Jump to content
Nickita

Dekken og belegg???

Recommended Posts

alle hester er forskjellige og har forskjellige behov. Og alle heste eiere har ulikt syn på utstyr. 
når bruker du belegg/bandasjer? 
hva skal til for at du bruker bandasjer på natta?

hvilke dekken bruker du når?

basic regndekken og ull/fleec er jo greit, samme med å bruke belegg som «billig forsikring». 

men hva med alle de andre typene?

Bruker kun bandasjer om hesten er skadet og må ha bandasje pga det. Hesten står på utegang så han har mulighet å bevege seg hele døgnet, som er bedre enn å stå med bandasjer. 

Ber fôrryttere bruke senebelegg i sprang og av og til selv i bomarbeid, men unngår det. 

Bruker refleksdekken av og til i ridning i regn og mørke, men som regel uten.

Bruker utedekken med litt fyll av og til i perioder med mye nedbør og surt. 

• Perfekt 1

Jeg bruker "aldri" noe på beina annet enn klokker. Kunne brukt bandasjer om hesten hadde fylt i beina eller hadde en seneskade. Bruker også sånne nepprenbelegg med hardt skall om jeg skal ri sprang. Brukte lette belegg over et overbein hesten fikk seg i fjor ooog om jeg skal trene pass 😅 ikke glad i bandasjer på trening, det gjør mer skade enn gagn - hvilket er forsket på, men belegg med god ventilasjon må jo brukes ved behov. Det finnes jo hester som er mer høyt og lavt enn mine som bare løper fort rett fram og ikke har så mye armer og bein hit og dit. 

Dekken ja, mine står med dekken hele vinteren. Orker ikke våte og kalde hester, med masse gjørme eller sand på 👀 den ene er helklippet så han står med litt mer dekken enn de to andre som er halvklippet.

På våren og høsten går de med tynne dekken om det er vått og gjørmete og på sommeren stort sett uten. Det kommer an på nedbør og insekter.

Jeg bruker aldri mange dekken oppå hverandre og sjeldent dekken når jeg rir. Da skal hesten være nyklippet eller været utrolig dårlig.

Stallen min er såpass varm at ingen av hestene står med dekken inne. Den helklippede sto med stalldekken da pelsen hans var kortere men nå trenger han ikke.

Varierer etter behov mellom dekken med hals og halvhals både ute og inne :) 

Dressurtrening type kurs/organisert trening kan eg bruke gamasjer. 

I sprang bruker eg senebeskyttere foran. Ellers ingenting. Trur ikkje eg eiger ein bandasje ein gong 🤔

Dekken, han står med ett fôra regndekken på 100g ute og ellers skjeldent til aldri med noko inne. Kommer an på kor svett han er etter endt trening 😊 då er det ett type vaffeldekken eller terapidekken. 

Edited by Stjorm10

Bruker sånne belegg med plast utenpå hvis jeg rir i marka, eller evt andre (vær/føreavhengig), samt stort sett alltid kopper på foran på på tur. (Unngå tråkke sko)

Trening/timer varierer litt om jeg har på, kommer an på hva vi skal. Da er det i såfall snakk om treningsbelegg, bruker sjelden bandasjer. Har alltid kopper på foran, noen ganger bak. 

Bruker bandasjer på bak om natta hvis hesten må stå mer enn en natt inne, fordi den fyller i bakbeina av å stå på boks nå. Står på utegang til vanlig. 

Har jeg reflekser på, bruker jeg heller refleksgamasjer og refleks kopper på. Nesten alltid refleksdekken. 

Dekken brukes stort sett hele 

sesongen utenom sommer. Har litt pels, men ikke av den gode isolerende typen. Aldri lag på lag, men heller med glatt innside med god passform. Sjeldent/aldri uforet dekken. 

Tidligere, på andre hester, har jeg stort sett ikke brukt noe belegg/bandasjer. Kommer veldig an på bruk/hest/pelssetting på bein, osv. 

Jeg bruker dekken fra høst til vår, fra dagen jeg barberer. Så det avhenger av hvor tidlig pelssettingen slår til. Fjorisen setter enormt med pels. Upraktisk i bruk. Om sommeren går han uten noenting  (Såfremt det ikke er storm).

Har ett hoved dekken han bruker på 200g, som jeg kan regulere med tykkere linere + hals ved kaldere vær. Men som regel holder det med hoved dekkenet ved normalt vær.
I periodene han er barbert så bruker vi regn eller ull dekken på tur (lite lendedekken).

Bandasjer på natta bruker vi aldri, han er ung og sprek, med friske bein så vi har ikke hatt sånne behov, eller trent spesielt hardt.

Belegg bruker jeg når jeg veit at vi skal på mer fartsfylte turer eller krevende terreng, aldri i daglig mosjonsturer. Bruker bandasjer eller støttebelegg når vi rir dressur. I overgangsfasen fra sommersko til vintersko bruker jeg klokker og belegg første uka til han har kommet seg over eventuelt kløning med uvante sko.

Den ene ponnien har dekken fast hele vinterhalvåret (bortsett fra når hun brukes), den andre kun ved dårlig vær (vind og nedbør). Og så refleksdekken på tur ved behov. Bruker sprangbelegg foran når de hopper, ellers aldri noe på beina. 

Bruker dekken ved nedbør, men står uten om det er kaldt og tørt. Setter bra med pels, men blir fort øm i ryggen om han står uten dekken i vått vær.  Ikke barbert :) 

Har foreløpig aldri brukt verken bandasjer eller belegg, men kan se for meg at jeg vil bruke belegg i sprang/working equitation trail og ved turer i litt røffere terreng.  :)

Optimalt vil jeg ha på BOT-dekken om natta inne og utedekken ute med fyll etter hvor kaldt det er, men det tilbys ikke dekkenskift på stallen så da blir det dekken hele døgnet istedet. Bruker som regel HW Optimo med 250g varilayer liner, hesten står nærmest døra og det er relativt kaldt der. For kaldt til at han ikke fryser når han står inne og ikke får beveget seg noe særlig for å holde varmen. Han setter ikke noe særlig vinterpels og kald hest drikker mindre vann og har dermed økt risiko for kolikk. Samt blir jo kroppen stiv og han spenner seg når han fryser og da har vi mye humbug gående. 

Belegg bruker jeg stort sett ved to anledninger, når jeg kjører og når hesten slippes ut i ny flokk, har vært borte fra flokken lenge pga sykeopphold eller beite. Da vet jeg det blir mye løping og ofte er det nye hester i flokken etter beitesesongen, så da bruker jeg kopper og feltrittsbelegg på alle bein som en billig forsikring det første døgnet. Hesten har hatt en skade i gaffelbåndet bak og jeg vil ikke at det skal slås opp igjen. Utenom det viser majoriteten av forskning på området at belegg og bandasjebruk gir overoppheting i beina, så det unngår jeg. Bruker kopper på tur i broddsesongen, hvis jeg husker det.  

Gamlefar går stort sett med dekken i vinterhalvåret, da vi bor veldig forblåst til. Lufter gjerne pelsen om det er vindstille og sol, bortimot uansett hvilken temperatur :) Om han blir svett etter trening legger vi på et ulldekken innerst, ellers er det stort sett 150 gram regndekken som er standard, eventuelt med liner på de kaldeste dagene. Vi har kaldstall, og han står enten med ulldekken eller stalldekken på også inne. I sommerhalvåret går han uten dekken, med mindre det er veldig mye nedbør og vind i kombinasjon, da slenger jeg på et uforet regndekken. 

Shettisen får på 150 grams regndekken når det regner/snør sidelengs, ellers er han nakenhest. Hender jeg slenger på et tørkedekken om han er blitt veldig svett etter trening. 

Jeg er i grunnen ikke så redd for nedbør, men når det blåser veldig i tillegg synes jeg det er greit å slenge på en vindstopper :) 

Belegg/bandasjer får de på ved behov. Shettisen har jeg vel aldri hatt det på (han er 5 år), men den store går med bakbeinsbelegg når vi kjører. Sprang er han pensjonert fra, bortsett fra et og annet hopp på skogstur, så da går han uten noe på beina under ridning. 

Edited by GunnA

Dekken på varmblods og uten på kaldblods her. Ikke vært så kaldt enda den vinteren her at vi har hatt på mer enn 150g! Bytter dekken når de er våte og lar dekkenhesten få «puste pelsen» sin med jevne mellomrom når det er finvær. Fri tilgang på mat så fryser de ikke.

Bruker «sprangbelegg» når jeg rir i marka på varmblodsen, den er ung og uerfaren.  I piggsesongen har jeg valgt å trene med busser også. Og hvite «pyntebelegg» på dressurtime 😂

Er litt mer forsiktig med beleggbruken på sommeren, bevisst på overoppheting og skaderisiko.