Jump to content
CruVal

Ormekur - hvem hva hvor

Recommended Posts

Jeg prøvde Google litt for å sette meg inn i retningslinjene for ormekur igjen, siden det anbefales forskjellig basert på resistens og smitte og på eggtelling osv. Resultatene var stort sett generelt om hva ormene er, lite ifht rutiner på når. Kom også over en eldre tråd her inne, men tipper den er «gammel» å regne nå. 

Hva gis mot hva nå, og når? 

Og hvordan er det med sommer/vintergjerder ifht smitte? 

Hvordan gjør dere det på deres stall/utegang? 

Ivomec Comp vår og høst.

Gir ikke spesifikt mot spolorm, da det ikke er unghester på stallen

7 minutter siden, julnil skrev:

Ivomec Comp vår og høst.

Gir ikke spesifikt mot spolorm, da det ikke er unghester på stallen

Har du sluttet med telling? 

Siste jeg så fra NVH var vel at eggtelling er et for upresist verktøy, og at det er det "gamle" regimet som gjelder... 

47 minutter siden, mallilen skrev:

Siste jeg så fra NVH var vel at eggtelling er et for upresist verktøy, og at det er det "gamle" regimet som gjelder... 

har du link til det? Er det det samme som er i bjerkes lenke over?

Jeg tar avføringsprøver en gang i året og gir ivomec comp en gang i året. Lavt smittepress hos meg med bare mine to hester som ikke reiser noe særlig. Også møkker jeg hele området to ganger daglig hver dag, og de spiser opp fra bakken. 

På 12.1.2020 at 21.47, CruVal skrev:

Har du sluttet med telling? 

ja helt og fullstendig. 

etter at DK innså at ormekur kun basert på eggtelling var en flopp, og de fikk en eksplosjon i strongylider, så begynte jeg å behandle vår og høst som standard.

i DK har vel flere gått over til å behandle på våren som standard, og så behandle basert på eggtelling på høsten

• Liker 1

7 minutter siden, julnil skrev:

ja helt og fullstendig. 

etter at DK innså at ormekur kun basert på eggtelling var en flopp, og de fikk en eksplosjon i strongylider, så begynte jeg å behandle vår og høst som standard.

i DK har vel flere gått over til å behandle på våren som standard, og så behandle basert på eggtelling på høsten

Hva behandler du med da? IVomec comp høst og  hva vår? 

3 minutter siden, CruVal skrev:

Hva behandler du med da? IVomec comp høst og  hva vår? 

ivomec comp vår og høst.

behandler ikke for spolorm da jeg ikke har unghester, og det aldri har vært påvist på tidligere prøver

Grunnen til at man mener at eggtelling er for upresist er vel fordi majoriteten kun tar eggtelling uten dyrking for store strongylider og bendelorm? 

Vi tar avføringsprøver høst og vår med dyrking og behandler deretter. Har konferert med Bjerke angående dette og de har vært enige om at så lenge man dyrker er det helt innafor å bruke denne rutinen. 

Apropos, vi ga ormkur til hestene på stallen nå i helga og i dag fant jeg flere døde bremselarver da jeg møkka ute. Stalleier sier hun ikke har vært borti bremselarver før og hestebrems skal jo være ganske sjeldne  i Norge, selv om jeg har vært borti bremseegg på hest før. 

Fler som har sett larver? 

Ivomec tar jo brems, men hvis flere nå de siste åra har droppa ormkur så er kanskje det litt på fremvekst? 🤷

Vi gir Ivomec Comb nå etter nyttår for å ta bremslarvene. Gir ved behov om høsten etter eggtelling.

Er mye hestebrems her i området, finner masse gule egg i pelsen hver sommer.