Jump to content
Sign in to follow this  
Jotunn

Hvordan få kvikkere hest😊

Recommended Posts

Hei 😊 Jeg har det siste halvåret forsiktig begynt å ri inn min 4 år gamle ardenner. Hun er en stjerne og elsker dette. Vi rir normalt på banen ca 2-3 ganger i uka (15-20 minutter), en dag med bakkearbeid og en tur i skogen. På banen er hun alltid blid, gjør sitt beste og er en drøm å jobbe med, men i motsetsetning til når vi jobber fra bakken, er hun til tider veldig seig, spesielt i skritt. Det går så tregt innimellom at Hu nesten stopper😅 Noen som har noen gode tips til bedre fremdrift? Ønsker henne litt kvikkere, men uten å sitte å mase med sjenkel. Har allerede gjort meg opp noen tanker på hvordan det kan løses, men syns det kunne vært spennende å høre hva dere tenker rundt dette😊😊

Vil bare legge til at treningsopplegget over er i "gode" uker, det blir selvsagt tatt hensyn til vekstperioder eller andre ting som dukker opp, da får hun være hest med flokken, gå på leieturer og litt bakkearbeid 😊

Edited by Jotunn

Ardenner er vel ikke det kvikkeste utgangspunktet man har, men de kan jo selvsagt lære å være responsive de også! 

Jeg tenker at med en ferskis er det to viktige prinsipper hvis du skal få en ivrig og reaktiv hest.

Det første er at du må forklare hesten så godt at den åpenbart forstår hva du ønsker av den.  Du ber om noe, og belønner med forsvunnet innvirkning (og evt godbit, godbit forsterker motivasjonen veldig for å være med på treninga og gjøre rett). Gang etter gang etter gang. Til hesten er helt med på hva du spør om, og at det er veldig positivt å utføre det.

Det andre prinsippet er at det er kjempeviktig å ikke bli «seig» selv. Hvis hesten ikke reagerer så kjapt som du ønsker, så skal man passe seg for å «bli» i innvirkningen. Gjenta den heller så mange ganger som trengs, og FJERN innvirkningen når hesten hører. Nesten helst før den gjør det, om du klarer det. Hvis innvirkningen fortsetter (eks, drar fortsatt i tauet når hesten faktisk GÅR inn i hengeren, eller fortsetter å smatte når hesten faktisk GÅR fram i trav i longen eller fortsetter å klemme med sjenkel et sekund eller flere ETTER at hesten faktisk har gått frem) - etter at hesten har gitt respons, lærer den ikke hva som var ønsket respons, og da vil den ha mindre muligheter for å gjenta den riktige responsen.  Så man må

være kvikk selv- med ettergiften- for å få en kvikk hest.

• Liker 2

Vi har en svær kladd av en shirehest, og har slitt med en del av de samme problemene, da han kom til oss som fem-åring, og i et par år etter. Det Lisa skriver over her, er veldig spot on :) Å være überkonsekvent er superviktig, i tillegg til å gjøre det så enkelt som mulig for dem å forstå. Masse ros når de gjør som man ønsker!

Det er også verdt å se på seg selv. Jeg sitter med et veldig bremsende sete på dølahesten min (mye mindre bremser på shirehesten, eller vanlige engelske ridehester), og da blir det selvsagt ikke helt riktig å korrigere han for mangel på fremdrift. Gir du sjenkel på riktig sted i steget? Har du en tydelig forskjell på sjenkel som betyr "mer frem i skritt", og "frem i trav"? Har du en mer statisk tøylekontakt i skritt, så du blir sittende og bremse? Hestens hode rører naturlig en del på seg når de går i skritt og ikke er samlet. Et par småting som kanskje kan være med på å problemløse :) 

Det er også lov å korrigere, om man har en godt installert kommando man føler blir ignorert, og man vet man selv er relativt godt på plass. Da er det viktig at korreksjonen kommer raskt og presist. Den ene treneren min sier "lett sjenkel, korreksjon" som et lite mantra. Om man legger på lett sjenkel, og ikke får en reaksjon, da må man på med en korreksjon. Han mener også at man ikke skal rose respons på korreksjon, men heller ta f.eks en halvparade, og prøve igjen med den lette sjenkelen man ønsker. Får man en respons da, vet man at korreksjonen ble forstått og hadde en effekt. Da roser man oppmerksomheten de har på sjenkel, og at de reagerer for lett trykk, fremfor at man roser dem for å være kvikke etter å ha snakket til dem med store bokstaver. Om man er enig, eller ikke, det skal ikke jeg legge meg opp i, men det er en interessant måte å se det på. Han er veldig obs på at man skal "rose til man blir flau" i sånne situasjoner :P 

Takk for flotte tips! De skal jeg ta med meg videre i treningen😊 Hun er godt grunntrent fra bakken og vi har innlærte kommandoer for alt det grunnleggende. Hun har forskjellige lyder for skritt, trav, gallopp, roligere tempo, ned en gangart, holt og rygging, og de sitter som et skudd. Hun er virkelig så positiv og en drøm å jobbe med, men som sagt seig, da hovedsaklig i skritt under rytter. Jeg rir henne hovedsaklig med setet, litt sjenkel hjelp men minimalt med tøyle kontakt. Så vi rir på lange tøyler i både skritt og trav, da jeg ønsker takt og tempo, før samling, da samling ligger lett for henne (galopp har vi mest jobbet fra bakken i vente på at hun skal bli sterkere) Hun er kjempe var og respobsiv på setet og kan fint ris åttetall og slangelinjer utelukket med sete. Men som sagt, jeg skal ta med tipsene deres videre, dobbeltsjekke at ikke jeg bremser henne med setet og være flinkere med timing av hjelperene😃