Jump to content
Sign in to follow this  
Kah

Hest som halter "annen hver" dag

Recommended Posts

*sukk* 

Noen som har erfaring med hest som halter annen hver dag? Min lille sorte begynte først å halte bak, så forsvant det(her er det en hel saga om en sal som har klemt). Så gikk det en drøy uke og hesten halter foran. De siste to-tre ukene har den nå vekslet på å være halt fri og halte. Har hatt en dyrlege på han som egentlig ikke finner noe relatert til haltingen. Annet enn at han peker på Høyere frem, og er trangere bak på hoven(hovballen? der skoen møtes). Men det er venstre frem han halter på. Han var også veldig stiv i skulder på høyere side, og er generelt mindre bøy bar den veien.
Det har blitt nevnt hovsenebetennelse, noe jeg har skjønt ikke har noen gode prognoser. Har lest litt om det, men ingen erfaring. 

Huff, ingenting så kjipt som mystiske haltheter. Jeg har ikke noen gode råd annet enn å ta med hesten på full halthetsutredning på Bjerke hvis du ikke har vært på klinikk. Da får man sjekket alt mye mer grundig enn man gjerne får med veterinær ute på stallen. Det koster jo, men godt å komme hjem med svar.

Jeg kan også anbefale en skikkelig halthetsutredning når man har sånne diffuse symptomer, og da gjerne en plass der de har alt tilgjengelig de kunne ønske seg å sjekke. Jeg har vært i dagesvis på utredning med forrige hesten for å virkelig få sjekket alt vi kunne. Spesielt de som jobber mye med slike undersøkelser ser mye hester og kan se ting andre ikke alltid legger merke til. 

Vi skal ta røntgen over helgen, og så ta det der i fra. Håper jo de finner et eller annet, har skjønt at de av og på halthetene er vanskelige.

Er den bøyd opp og fått bedøvd ut ledd og hov, for å finne ut hvor det sitter?

tatt røntgen for å lete etter forkalkning, brist, brudd, råte?

UL for å se på sener?

1 minutt siden, Kah skrev:

Vi skal ta røntgen over helgen, og så ta det der i fra. Håper jo de finner et eller annet, har skjønt at de av og på halthetene er vanskelige.

de er ikke vanskelige, for de vil kunne bøyes frem og finnes ved å bedøve ut.

er den skodd?

12 minutter siden, julnil skrev:

de er ikke vanskelige, for de vil kunne bøyes frem og finnes ved å bedøve ut.

er den skodd?

Den er skodd på alle bein, ingen utslag på bøyeprøve. Ikke varm, ikke hoven noen steder. Det er litt mistanke om hovsenebtennelse siden den peker med det ene beinet.

Ta den med på klinikk. Kan være en sene eller et ledd. Ul og bedøve ut ledd for ledd er vel vel det som funker best. Man klarer ikke å utelukke brudd ved røntgen. Kan også sitte i ryggen da 🤪 siden det varierer litt.

• Liker 1

Er den sjekket bak? altså er den bøyd opp overalt? min viste halthet foran når han var dobbeltsidig halt bak.

Du sier den har hatt en sal som har klemt, slik du skriver det virker det som at det er satt i forhold til bakbenshaltheten? Hvor halt er den? hvor mange grader når den halter, er den skikkelig halt eller uren? Det er veldig mange ting som kan føre til at en hest ikke beveger seg optimalt og jeg vet om mange hester som kan se utegangshalte ut i spesielt skritt, så er de rene i trav, men har digre arr eller lignende som drar i bindevevet og gjør at de blir urene før de er varmet opp og løsnet skikkelig i kroppen. Av og på haltheter har jeg mest erfaring med å være enten kroppslig eller hovbyll som er av og på vonde.

Hvordan er den i resten av kroppen, du sier den er stiv i en skulder og har vanskelig med å bøye seg, det er en ledetråd. Er den trangere i en hov enn en annen kan det tyde på at den står mer på det andre benet og avlaster, og avlastningsbenet er fort det som gir halthet. 

På 21.1.2020 at 18.54, smaaen skrev:

Er den sjekket bak? altså er den bøyd opp overalt? min viste halthet foran når han var dobbeltsidig halt bak.

Du sier den har hatt en sal som har klemt, slik du skriver det virker det som at det er satt i forhold til bakbenshaltheten? Hvor halt er den? hvor mange grader når den halter, er den skikkelig halt eller uren? Det er veldig mange ting som kan føre til at en hest ikke beveger seg optimalt og jeg vet om mange hester som kan se utegangshalte ut i spesielt skritt, så er de rene i trav, men har digre arr eller lignende som drar i bindevevet og gjør at de blir urene før de er varmet opp og løsnet skikkelig i kroppen. Av og på haltheter har jeg mest erfaring med å være enten kroppslig eller hovbyll som er av og på vonde.

Hvordan er den i resten av kroppen, du sier den er stiv i en skulder og har vanskelig med å bøye seg, det er en ledetråd. Er den trangere i en hov enn en annen kan det tyde på at den står mer på det andre benet og avlaster, og avlastningsbenet er fort det som gir halthet. 

Den er bøyd opp i alle beina og er 0 på alle. Den ble bøyd opp fordi den var halt bak først i HB. Var helt fin, bytter sal siden den hadde hevelse i ryggen og virket halt med salen. Så går det litt under en uke og den er halt VF. 

Interessant det du sier om at det kan komme fra kroppen øvrig.

Edited by Kah

Først vil jeg jo si jeg er ikke veterinær, så jeg bare droodler fra egen utdanning og erfaring.

Det første jeg tenker når jeg leser dette er at det ligger mer bak haltheten enn at det kun sitter i framben. Det at både hoven er markant mindre på hf, kontrahert balleparti og hovsprekk i vf, da tenker jeg at hesten står med vekten på det venstre, og at denne haltheten mulig kan relateres til overbelastning på grunn av avlastning. Svært stiv ved dorsolateral manipulering av lendevirvlene peker jo på lite mobilitet i lenden. Da tenker jeg hvorfor? Hvordan er mobiliteten i sakrum, ilium, hofter, bakknær? Den har vanskelig for å snu seg, det peker på lite/nedsatt mobilitet i kroppen generelt, halen holdes konstant til venstre, det tyder på at sakrum ikke har god mobilitet. Litt usikker på hva som menes med fleksjon til høyre i lenderygg, da vi bruker andre begreper men om det er det vi kaller sidebøyning så vil jeg tolke det som at lenden står i en sidebøyning til høyre, men halen henger til venstre så det kan høres ut som det er noe som ikke følger linja her og det kan gi problemer og smerter i det aktuelle området, tar forbehold for at hjernen min noen ganger tenker feil i disse tilfellene. Jeg synes L2-sakrum er det interessante området her og det kan lett gi symptomer og problemer foran. Spesielt siden det ikke er noe særlig funn på bøyeprøver. 

Bare kjapt hvor er L2? Er det rygg eller hals? Lend?

2 minutter siden, Kah skrev:

Bare kjapt hvor er L2? Er det rygg eller hals? Lend?

L2 er andre lumbalvivel, så vivel nr 2 i lenderyggen/korsryggen. 

På 21.1.2020 at 21.34, smaaen skrev:

L2 er andre lumbalvivel, så vivel nr 2 i lenderyggen/korsryggen. 

Edited by Kah
Info

2 minutter siden, Kah skrev:

Den som det står pil til høyere på?

Ja

24 minutter siden, smaaen skrev:

Ja

Takk! 

Interessant det du sier @smaaen. Slik har ikke jeg tenkt på det.

Nå er det jo en del hovproblematikk her, men jeg nevner alikevel et tilfelle jeg nettopp fikk kjennskap til.

Hest som var halt litt "her og der", begynte bak og flyttet seg framover. 
Det viste seg å være kastrasjonsarret, og hesten ble operert for en såkalt "sædstrengfistel".

• Liker 2

Høres litt ut som den har låst seg i lenden - hvorfor sier ikke sagaen noe om, men det kan jo forklare både halthet og halen. Og den manglende bevegeligheten. Så kan det jo ha låst seg fordi det sitter "noe" et annet sted eller at hesten har hatt vondt under salen. 

• Liker 1

4 timer siden, Elisabeth E skrev:

Nå er det jo en del hovproblematikk her, men jeg nevner alikevel et tilfelle jeg nettopp fikk kjennskap til.

Hest som var halt litt "her og der", begynte bak og flyttet seg framover. 
Det viste seg å være kastrasjonsarret, og hesten ble operert for en såkalt "sædstrengfistel".

Tenkte på akkurat den samme. For han var jo litt halt diffust her og der, ble nesten verre mens man bedøvde ut ledd for ledd for utredning , og ingenting gav mening mens man forsøkte å finne årsak. Men han har jo blitt mye bedre nå etter operasjonen, ble vel egentlig helt bra. Fantastisk at man fant årsaken.

• Liker 1

Da har vi vært på klinikken, og det er noe nede i hoven. Men akkurat hva vet de ikke. Det dukker ikke opp noe på røntgen.. 

Ikke noe særlig utslag på bøyeprøve, men det ble endringer når man bedøvde ut fra kodeleddet og ned, en side av gangen. 

Løsningen ble å sprøyte hovleddet, noe jeg ikke har vært med på før, så vi får se hvordan dette går.

Det var ikke hovsene betennelse, han lander fint på draktene og har ikke noe reaksjon relatert til det.

3 timer siden, Kah skrev:

Da har vi vært på klinikken, og det er noe nede i hoven. Men akkurat hva vet de ikke. Det dukker ikke opp noe på røntgen.. 

Ikke noe særlig utslag på bøyeprøve, men det ble endringer når man bedøvde ut fra kodeleddet og ned, en side av gangen. 

Løsningen ble å sprøyte hovleddet, noe jeg ikke har vært med på før, så vi får se hvordan dette går.

Det var ikke hovsene betennelse, han lander fint på draktene og har ikke noe reaksjon relatert til det.

Det er jo rimelig tett med ligamenter der, så mulig mr kunne gitt deg svar?

25 minutter siden, Siv skrev:

Det er jo rimelig tett med ligamenter der, så mulig mr kunne gitt deg svar?

Det er mulig, det ble ikke nevnt av dyrlege. De tror kanskje det er relatert til den 5 cm lange hovsprekken som er 1 cm dyp. Mr er dyrt?

3 timer siden, Kah skrev:

Det er mulig, det ble ikke nevnt av dyrlege. De tror kanskje det er relatert til den 5 cm lange hovsprekken som er 1 cm dyp. Mr er dyrt?

Sprøyta de ledd pga en hovsprekk? Der henger ikke jeg helt med, men kan helt klart være min manglende kompetanse som gjør det. 

MR er dyrt ja. Og så har jeg for meg at det kun er Bjerke som har. Men jeg hører fra de hovslagere som har jobbet med skader, hvor diagnosen er stilt etter ett MR bilde (eller hva det heter) at de får fascinerende mye informasjon. Jeg antar at dyrleger opplever MR på samme vis, bare. 

Regner med de sprøytet siden de hadde funn der når de bedøvde ut?

kan det være brist i hovbenet? Det kan være veldig vanskelig å oppdage, noen ganger tar det måneder å få det frem.

De har ikke bedøvd ut leddet, om jeg har forstått rett. De har satt kodeleddnerveanestesi. 

Igjen, om jeg har forstått rett, så mønstres hesten flere ganger for de vet ca hvor lang tid det tar for bedøvelsen å spre seg. 

(Dette har jeg kun fått forklart, aldri vært med på, så jeg kan ta feil.) 

Jeg skor lite halte hester. 

Eller som mine kollegaer, som skor mye skadet hest sier: jeg skor mye hest uten at det er diagnostisert sykdom/skade....

De kan ha rett i det. 

21 timer siden, julnil skrev:

Regner med de sprøytet siden de hadde funn der når de bedøvde ut?

kan det være brist i hovbenet? Det kan være veldig vanskelig å oppdage, noen ganger tar det måneder å få det frem.

Det har ikke vært nevnt, ikke dukket opp noe på røntgen i hvertfall. 

Ja det stemmer med sprøytingen. 

På 28.1.2020 at 14.26, Kah skrev:

Det har ikke vært nevnt, ikke dukket opp noe på røntgen i hvertfall. 

Ja det stemmer med sprøytingen. 

jeg kan love deg; brist kan ta måååneder å få frem på røntgen. Må ofte røntges flere ganger over tid, før det sees

49 minutter siden, julnil skrev:

jeg kan love deg; brist kan ta måååneder å få frem på røntgen. Må ofte røntges flere ganger over tid, før det sees

Skjønner, mye dritt som kan skje