Jump to content
Sign in to follow this  
GryCat

Sædstrengfistel / sædstrengadherance /kastraksjonsarr

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med operasjon sædstrengfistel her inne,? Hvordan ble diagnose stilt? Hva var symptomene i forkant? Tanker og innspill?

Jeg ser at det er vanligere å diagnostisere og behandle medisinsk i Danmark og Sverige, og en studie har vist at 13 av 20 obduserte vallaker hadde relativt store arrdannelser. Studien er liten, men gir kanskje en indikasjon på forekomst. Studien sier ikke noe om hvorvidt disse arrene var smertefulle for hestene (de var døde /avlivet av andre årsaker.)

https://actavetscand.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13028-019-0479-8

Det er også en gruppe på Facebook for eiere med hester som har blitt operert (dansk), der det ligger ganske mye informasjon.

https://www.facebook.com/groups/639451089502460/

@Elisabeth E har vel en som nettopp har blitt operert for dette. Forekomsten av arrdannelse er ganske høy ifølge osteopater som behandler mye hester rektalt og løsner på spenninger i sædlederen. Veterinæren som underviste meg i dette så det kommer dette før eller siden hos alle hester som kastreres, på samme måte som alle andre operaskonssnitt vil gi arrdannelse. 

3 timer siden, GryCat skrev:

Er det noen som har erfaring med operasjon sædstrengfistel her inne,? Hvordan ble diagnose stilt? Hva var symptomene i forkant? Tanker og innspill?

Jeg ser at det er vanligere å diagnostisere og behandle medisinsk i Danmark og Sverige, og en studie har vist at 13 av 20 obduserte vallaker hadde relativt store arrdannelser. Studien er liten, men gir kanskje en indikasjon på forekomst. Studien sier ikke noe om hvorvidt disse arrene var smertefulle for hestene (de var døde /avlivet av andre årsaker.)

https://actavetscand.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13028-019-0479-8

Det er også en gruppe på Facebook for eiere med hester som har blitt operert (dansk), der det ligger ganske mye informasjon.

https://www.facebook.com/groups/639451089502460/

En på stallen. Forøvrig den samme som Elisabeth kjenner til. Han ble operert nå i desember. Han var av/på halt, var vanskelig å stadfeste hvor haltheten satt, hesten ble surere og surere. Kom tilbake samme låsningene om igjen og om igjen. Han var da 7 år? 6 år? Når man begynte utredning. Var på full halthetsutredning uten å bli klokere. Det var kiropraktoren (også veterinær hun her) som ønsket å få hesten mer utredet (for mulig halthet) i utgangspunktet da hun behandlet den samme låsningen gjentatte ganger. Det var også kiropraktoren som til slutt foreslo å utrede kastrasjonsarret (hun har vært på mye kurs om bindevev etc). Og kirurgen var helt enig i å fikse bare han kjente på arret.

Hesten virker mye mer fornøyd nå, han går løsere og ledigere. Er ikke av/på halt. 

Vi syntes det var rart problemene skulle komme så lenge etter kastreringen, men det var visst mest vanlig at det tok noen år å bli problematisk.

Vi vet nå også hvordan alle kastrasjonsarrene på stallen kjennes ut, for nå har vi gått for å kjenne og sjekke på de fleste. 😂

Min fikk jo akutt sånn nå da mens jeg leste dette (inni hodet mitt), men han er ikke halt 😂 du får beføle min ved anledning, sånn i tilfelle 😅 angst 

• Perfekt 1

5 minutter siden, Issa skrev:

Min fikk jo akutt sånn nå da mens jeg leste dette (inni hodet mitt), men han er ikke halt 😂 du får beføle min ved anledning, sånn i tilfelle 😅 angst 

Beføler gjerne.

• Haha 1

Jeg har ikke vært på PC i helgen, men nå har jo Albina oppsummert greit det tilfellet jeg kjenner til.

Jeg kan tilføye at han ble liggende kastrert da han var 2 år, og både kastrasjon og rekonvalens forløp uten komplikasjoner.

Som nevnt sist dette temaet var oppe, så synest eg det er veldig interessant. Har jo sjølv vallak, kastrert stående for snart 3år siden uten komplikasjoner den gang. Bevegelsene hans er jo ganske gode, men han virker litt uvillig til å vise dei fram (med mindre han er heilt loco i toppen) Er generelt dei samme låsningene som blir tatt når kiro er innom. 

Kossen veit ein at hesten kan ha eller få problemer med dette? Kven av veterinærene her til lands holder på med slik som diagnosere og har kirurgiske inngrep på det? 😊 

1 time siden, Stjorm10 skrev:

Som nevnt sist dette temaet var oppe, så synest eg det er veldig interessant. Har jo sjølv vallak, kastrert stående for snart 3år siden uten komplikasjoner den gang. Bevegelsene hans er jo ganske gode, men han virker litt uvillig til å vise dei fram (med mindre han er heilt loco i toppen) Er generelt dei samme låsningene som blir tatt når kiro er innom. 

Kossen veit ein at hesten kan ha eller få problemer med dette? Kven av veterinærene her til lands holder på med slik som diagnosere og har kirurgiske inngrep på det? 😊 

Romerike Klinikken under Moen som opererte han typen her på nytt. Det blir jo en vurdering av arret og helhetsinntrykk. Han her hadde et stivt, klumpete arr. Mer enn alle de andre på stallen. Og om du dro i bakbeina protesterte han, mulig fordi det ble stramt i arret. Litt sånn.... skrævstutt i bakbeina. Dette er jo borte nå. 😊

1 time siden, Albina skrev:

Romerike Klinikken under Moen som opererte han typen her på nytt. Det blir jo en vurdering av arret og helhetsinntrykk. Han her hadde et stivt, klumpete arr. Mer enn alle de andre på stallen. Og om du dro i bakbeina protesterte han, mulig fordi det ble stramt i arret. Litt sånn.... skrævstutt i bakbeina. Dette er jo borte nå. 😊

Har ikkje lagt merke til særlig uvanligt i stellet på han, men det er jo ett fascinerende tema. Og er absolutt verdt å ha i bakhodet om hesten forandrer adferd eller/og bevegelser. 

Og så er det veldig greit at det er tilfeller og utført inngrep på vegne av dette. 

Eg skal iallefall sjekke nærmere om han har noko uvanligheter der. Min gamle hest måtte jo under kniven ett par veker etter han blei kastrert, og fjerne ein del pga komplikasjoner under stående kastrering, så han trur eg dei fjernet ganske mykje opp i der på. 

Ellen S sine egne hester har blitt behandlet direkte uten operasjon, av veterinær med osteopatutdanning. Unghesten fikk skikkelig infeksjon og problemer etter kastraksjon i høst, den eldste har vært uforklarlig spent i kroppen og ved jevnlig behandling (flere ganger i uka) av hun selv og andre har ikke kommet til bunnen av det. Fikk behandlet sædstrengen fra innsiden og hun har fått ny hest. 

Noen ganger vil jo mye arrvev være lurt å fjerne, ellers vil jo en ny operasjon kunne gi mer arrvev igjen. 

Fått observere vetrinær fra dk som jobbet som osteopat, gikk igjennom hele hesten å behandlet innvendig . Merkelig å se på men woow for en forvandling det ga for de hestene som slet 

Husker Are Thoresen lærte oss å lete etter energiblokkeringer (nedsatt/forsvunnet sirkulasjon) i slike arr. Han brukte forskjellige typer energibehandlinger rett mot blokkeringen i den sammenhengen. Mye travhester som plutselig virket igjen etterpå hvertfall.

På 27.1.2020 at 7.57, Stjorm10 skrev:

Har du lenke til forrige gang det var oppe?

På 26.1.2020 at 11.56, smaaen skrev:

@Elisabeth E har vel en som nettopp har blitt operert for dette. Forekomsten av arrdannelse er ganske høy ifølge osteopater som behandler mye hester rektalt og løsner på spenninger i sædlederen. Veterinæren som underviste meg i dette så det kommer dette før eller siden hos alle hester som kastreres, på samme måte som alle andre operaskonssnitt vil gi arrdannelse. 

Ja, jeg opplever også at det er høy forekomst av dette, når jeg er ute og behandler. Har ikke lært å behandle fra innsiden, kanskje du vil svinge innom hvis du kjører mot Sverige en dag :D Det aller beste er selvsagt å unngå operasjon, men det virker som om flere har hatt god effekt av det også - med mindre arrvev enn fra selve kastreringen.

Vet du forresten om noen flere / andre studier på dette, som har sett på årsakene til at enkelte får så mye mer arrvev enn andre?

1 time siden, GryCat skrev:

Ja, jeg opplever også at det er høy forekomst av dette, når jeg er ute og behandler. Har ikke lært å behandle fra innsiden, kanskje du vil svinge innom hvis du kjører mot Sverige en dag :D Det aller beste er selvsagt å unngå operasjon, men det virker som om flere har hatt god effekt av det også - med mindre arrvev enn fra selve kastreringen.

Vet du forresten om noen flere / andre studier på dette, som har sett på årsakene til at enkelte får så mye mer arrvev enn andre?

For å behandle fra innsiden må man ha veterinærosteopat eller veterinær og osteopat som samarbeider, jeg skal lære dette ca på denne tiden til neste år selv. Per i dag er det vel bare Jeanette Adler som gjør dette i Norge. Det er et par andre som er utdannet på det, men de er ikke veterinærer. 

Har ikke sett på studier. Det kommer nok an på resten av kroppen til hesten, hvilke andre problemer den har, hvilke nerver som trigger parasympaticus og sympaticus. Jeg er midt i å lære om dette og har skjønt veldig mange flere sammenhenger nå de siste 3 dagene, bare ut i fra hvordan nervesystemet hos hesten er bygd opp. 

Er jo stor forskjell på hvor mye arrvev mennesker danner, er det ikke logisk at det er forskjell på hester også?

8 minutter siden, Nimbus skrev:

Er jo stor forskjell på hvor mye arrvev mennesker danner, er det ikke logisk at det er forskjell på hester også?

Jo, selvsagt. Men tenker jo at det også er andre faktorer som kan øke / minske forekomsten av arrvev. Hvor mye bevegelse har å si, hva slags bevegelse osv, under tilheling.

17 minutter siden, smaaen skrev:

For å behandle fra innsiden må man ha veterinærosteopat eller veterinær og osteopat som samarbeider, jeg skal lære dette ca på denne tiden til neste år selv. Per i dag er det vel bare Jeanette Adler som gjør dette i Norge. Det er et par andre som er utdannet på det, men de er ikke veterinærer. 

Har ikke sett på studier. Det kommer nok an på resten av kroppen til hesten, hvilke andre problemer den har, hvilke nerver som trigger parasympaticus og sympaticus. Jeg er midt i å lære om dette og har skjønt veldig mange flere sammenhenger nå de siste 3 dagene, bare ut i fra hvordan nervesystemet hos hesten er bygd opp. 

Spennende! 

11 minutter siden, GryCat skrev:

Spennende! 

Veldig! Det er så ekstremt mange ting som faller på plass for meg nå. Spesielt med alle problemene jeg hadde med Bosco, og hva jeg har nå med Finorio. Vil bli ferdig utdannet nuh!

17 minutter siden, Nimbus skrev:

Denne tråden gjør meg glad jeg har hoppe 😬

Livmor og eggstokker lager mye trøbbel de og ;) 

8 timer siden, smaaen skrev:

Livmor og eggstokker lager mye trøbbel de og ;) 

hysj på deg 😝

• Liker 1

23 timer siden, GryCat skrev:

Har du lenke til forrige gang det var oppe?

Ikkje for hånd eller noko, husker bare temaet var oppe i fjor ein gong. Men tar ikkje igjen hverken tråd eller noko.

• Liker 1

@GryCat det var vel denne blogposten som ble postet sist gang http://sportshestfysioterapi.com/675-2/

Hun som har den bloggen er utdannet på samme skole jeg går på og det er ganske godt beskrevet hva som skjer og kan være følger av kastraksjonsarrproblematikk. 

• Liker 1

Denne damen har jeg fått beskue i jobb, gosj så int å se henne jobbe🤩

Smaaen, tar du samme utdannelse som

hun over her? Trengs mange mange fler av den typen. Å se hester som sliter med anspenthet og kroppen og noen behandlinger av denne damen( henvist av annen behandler) til å faktisk komme ut av «skallet sitt» utrolig altså

38 minutter siden, LillianK skrev:

Smaaen, tar du samme utdannelse som

hun over her? Trengs mange mange fler av den typen. Å se hester som sliter med anspenthet og kroppen og noen behandlinger av denne damen( henvist av annen behandler) til å faktisk komme ut av «skallet sitt» utrolig altså

Ja, er ca halvveis. Jeg er ikke veterinær så trenger hjelp med den interne justeringen (hestene må sederes) , men jobber opp et samarbeid nå med en venninne som er veterinær. Dette året starter 3 norske veterinærer på denne utdanningen 😁

• Liker 2