Jump to content
Sign in to follow this  
Line

Vektkopper -kun til islandshest ?

Recommended Posts

Kanskje et dumt spørsmål og mulig det er feil, men hvorfor brukes vektkopper kun på islandshester?

Alle ønsker vel at hesten deres skal løfte beina mer?

Mjæh er mer for å balansere hesten at man bruker vekt. I dressur er det ikke lov å bruke noe på beina. Vanlige belegg veier ofte mer enn de 250g som er lov på islandshest også, merker "de" så mye forskjell om hestene går med /uten? Min sprangtrener så bare rart på meg da jeg måtte ta av stryksokkene bak på forgjengeren min fordi den bare tølta, han så ingen sammenheng mellom den lille vekta og ubalansen. 

Takk for svar. Vet det ikke er lov å bruke kopper i dressurkonkurranser, tenkte mer under trening.

Så det er primært for å få rene gangarter hos gangartshester da, og brukes også i konkurranser?

Det brukes som regel til å hjelpe til med balansering ift en (eller flere) gangarter. Feks om man har en veldig passaktig tølt, så kan man bruke tyngre boots til å hjelpe hesten med å finne riktig takt. Eller som med min som ikke ville trave i starten, kun tølte, så brukte jeg litt tyngre boots for å hjelpe henne finne traven. Nå traver hun uten boots og, men er mer sikker/balansert i traven med boots. Så det kan brukes på mange måter, men primært for å balanasere/hjelpe hesten. I tillegg gir det prikken over i’en ift løft/aksjon/bevegelser på hesten til stevner :) 

Nå er det ikke sånn at vektboots alene løser alle problemer da, såklart. Man må generelt jobbe med hestens styrke og løsgjorthet. Man får ikke en grisepasser til å tølte rent fordi man tar på boots. Men det er for mange et hjelpemiddel mot riktig takt i tølten feks. 

Jeg brukte mye boots før, mens nå rir jeg bare uten. Så kommer jeg nok til å bruke det litt igjen etterhvert. Du skjønner sikkert tegninga :D 

• Liker 1