlig seng! 

Våre følger det opplegget med at én passer på - så jeg var litt redd for at Rico alltid skulle bli stående og passe på prinsessa si, men de har flis i pelsen hver morgen begge to. Jeg er så glad for at vi bestemte oss for å la dem stå ute,  de virker veldig fornøyde,  og det føles riktig ❤ 

• Liker 3

Så bra de trives 😊 mine har stort sett skjønt dette med vaktpost, tenkte på lisefi sitt bilde da jeg tok dette 😂 

20200406_142124.jpg

• Hjerte 2