Jump to content
Sign in to follow this  
Jeanette

Noen gode råd?

Recommended Posts

Hei, har to unghester Døl på 5 år (vallak) også en varmblods på snart 2 år som er hingst. Dølen er sjefen på beite, å 2 åringen har begynt å ta igjen, å syntes dette er helt greit å fortsette med på mennesker.. Jeg er værdens mest tolmodigste mennneske, å vet at tiden vil hjelpe. Men 2 åringen begynner å ta litt av med å teste grenser, mose deg inntill stallveggen, nappe/bite etter deg, også ved leie turer, å gjør seg veldig sterk, for meg er dette uakseptabel oppførsel, å ser RØDT, men forholder meg rolig, samtidig som jeg er streng å han får seg en ganske så passelig rapp over forbeina da han prøver å gå meg ned, å det hjelper. Ved biting får han seg en rapp over mulen med leietauet, da ingenting annet fungerer - han hører ikke på stemme som min Døl på 5 år gjør... Jeg vil prøve å trene han uten hingstebitt,  for han er egentlig veldig snill å god ellers. Er det noen andre som ser problemet her? Jeg har tenkt å kanskje prøve å skille dem av på beite, for de to er eksperter på å terge hverandre! Kan det være at dette har gjort hans atferd slik, eller kanskje alderen?  Kom gjerne med gode råd og innspill, på hva annet jeg kan gjøre, for jeg får vondt i hjerte når jeg må være så hard mot hingste gutten min. Mvh Jeanette 

Uansett hest som hadde mosa meg i stallveggen, hadde fått passet påskrevet med samme medisin, tålmodighet eller ei. 

• Liker 1

Så bra holdt jeg på å si,  så du syntes ikke jeg er slem? Noen tenker at man ikke skal slå, å det er jeg enig i, men når ett dyr på 700 kg ikke har respekt å det er fare for skade, da er det nokk for min del, da gjør jeg det som fungerer. Jeg pleier å legge igjen følelser hjemme, men ikke alltid like enkelt. Noen jenter i stallen kommenterer at jeg er litt "hard", så jeg prøver jo å fortelle dem dette.. Så har jo begynt å gruble over det å 🤷‍♀️

Slem? Nei, det har jeg ingen forutsetninger for å si. 
Bare tenker at når et svært dyr utsetter meg (eller potensielt andre) for fare ved å gjøre sånt, så må de skjønne at det ikke er greit. Man finner som regel ut hva som funker på hvilke individ. Hvis det ikke fungerer snakke til han som med den andre, så hadde jeg funnet andre løsninger. Kan ikke helt si at jeg er gjennomtenkt og gjør «dette» i en sånn situasjon, det vil nok bli situasjonsbetinget der og da, med respons deretter. For meg behøver det ikke nødvendigvis bety å slå altså. Det kan likegodt være flytting, spesielt av bein, puffing (om det skulle funke), men generelt tenker jeg at det er sånn som må lærer utenom plassen denne «utagering» skjer. Bakkeøkt, fokus på deg, krav til hesten. Få hesten til å respektere ditt space. 

Sorry kort svar, er ørlite opptatt :) 

• Perfekt 1

Hva er slemt mot en hest? det er å bli sint og straffe en hest unødig. En hest lærer mye bedre av positiv forsterkning, helt klart, MEN er det snakk om sikkerhet så må man faktisk reagere. Og reaksjonen man kommer med er det viktig å være kontant, presis, og helt uten følelser. Man må ikke bli sint, bare ta plassen. Slik du skriver det høres han i tillegg ganske oral ut, har han ting å tygge på? tenk litt som med valper, de klør i tennene så vi gir de ting å tygge på, noen hester trenger mulig dette også, for å klare å bruke opp det behovet uten å la det gå utover deg. 

I utgangspunktet, slik det er nå kan det virke som at han er litt mer enn du klarer å håndtere, der ville jeg kanskje prøvd å søke hjelp fra noen som har gode tips til slik trening. Selv hadde jeg en episode der min hingst beit meg i armen så jeg ble lagt inn på sykehus og måtte ha 5 operasjoner. Eksakt årsak til hvorfor det skjedde, vet jeg ikke. Men alle timene jeg hadde å bruke på sykehuset brukte jeg i noen bøker og testet litt etterpå. Jeg likte veldig godt måten Hempfling brukte med helt grønne, uhåndterte hingster. Testet det på min og etter 5 min var han mentalt utslitt. Og han var ikke vanskelig, han fikk bare andre krav. Så hadde jeg hatt et slikt problem hadde jeg prøvd å ta kontakt med noen som hadde god erfaring med slike hester, god på kroppspråk, klar og tydelig uten å være urettferdig.  Veldig ofte er det at vi som trenere ikke er presise nok. 

• Liker 3

Har du noe navn på bøkene? :) ja han er veldig oral å har litt å sutte på, ja altså han har endret adferd, fått egne meninger osv, å jeg veit jeg må være streng, å det jeg gjør hjelper, kunne bare ønske man hadde andre alternativer, så derfor jeg søkte litt rundt her for å se om andre også hadde opplevd det samme, og kanskje hadde noe å anbefale:) 

Den jeg leste var Dancing with horses - Klaus Hempfling. Det finnes nok mange bøker innen samme tema, små man kan få med seg ulike innfallsvinkler. Av folk som jobber med slikt synes jeg det er vanskelig da jeg har ikke så mye erfaring med sånn problematikk og hvordan andre jobber med det. Min var nokså snill og grei, men spesielle utfordringer som ble litt ekstra når han fortsatt var hingst men som også er der nå som vallak. Og når jeg synes han oppførte seg ufyselig fikk jeg skryt av veterinær som gjorde vetsjekk fordi han var så snill. Det var veterinær med MYE erfaring med varmblodshingster og min var visst en engel i forhold 😛 

Jeg veit, veterinæren skryter av han min og, men han kan jaggu meg teste grenser, hadde hun bare vist 🤣🤦‍♀️ men apropo det, han var veldig flink idag med å stå fastbindt, i stall gangen. Det er nokk bare jeg som må bli strengere, men da kan man jo lure på hvor streng man kan bli er 🤔

Ang. trener så var jeg nettopp på en teorikveld med Ronja Jahnsen fra HorseClue (hun holder til i Østfold). Hun snakket blant annet litt om hvordan hun håndterte slike ting som dette. Hun sa at det var veldig vanlig at hingster i rundt 1-2 årsalderen begynte å teste grenser både i flokk og rundt mennesker. Jeg tror hun har ganske mye erfaring med å håndtere sånt.

Jeg tror ikke om pdd reiser til Vestfold og instruerer, men jeg vet om andre i Vestfold som er interessert i trening med henne, men som ikke helt har fått det til pga mangel på nok interesserte, så det kan hende dere f.eks. kan få til et dagskurs :) Ellers tar hun imot hester i trening hvis det kan være interessant. 

• Liker 1

Kurs er jo veldig intresangt 😁 kanskje jeg kan kontakte henne 👍

• Liker 1

Min vallak er 8 år, og hvis jeg slakker opp på rammene blir han helt uspiselig. Han er verst når jeg ikke står på bakken, så må alltid være i forkant når jeg rir eller kjører, så han ikke får sjans til å kødde seg til. 

Brukte mye tid på bakken også på å få han til å flytte seg vekk fra meg, han var som en bulldoser, og hver gang han skvatt hoppet han inn i meg. Helt uakseptabelt, så jeg har trent mye på bakken med pisk og lagt på stemme for å kunne dra nytte av det i vogna og. Nå kan han stoppe, svinge og rygge på kommando når han står løs, og er generelt mye kjekkere å være rundt. 

Jeg har ikke noe god peiling på horsemanship og sånt, så hvis jeg greier det er det definitivt håp for andre😆

• Liker 1

Ja, det kan jeg tenke meg! Jeg er oppvokst med fjordinger å har ett eget hjerte for dem 💕 men hingstene kan virkelig eksplodere 😅 alle hester og er jo forskjellige, så mine to er helt totalt forskjellige- å 2 åringen trengs ekstra stramme rammer enn 5 åringen min, så jeg håper jo det gir seg jo eldre han blir 🤔