Jump to content
Bucephalus

Vann og elv som avgrensing for beite/utegang

Recommended Posts

Vil høre på erfaringer her.  Vurderer å skjære av en halvøy med el-gjerde, som er avgrenset av en innsjø (ganske langt grunntområde før den blir dyp),  og en dyp, men ikke bred elv, for å bruke dette som sommerbeite.  Vil hester legge til svøm over et ferskvann hvis de "kjeder" eller er eventyrlystne?  Eventuelt hvor langt ut bør i så fall et el-gjerde gå ut i vannet?  Blå linje el-gjerde.

elvenesset.png

Edited by Bucephalus

Ja, hester legger på svøm! :) Jeg tror ikke det er en god idé å legge strømførende gjerde i vann. Da funker nok strømmen veldig dårlig veldig fort, og hestene vil få støt når de går i vannet. 

Kjenner hester som har svømt flere kilometer for å utforske, så ville ikke turt, hehe. Bekker krysser de uten problemer.

Var litt nervøs da de brukte elva som "gjerde" for en fjordhingst og jeg kom ridende på hoppa mi. Vi løp fort forbi foråsiresånn, og den var vill. Vurderte å legge på svøm, så jeg. Men de har en vallak og en hoppe med elv som stengsel et annet sted, og de holder seg på riktig side. Kommer helt an på hvor stor motivasjonen for å komme på andre siden er. Har de nok mat på innsiden gidder de ikke gå ut av gjerdet bare fordi. Er gresset grønnere på andre siden, da svømmer dem, spesielt om underlaget i vannet er ok, og der er en fin strandkant uti. Har sett hester kjøle seg ned ved å svømme rundt og haha. 

Strømgjerde ut i vannet er ikke et problem så lenge det er høyt nok over overflaten. Men man må et stykke uti, og blir det dypt blir det jo problematisk å få dem ned, lange nok påler etc. 

• Liker 1

Min har vokst opp på 170 mål beite med en innsjø. De fant aldri på å svømme og han bodde der i 5 år, ingen av de andre hestene eller kuene som har bodd der har svømt heller. De badet mye på sommeren, men svømte ikke sin vei 😛 Elv ville jeg vært mer bekymret for, det har de lett for å forsere uten å tenke for mye over det.  Det kommer nok litt an på hestene hvor mye de vil utforske. 

• Liker 1

Ei venninne har hatt beite med vann som ene grensa i alle år, med nye hester hvert år, og har aldri blitt borte en hest vannveien iallefall😝 Nå er sundet der oftre trafikkert av fritidsbåter da, så de gidder jeg ikke svømme nærmere det bråket😆

• Liker 1

Jeg hadde tatt gjerde hele veien rundt, hadde ikke ville risikert noe annet 😅 Naboen har sitt beite ned mot havet og jeg er overlykkelig for at han gjerdet hele veien rundt (vil IKKE ha hestene hans løse her 🙈). Her er det jo hav da, så blir flo og fjære også.

Edited by Anananas