Jump to content
Nickita

Sykdommer på hest

Recommended Posts

Hva er din erfaring med sykdommer på hest? 
hva er de mest «vanslige» sykdommene, hvordan oppstår di, hvordan merke de fortest og hva burde eier gjøre? 

hva er deres «liste» når det kommer til dette? 

Kolikk, haltheter og tannproblemer vil jeg si. Og magesår. 

Dyrlegemat alle sammen

Edited by LisaFi

Jeg syns også forfangenhet er en relativt vanlig «sykdom» - de fleste hester er jo ikke disponerte, men det kan endre seg fort. Litt Kung Google-Fu så finner du gode symptomlister på både forfangenhet og det Lisa nevner over her :) 

1 time siden, Emsy skrev:

Jeg syns også forfangenhet er en relativt vanlig «sykdom» - de fleste hester er jo ikke disponerte, men det kan endre seg fort. Litt Kung Google-Fu så finner du gode symptomlister på både forfangenhet og det Lisa nevner over her :) 

Nei, det er ikke jeg enig i. At forfangenhet er en vanlig sykdom. 

De fleste hovslagere har 80-170 hester i porteføljen. Og da møter vi i snitt to forfagne i året. (om du ikke heter mikael westberg. Han hadde 800 i fjor... Stakkars mann. (ja. Spesialist)) 

Men det er mye fokus på forfangenhet, og det er bra ettersom forebygging er viktigste behandling. 

Bank i bordet, men med 30 år med hest har jeg aldri hatt sykdom på de.....

• OMG 1

Kolikk, luftveisinfeksjoner og haltheter er relativt vanlige greier.
Tann- og hov/beinproblemer dersom hesten ikke får ordentlig oppfølging av fagpersonell.

Kolikk og halthet - begge med mange årsaker, er det jeg har vært borti. Kolikk har jo kjente symptomer og ikke alltid heldig utfall, mens halthet kan jo komme av alt mulig, alt fra brudd til stein i skoen. 

Legg til deg gode rutiner hver gang du trener hesten, så er det lettere å fange opp hvis noe er galt. 

Ta tempen hver gang før trening, da lærer du deg normaltemperaturen, og oppdager det kjapt om den har forhøyet temp. I tillegg slipper hesten å bli trent med feber. 

Kjenn over beina, helst hver dag men alltid før trening, da finner du det med en gang det er avvik i hevelser eller forhøyet temp noe sted. 

Å ta pulsen på hesten er også smart. Enten med stetoskop eller pulsmåler. Finn normalpulsen til hesten din, de får gjerne forhøyet puls hvis de er syke.  

Følg også med på pust ved trening, puster den mer anstrengt enn vanlig?

I tillegg til at man daglig sjekker avføring, nesebor, hold, pels og øyne. 

Jeg har disse rutinene, og for fire mnd siden oppdaget jeg det tvert at hesten min hadde en ørliten hevelse på gaffelbåndstammen v.f. Måtte peke på den til veterinæren som ikke så den med en gang, men joda, der var det en skade. Hadde jeg kjørt som planlagt den dagen (intervaller i sand), så hadde det raskt kunne blitt karriereslutt... I stedet ble han nå friskmeldt, etter kun fire mnd, med null tegn på skade ved ul. Gode rutiner er alfa omega. 

(og flinke hovslagere (jeg har byttet...), veterinærer og gjerne også alternative behandlere)

Edit: Merk deg også om hesten endrer væremåte. Noen hester, men ikke alle, er flinke til å si fra selv hvis det er noe. Min blir litt gretten ved trening når det er noe galt feks.
Lær deg også å hør hvor taktfast hesten er når den er frisk, da merker du det lettere når den får en halthet, og er urytmisk. Samme med å se hvordan den beveger seg til vanlig, begynner den å nikke litt med hodet, er mye stivere på den ene siden, eller drar på et bakbein kanskje? Da lønner det seg å ta en sjekk. 

Edited by TonjeS
  • Liker 5

14 timer siden, Torhild skrev:

Bank i bordet, men med 30 år med hest har jeg aldri hatt sykdom på de.....

Mens min hest har hatt alle sykdommer man kan få omtrent. 🤪

Neida, ikke alle, men i alle fall mer enn vår andel. Alt fra øyebetennelser til forfangenheter, flere kolikktilfeller, luftveisproblemer, PPID, kissing spines, polynevropati, ulike infeksjoner, hull i tennene, ørten hovbyller, brudd i kjeven og diverse sårskader. Bank i bordet så har vi vært forskånet for seneskader og leddproblemer i beina. 👏

Men enig med de andre om at kolikk er viktig å kjenne tegn på, og å ringe veterinær med en gang da det fort kan bli verre.

Det viktigste er å kjenne hestens normalstatus godt og legge merke til endringer i hesten raskt, og så få hjelp av veterinær. Så lærer man etterhvert som problemene dukker opp. Heller ringe veterinær en gang for mye enn en for lite om man er i tvil. 

Hesta mine står på en stall med 7 hester, der 4 av dem har forryttere på 15/16 år. Er noen hesten som sliter (spesielt) med kolikk, og når sykdom kommer brått så ønsker vi å sette opp en liste over hva man skal gjøre om man ser tegn. 
stalleiger syns dette er teyggere mtp forrytterene og når det er søsken/kjærester som drar i stallen. Hu er ikke hjemme nå så dette blir da min jobb. 

Lista må vær kort å enkel å skjønne

håper på tipps til oppsett😁

1 time siden, Nickita skrev:

Hesta mine står på en stall med 7 hester, der 4 av dem har forryttere på 15/16 år. Er noen hesten som sliter (spesielt) med kolikk, og når sykdom kommer brått så ønsker vi å sette opp en liste over hva man skal gjøre om man ser tegn. 
stalleiger syns dette er teyggere mtp forrytterene og når det er søsken/kjærester som drar i stallen. Hu er ikke hjemme nå så dette blir da min jobb. 

Finnes jo mange slike lister på nett, ville Googlet og funnet den som passer for dere. 

1 hour ago, Nickita said:

Bjerke har jo denne ang kolikk - ligger på Facebook-siden deres:

FB_IMG_1579461011459.jpg.2e237155c1b91d07a3e4f4bd25d18a80.jpg

• Liker 1