Jump to content
Sign in to follow this  
grønnpåalt

Hvordan lærer hesten feks. dressur?

Recommended Posts

Jeg kan hund. Jeg vet hvordan læringsteorien fungerer på alle vesner. Men jeg forstår ikke hvordan man lærer hesten avanserte dressurøvelser fra hesteryggen. Eller gjør man det på bakken først? 

Skal jeg lære hunden min noe bruker jeg klikkertrening og shaping, for å gradvis få frem ønsket atferd. Hva med hest?

35 minutter siden, grønnpåalt skrev:

Jeg kan hund. Jeg vet hvordan læringsteorien fungerer på alle vesner. Men jeg forstår ikke hvordan man lærer hesten avanserte dressurøvelser fra hesteryggen. Eller gjør man det på bakken først? 

Skal jeg lære hunden min noe bruker jeg klikkertrening og shaping, for å gradvis få frem ønsket atferd. Hva med hest?

Tja, avanserte øvelser starter i det enkle, så bygger man på. Det blir jo på en måte klikkertrening og shaping, bare at "vi" bruker ros og fravær av press. Feks for å få til en vakker sjenkelvikning i trav, så begynner man med en stygg og enkel en i skritt, gjerne fra bakken. Når hesten skjønner prinsippet "flytt deg sidelengs" så forbedrer man denne gradvis over tid, ved å slutte med maset, samt rose i nøyaktig riktig øyeblikk - slik som med klikkertrening. Da jeg lærte hunden min å hive labbene i været når jeg pekte "pistolen" min mot den, for så å dø da jeg sa pang, så startet jeg jo enkelt med å løfte en labb - klikk - godbit. Løfte to labber, sitte på rompa, legge seg ned, legge seg helt på siden, ligge der en stund. Man begynner med grunnprisippene og bygger på over år, fra det veldig enkle til det mest avanserte (for de som kommer dit). 

• Liker 1