Jump to content
Sign in to follow this  
AstridN

Magnesium

Recommended Posts

Da vi fikk nytt høy i høst, fikk vi beskjed om at det var lavt på magnesium, og at vi burde gi litt tilskudd i suppa. Men vi har ikke fått somlet oss til å kjøpe det før nå, har tatt litt lett på det. Kjøpte i går, og ser det står på pakka at mangel på magnesium kan føre til nervøse, skvetne hester. Jeg ser det nevnes i flere tråder her på forumet også. Hvilken erfaring har dere? Kan det faktisk påvirke slik atferd? 

Vi har nemlig klødd oss litt i hodet over at begge ponniene har virket mer skvetne enn vanlig denne høsten og vinteren. Så det er jo litt interessant om det kan ha en sammenheng med magnesiumfattig høy 🤔 

Eg har gitt magnesium til min, fôrer òg på cool mix fra spillers som skal ha magnesium i seg nettopp for å få roa ned då han er litt sånn type nervøs og skvetten. 

Eg er overbevist om at det virker, men som alt anna så er det forskjell fra produkt til produkt og effekten kan vel variere alt etter som. 

• Liker 1

Ja, om det er mangel på magnesium og det er på grunn av der hestene er ekstra skvetne så vil jo magnesium kunne hjelpe. Men det er ikke sånn at ekstra magnesium vil gi mindre skvetting om hesten allerede får i seg nok - for mye magnesium er heller ikke bra. Magnesium selges som mange type "cool down" tilskuddsprodukter og det er nok ikke alltid det blir hensiktsmessig. Men placebo-effekt er også en effekt, så om man føler magnesium hjelper å roe hesten så tenker jeg at det ikke skader å fortsette å gi vedlikeholdsmengde.  

husker at da jeg gikk på rideskole og skulle ri skvetten hest på time så pleier jeg å gi banan før timen for at han skulle roe seg 😂 var nok placebo da haha! 

Jeg begynte gi magnesium til min litt tilfeldigvis i fbm beiteslipp i sommer også har jeg bare blitt gående på det. Kjøper billig på høøks og gir såpass små mengder at det ikke akkurat er noen stor ekstrautgift. Syntes han er mindre skvetten i vinter enn i fjor , men det er jo tusen andre faktorer som spiller inn 🤷

• Liker 2

13 timer siden, Eva skrev:

Ja, om det er mangel på magnesium og det er på grunn av der hestene er ekstra skvetne så vil jo magnesium kunne hjelpe. Men det er ikke sånn at ekstra magnesium vil gi mindre skvetting om hesten allerede får i seg nok - for mye magnesium er heller ikke bra. Magnesium selges som mange type "cool down" tilskuddsprodukter og det er nok ikke alltid det blir hensiktsmessig. Men placebo-effekt er også en effekt, så om man føler magnesium hjelper å roe hesten så tenker jeg at det ikke skader å fortsette å gi vedlikeholdsmengde.  

husker at da jeg gikk på rideskole og skulle ri skvetten hest på time så pleier jeg å gi banan før timen for at han skulle roe seg 😂 var nok placebo da haha! 

Jeg begynte gi magnesium til min litt tilfeldigvis i fbm beiteslipp i sommer også har jeg bare blitt gående på det. Kjøper billig på høøks og gir såpass små mengder at det ikke akkurat er noen stor ekstrautgift. Syntes han er mindre skvetten i vinter enn i fjor , men det er jo tusen andre faktorer som spiller inn 🤷

Ja, skjønner! Det er bare fordi det er lite magnesium i høyet vi tenkte å gi i utgangspunktet, så det kan jo faktisk hende at de mangler litt. 

Hehe, kanskje jeg skal begynne å gi en banan før ridetur jeg også 😅 Placebo er jo gull, det 😅 

6 timer siden, AstridN skrev:

Ja, skjønner! Det er bare fordi det er lite magnesium i høyet vi tenkte å gi i utgangspunktet, så det kan jo faktisk hende at de mangler litt. 

Hehe, kanskje jeg skal begynne å gi en banan før ridetur jeg også 😅 Placebo er jo gull, det 😅 

Hvordan er status på kalsium? Husk at dersom du gir ekstra mg må du passe på at Ca:Mg balansen opprettholdes :) 

6 minutter siden, MarteJ skrev:

Hvordan er status på kalsium? Husk at dersom du gir ekstra mg må du passe på at Ca:Mg balansen opprettholdes :) 

Takk for tips :) Litt under 2:1. Er det litt lite kalsium, egentlig? Når jeg googler det, får jeg opp en større overvekt av Ca som anbefalt?

Det skal være mer ca enn mg, ja 😊. Du må både passe på forholdet mellom dem og at det totalt sett er nok ca. Årsaken til at det skal være mer ca er at mg hindrer opptak av ca 😊

• Liker 1

Om kalsium nivået er lavt kommer an på alder på hesten. Når jeg la mine inn på pc horse, ble det for lite på unghestene og den drektige hoppa, men nok på den voksne.

• Liker 1

Det er komplisert 🙈 Det er ikke noen med litt peiling som hadde giddet å ta en kjapp titt på analysen min, i tilfelle vi er helt på viddene? 😇

Er det flere enn meg som sliter med at magnesiumen legger seg nederst i oppbløtt fôr og ikke vil ut av bøtta når man heller det over i en krybbe? Sånn passe irriterende!

Nei, eg og sliter med det 🙄 bare sånn litt irriterende ja.. Og om du blander ferdig i krybba så ligger det i bånn der og.. 

Jeg merka litt til at noe lå igjen etter at hesten hadde spist før, men ikke så ofte lenger egentlig (alt går i grisen?). Blander i spenst og vitaminer fra fk + salt. Har magnesium oppi til slutt og så vann, varierer på å gi fra bøtta eller helle i krybbe. 

Jeg har alltid hatt Mg på toppen etter at resten av rasjonen er ferdig "kokt". Aldri hatt problemer med at det ligger noe igjen i krybba. Nå når jeg gir alt tørt ligger det heller ikke mg igjen.