Jump to content
Rebellus

Trening som en minst belastende for sener

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har en ridehest som har fått en skade på buesena. Foreløpig leier vi turer, men han kan forhåpentligvis settes i gang med opptrening til sommeren, men jeg bare lurer på om det vil være mindre påkjenning/belastning for sena å sette han i gang i vogn, enn å ri på han? 

Noen som har noe formening om dette? 😊

Unngå løst/dypt/mykt underlag. Og unngå der det er ujevnt/kulete. 

Flatt, hardt og lav fart. Skritt heller en mnd for lenge enn for kort. 

og- ta gjerne inn på tåa til hesten. 9/10 ridehester går etter min mening med for lang tå. Det er ikke bra for senene. 

Vogn (ikke tung, og ikke nedover) er kanskje bedre enn ekstra belastning på ryggen ja. Det hadde hvertfall jeg brukt hvis mulig. 

• Liker 1

Takk for svar LisaFi 🙂

Alt det overstående er under kontroll, så der får vi ikke gjort så mye mer.. 😊

Får kanskje finne frem 'kjørehesten' igjen da, når tiden er inne 🙂

På 7.3.2020 at 10.01, Rebellus skrev:

Hei. 

Jeg har en ridehest som har fått en skade på buesena. Foreløpig leier vi turer, men han kan forhåpentligvis settes i gang med opptrening til sommeren, men jeg bare lurer på om det vil være mindre påkjenning/belastning for sena å sette han i gang i vogn, enn å ri på han? 

Noen som har noe formening om dette? 😊

Viktig å vite hvilken sene det er, samt hvilken skade spesielt om man vil bruke skoing som middel i rehabiliteringen. 

For å kunne bruke skoingen, må en også ta hensyn til hva slags underlag hesten oppholdet seg mest på. 

Som generell info, jeg ser at dere har det under kontroll. 

Men jeg lurer på hva buesena er? 

(altså jeg vet hvilken skade som kalles buesene. Men skade på buesena, er jeg mer usikker på hva er. Om jeg var uklar.) 

Edited by Siv

På 8.3.2020 at 18.51, Siv skrev:

Viktig å vite hvilken sene det er, samt hvilken skade spesielt om man vil bruke skoing som middel i rehabiliteringen. 

For å kunne bruke skoingen, må en også ta hensyn til hva slags underlag hesten oppholdet seg mest på. 

Som generell info, jeg ser at dere har det under kontroll. 

Men jeg lurer på hva buesena er? 

(altså jeg vet hvilken skade som kalles buesene. Men skade på buesena, er jeg mer usikker på hva er. Om jeg var uklar.) 

Er avrivning i overflatiske bøyesena 🙂

Vi har full kontroll på behandling/underlag/skoing å den slags, å rehabiliteringen går fint. Scanner sena hver 8.uke, så har kontroll 🙂