Jump to content
Sign in to follow this  
duredilla

Hest som raser av hengeren - hvordan løse det?

Recommended Posts

Hei,

i desember kjøpte vi ny hest til jentungen. Han var vant til å taues på hengeren, og strittet iherdig imot, og raste av da vi kom frem. 

I ettertid har jeg trent han på dette, og etter tre økter kunne han gå på helt selv (jeg har alltid som mål at hesten skal gå på alene, da jeg laster mye uten hjelp). Jeg har tatt han pent og pyntelig av og på, han har da rygget normalt og jeg har glemt litt problematikken med at han rasa av da vi henta han. 

I går var den store syretesten - vi skulle ha han med på trening. Han gikk på helt uten å dvele ved det, men raste ut da vi kom frem. akkurat samme skjedde da vi skulle hjem igjen - kjempefin og avslappet inn, racerbil i revers ut. 
Han presser IKKE på bommen. Han står fint og venter på beskjed. Med en gang beskjed om rygg kommer, går det sabla fort. 

Hvordan jobber man best med dette?

Høres ut som om du må trene et stopp/brems signal som du må bruke under lasting. La ham gå halvveis inn/ stoppe, ett ut, stoppe, stå. Slik at han etterhvert husker dette signalet også etter at dere har kjørt, ikke bare øvd lasting.

Vedder på at den en eller annen gang har gått bak og ikke vært løsnet foran, slik at det har blitt en «henge fast» situasjon. Det henger i lenge lenge dessverre.

25 minutter siden, LisaFi skrev:

Høres ut som om du må trene et stopp/brems signal som du må bruke under lasting. La ham gå halvveis inn/ stoppe, ett ut, stoppe, stå. Slik at han etterhvert husker dette signalet også etter at dere har kjørt, ikke bare øvd lasting.

Vedder på at den en eller annen gang har gått bak og ikke vært løsnet foran, slik at det har blitt en «henge fast» situasjon. Det henger i lenge lenge dessverre.

ja, har gjort det (halvveis ut, stopp, mer ut, stopp, inn igjen, osv) i trening hjemme, så da får jeg bare fortsette med det og

håpe det retter seg. Med tanke på hvor godt og kjapt han har tatt det andre kan man jo håpe dette går relativt kjapt også da. 

Akkurat det der med å kaste seg ut av hengeren virker til å være verre og løse enn mye andre hengerrelaterte problemer.. Har jobba med noen sånne. Ikke helt fått has på det. Jobba myyyye med å flytte de både framover og bakover steg for steg. Med kommando og alt. Men så fort de er inne og gjerne da også får på bommen, så kommer problemet når man tar av bommen og skal ut. Da er det ingen kommando eller noe som funker lenger, brått. Da er det bare UUUUUT, fortest mulig som står i hodet på de. 

Trente mye på selvlasting med min egen en periode. Gikk knirkefritt. Men så plutselig en dag fikk hun for seg at hun skulle rushe bakover så fort hun hadde kommet inn. Så man får ikke satt på bakbommen. Har enda ikke klart å løse det der. Hjelper jo ikke at hesten laster seg selv, om den kommer ut igjen med en gang, så man ikke får festa bakbommen 🤪 Og min har absolutt ingen dårlige erfaringer med henger. Alltid vært trent med positive metoder. Jeg tenker at det likevel ligger en usikkerhet i bunn. Ift at hester generelt ikke liker å bli sperra inne. Litt sånn klaustrofobi. Derfor vil de ut, ut, ut. Selv om de ikke egentlig har noen dårlig opplevelse. 

Eneste man kan gjøre er vel å trene på det til krampa tar deg. Men det føles jo håpløst ut når problemet stadig tilbakevender. Tenkte prøve jobbe med det med min igjen i sommer. Vil helst kunne laste henne på den måten. Hun går alltid på, men jeg må nå bli med inn og lukke bommen etter det. Jeg legger tauet rundt bommen så hun ikke får rygga ut. Hun får aldri panikk av «å sitte fast». Hun kaster seg heller aldri panisk ut av hengeren. Mer av hun kjapper seg liksom ut i selvlastingen, og det er jo et problem nok i seg selv. Leier jeg henne ut, så bruker hun god tid. Virker som hun er usikker når hun må være selvstendig/alene om det. 🤔

Og en løste det ved å rygge til på kaia. 

Det funka visst veldig bra. 

NB! Husk langt tau, så du kan lose den på land. Og så den i forfjamselsen ikke svømmer nedover... 

🤐

• Perfekt 1

Men da kan man risikere hest som IKKE vil rygge av hengeren, hatt det, og det vet et mareritt... Måtte lesse den ut menneskedøra foran. 

2 timer siden, Mona skrev:

Men da kan man risikere hest som IKKE vil rygge av hengeren, hatt det, og det vet et mareritt... Måtte lesse den ut menneskedøra foran. 

hadde det problemet med en av de andre, han kunne visst ikke rygg og sto med beina pent plantet i gulvet. Måtte til slutt flytte midtlemmen og snu han der inne. Men det løste seg kjapt, passet på å rygge han gjennom porter og døråpninger og alle smale passasjer vi møtte på, og neste gang gikk det problemfritt av hengeren også 😅

Stopper den på trykk bakfra? Jeg brukte mye sele i min hengertrening av Finorio. For han fikk jeg ikke i nærheten av hengeren en gang uten å ha hjelp bakfra. Jeg var/er avhengig av å kunne laste selv så jeg  laget meg en sele bestående av et leietau, longeringsgjord og gamle ubrukelige glidetøyler. Etter å ha sett denne videoen (https://www.youtube.com/watch?v=BzlA5PFuhuw) Den hjalp meg å få han på, kunne sett for meg om hesten responderer litt på trykk bakfra så kan man kanskje avbryte når den kaster seg bakover?

Ellers er jeg en tilhenger av at mengdetrening hjelper på det meste. Ellers har man jo frontutlastingshengere, men det er jo kanskje litt drastisk tiltak om man ikke har planer om å kjøpe ny henger med det første. 

Eneste løsningen jeg fant var å gå sammen med hesten ut, da var han mer fokusert på meg enn det rundt. Begynte han først å kaste seg bak så var han totalt låst i knollen. Men gikk vi sammen så var det liksom trygt. Er jo så skummelt når de kommer ut i en million km/t, det er jo farlig for både dem selv og andre 😬 

Kanskje det hjelper å rygge over en "lem" på bakken, gjennom passasjer og over lemen og til slutt hengeren? Fikk ikke forsket så mye på, kjøpte jo pølsebua der de går ut med nesa først 😅 

3 timer siden, smaaen skrev:

Stopper den på trykk bakfra? Jeg brukte mye sele i min hengertrening av Finorio. For han fikk jeg ikke i nærheten av hengeren en gang uten å ha hjelp bakfra. Jeg var/er avhengig av å kunne laste selv så jeg  laget meg en sele bestående av et leietau, longeringsgjord og gamle ubrukelige glidetøyler. Etter å ha sett denne videoen (https://www.youtube.com/watch?v=BzlA5PFuhuw) Den hjalp meg å få han på, kunne sett for meg om hesten responderer litt på trykk bakfra så kan man kanskje avbryte når den kaster seg bakover?

Ellers er jeg en tilhenger av at mengdetrening hjelper på det meste. Ellers har man jo frontutlastingshengere, men det er jo kanskje litt drastisk tiltak om man ikke har planer om å kjøpe ny henger med det første. 

vet ikke om han stopper for det egentlig, men kan prøve! Eneste er at han tross alt har blitt tauet inn med line bak tidligere, så er litt skeptisk til å legge noe bak han slik, redd for å tippe opp i selve lasteproblemet også

Ponnien vår var slik en periode. Vi løste det med å bruke litt tid framme i hengeren med henne når vi kom fram dit vi skulle. Sikkert ikke helt korrekt, men hun fikk noen gulrøtter og litt opmmerksomhet, til fokus var på oss og ikke den åpne døra bak. Fungerte veldig bra med henne, og problemet er helt borte nå.

Når det gjelder frontutlasting som alternativ så finnes det faktisk andre hengere som også er greie, de som har en ekstra stropp bak som man løser ut framme, man tar altså av bommen bak, mens det er igjen en bred lastestropp, så hesten blir stoppa om den prøver å rase ut, så kan man gå fram og få kontroll før man løser ut stroppen bak. Det finnes også med bom som åpner seg selv via knapp framme i hengeren (de lukker seg selv også). Mye fancy på hengermarkedet i dag :)

• Liker 1

2 minutter siden, duredilla skrev:

vet ikke om han stopper for det egentlig, men kan prøve! Eneste er at han tross alt har blitt tauet inn med line bak tidligere, så er litt skeptisk til å legge noe bak han slik, redd for å tippe opp i selve lasteproblemet også

Ja det kan jeg skjønne, det jeg liker med denne er at du kan selv regulere veldig kjekt trykk og ettergift. Men du ser vel fort om den responderer med stress eller ikke. Blir det stress er det jo bare å ikke gjøre det. 

3 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Ponnien vår var slik en periode. Vi løste det med å bruke litt tid framme i hengeren med henne når vi kom fram dit vi skulle. Sikkert ikke helt korrekt, men hun fikk noen gulrøtter og litt opmmerksomhet, til fokus var på oss og ikke den åpne døra bak. Fungerte veldig bra med henne, og problemet er helt borte nå.

Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle være korrekt. Oppmerksomhet og gulrøtter er jo hesten gjerne veldig fornøyd med, og problemet er borte så da fungerte det jo slik dere ønsket :) 

5 minutter siden, smaaen skrev:

Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle være korrekt. Oppmerksomhet og gulrøtter er jo hesten gjerne veldig fornøyd med, og problemet er borte så da fungerte det jo slik dere ønsket :) 

Tenkte mer på at det sikkert lett kan lage en ny uvane om det foventes godbiter :) Ble ikke slik for oss heldigvis, men det finnes sikkert måter å gjøre det på som er bedre enn å skjemme dem bort med mat 🙈 Men så er kanskje tigging etter gulrøtter lettere å håndtere enn hest i 100km/t ut av hengeren :D

Edited by Bitten&Betty

Jeg bruker masse godbiter, alle hestene våre får det, og synes det er mye flere positive effekter av det enn negative bivirkninger. Så funker det så funker det, hesten tenker ikke noe mer over det. Så har vi jo også litt ulikt nivå av hva vi synes er irriterende uvaner og hvor stort problem det er. Forrige hesten min var nok værre enn min nåværende 😛 Min kan tigge ved å dulte lett i armen, og får han ingenting så slikker han på meg 🤣 akkurat som bikkja, ikke uten grunn jeg kaller han den store hvite hunden. 

• Liker 2

35 minutter siden, Bitten&Betty skrev:

Når det gjelder frontutlasting som alternativ så finnes det faktisk andre hengere som også er greie, de som har en ekstra stropp bak som man løser ut framme, man tar altså av bommen bak, mens det er igjen en bred lastestropp, så hesten blir stoppa om den prøver å rase ut, så kan man gå fram og få kontroll før man løser ut stroppen bak. Det finnes også med bom som åpner seg selv via knapp framme i hengeren (de lukker seg selv også). Mye fancy på hengermarkedet i dag :)

var dette jeg gjorde. Masse gulrøtter og oppmerksomhet, rolig og pent. Han stresser ikke spesielt på hengeren. Står pent og rolig. Presser ikke på bommen. Står rolig og venter på signal. Men så når signalet kommer, mykt og forsiktig  - kaboom. 

• Liker 1

Jeg tipper det kommer seg med

mengdetrening altså, han er ikke farlig eller noe, han bare... raser ut  

Kan nok være lurt å bare fortsette som dere gjør, gi oppmerksomhet og ha det fint på hengeren, så vil han etterhvert skjønne at ingenting skjer om han går ut. Da pleier de jo å roe seg. 

• Liker 1

Hvis han også på nye steder er lett å laste, så kanskje du kan prøve å sende han på igjen hvis han rusher av?

1 time siden, Sivoya skrev:

Hvis han også på nye steder er lett å laste, så kanskje du kan prøve å sende han på igjen hvis han rusher av?

nå er det bare denne ene gangen etter vi hentet han han har vært avgårde, og da var han veldig enkel å laste (må innrømme at jeg var spent på om han ville gå på like lett når vi skulle hjem igjen, men det gjorde han jo). Usikker på om jeg vil ta sjansen på å pushe han på igjen før jeg er 100% trygg på at lastinga fakrisk sitter, jeg mistenker at den fremdeles er skjør og at han trenger mer mengdetrening der før jet begynner å tukle noe mer med det 🤔

• Liker 1

4 hours ago, duredilla said:

nå er det bare denne ene gangen etter vi hentet han han har vært avgårde, og da var han veldig enkel å laste (må innrømme at jeg var spent på om han ville gå på like lett når vi skulle hjem igjen, men det gjorde han jo). Usikker på om jeg vil ta sjansen på å pushe han på igjen før jeg er 100% trygg på at lastinga fakrisk sitter, jeg mistenker at den fremdeles er skjør og at han trenger mer mengdetrening der før jet begynner å tukle noe mer med det 🤔

Ja, jeg ser absolutt den, det var derfor jeg tenkte at det kunne være en god idé hvis man vet at hesten går på uten noe problem. Ellers risikerer man jo at selve lastingen også blir vanskeligere igjen. 

Jeg håper du finner en løsning :) (Og at du deler med oss hvis du gjør det!)