Jump to content
Sign in to follow this  
Renate

Terapeutiske dekken

Recommended Posts

Har noen noen erfaringer med dekken av ulike slag? Magnetdekken, massasjedekken, BoT og sikkert en haug jeg ikke vet om?
Nå fyller Brasil 14, og selv om han er i bedre form enn noen gang i sitt liv, kunne jeg kanskje tenke meg å skjemme ham bort med noe en vakker dag

Noe interessant jeg lærte på skolen var at mange av disse dekkene jobber med elektromagnetisk puls. For at det skal fungere så må den matche hestens egen puls som er som et fingeravtrykk. Det er årsaken til at det fungerer for noen men ikke for andre. Noe jeg fant ganske interessant. 

Ellers har jeg ingen erfaring med de ulike typene selv, har gått for varme når jeg har brukt dekken på den måten selv. 

Jeg har magnetdekken fra W-healing, og er fornøyd med det. Vi er to på stallen som bruker det, og man merker at hestene slapper av når de står med det på. Det er også merkbart varmere over ryggen der magnetene er.

25 minutter siden, Nina skrev:

Jeg har magnetdekken fra W-healing, og er fornøyd med det. Vi er to på stallen som bruker det, og man merker at hestene slapper av når de står med det på. Det er også merkbart varmere over ryggen der magnetene er.

Dette har eg veldig lyst på, men lommeboka har tatt ferie inn til videre. 

No har eg ett fra HG infrared performance som eg prøver ut. Kostet meg ikkje mange kr. Kan ikkje sei eg merker stor forskjell allerede, men håper jo 😊

W-healing er heller ikke alt for dyre. En del av travbutikkene selger dem billigere enn for eksempel Skoies. :)

Har både BOT, Ionic også kjøpte jeg et Nikken Magnetdekken før jul, men ikke brukt det enda 😉  Det jeg bruker mest er nok Ionic, har linner som jeg setter på innimellom. Bruker Ionic når vi reiser til Harstad på løp. 

Fornøyd med alle BOT-produktene jeg har egentlig! Jeg har et lendedekken og et stalldekken og primært bruker jeg lendedekkenet pga varmen. Det varmer overraskende mye til å ikke ha noe fyll og bare et tynt fleece-aktig stoff inni. Stalldekkenet brukte jeg mest i fjor siden jeg hadde utslipp selv og det ikke tilbys dekkenskift på stallen. De andre BOT-produktene har jeg sett tydligere effekt av siden jeg har brukt de ifbm fyllinger i beina, som forøvrig har blitt mindre eller borte omtrent over natta med BOT stallbandasjer 👍

23 timer siden, smaaen skrev:

Noe interessant jeg lærte på skolen var at mange av disse dekkene jobber med elektromagnetisk puls. For at det skal fungere så må den matche hestens egen puls som er som et fingeravtrykk. Det er årsaken til at det fungerer for noen men ikke for andre. Noe jeg fant ganske interessant. 

Ellers har jeg ingen erfaring med de ulike typene selv, har gått for varme når jeg har brukt dekken på den måten selv. 

Spennende!
Og hvordan finner man ut det ? B-)

39 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Spennende!
Og hvordan finner man ut det ? B-)

Hakke peiling 🤣 prøving og feiling? 😛 

Jeg har Bucas Recuptex. Er vel egentlig bare Bucas sin versjon av BOT. Har vært veldig fornøyd med det, hesten står og gjesper og virker til å nyte det. Men jeg synes det virker som det kun funker når han er barbert og dekkenet kan ligge nærmere huden. Men det handler vel gjerne om at pelsen hindrer varmen i å reflektere eller noe sånn? 

Hvordan ser man om det funker eller ikke? Hvis man legger vekk all placebo 😅👀 

• Liker 2

Tenker at det virker nok veldig lite 🙊. Hvis det såvidt varmer gjennom huden så er vel thats it. Store dype muskler som på en hest nås ikke av sånne ting tror jeg. 

Magnetdekken med magneter «overalt» tror jeg kan stimulere hesten litt «overfallsmessig» hvis man tenker energibaner, akupunkturpunkter, triggerpu kter mm. Da har jeg mer tro på diagnose+lokalbehandling enn sånn «behandle litt overalt». 

Stiller meg litt annerledes til BOT mm på beina, spesielt hvis hesten har tynn pels. Der er huden tynn, og de viktige strukturene ligger rett under overflata. Der kan man nok kanskje påvise mer virking/oppvarming/nedkjøling (alt etter produkt) mener jeg. 

Så, som den inkonsekvente personen jeg er, HAR jeg et bot-stalldekken og stallbelegg- men hestene mine går ute for å holde best mulig sirkulasjon i muskler og bein, så jeg bruker dem altså ikke. 😂🙈

Har heller ikke så mye troa, magneter og sånne ting har jo dårlig dokumentasjon for effekt på mennesker i alle fall. Men jeg har også et bot dekken liggende likevel, det gjør jo i alle fall ikke skade. Brukte det endel i en periode, men merker lite forskjell på hesten, og dessuten upraktisk på utegang, og dårlig passform, så det er lenge siden det er brukt nå.

Edited by stinej