Jump to content
Sign in to follow this  
Chiquita

Hest som jager på utegang

Recommended Posts

Hei!

Nå har jeg (endelig) fått opp utegangsskuret mitt de to hestene mine. Skuret er på 18,5 kvm (5 x 3,7), med en noe smalere åpning på langsiden.  Utfordringen er at Chiquita (største hesten) sjefer mye i området rundt skuret. Frida (ponni, eldre dame) får dermed ikke en gang komme inn i skuret, utenom når chiquita trenes. Det er egentlig ikke det at Chiquita er så voldsom med henne, men hun er litt voldsom, og Frida er veldig konfliksky og tar ikke opp kampen, og tør dermed heller ikke å nærme seg...

Har noen tips til hva som kan gjøres? For ordnes skyld er begge vandt til å gå sammen, begge har alltid vært i flokk, men chiquita har hatt en del utfordringer knyttet til seperasjonsangst og er generelt litt mer nevrotisk enn mange hester.

Jeg håpte det skulle gå seg til, men nå er det gått to uker, hvor det er lite endringer... 

IMG_20191231_105057.jpg

Henger meg på tråden for å få tips. Her har det vært frustrasjon nedover på rangstigen. Sjefen er tydelig og rettferdig, men nr 2 på stigen er en skikkelig mobber og slipper ikke den med lavest rang. 

• Liker 1

La det ut på facebook hvor samtlige råd var å dele av skuret, med en lavere åpning til ponnien. Hadde virkelig håpet å slippe det. (Akkurat laget skur til 23K, så føles "litt" teit å allerede måtte moderere det🙄 )

Et tips var forøvrig å henge et stort dekk midt i, slik at de må gå rundt det. Det var vel det letteste tiltaket å prøve, så tenker å teste det ut. 

Er det så smalt foran inngangsdørens om det ser ut også? det kan vel også bidra tenker jeg. at man kan ikke komme til siden når man går ut, man må ganske langt ut for å komme seg unna og komfortsonen for noen hester er veldig stor. Ser det mye når vi fekter med usikre hester, har de en hest som er vendt i feil retning 20 meter unna kan de kaste seg vekk for de føler seg truet. 

Litt sent å gjøre om på nå, men sånn til neste gang... 😅 Kanskje bedre å ha to smalere døråpninger, én I hver ende, enn en stor på midten? Da kan hesten med lav rang løpe ut den ene døren om den med høy rang kommer inn den andre 🤔 

• Liker 1

Ja, enig, med gjerde både til høyre og venstre for skjulet, så trur jeg det også blir en squeeze for den hesten lavere i rang. 
Vi prøver unngå vinkler og trange passasjer. Kan du evt prøve flytte gjerdet til venstre i bildet, vinkelrett mot den bygningen som ses til venstre? 

Og også gjerdet inn den steinen so ses til høyre i bildet, trass gjørme osv 

2 timer siden, smaaen skrev:

Er det så smalt foran inngangsdørens om det ser ut også? det kan vel også bidra tenker jeg. at man kan ikke komme til siden når man går ut, man må ganske langt ut for å komme seg unna og komfortsonen for noen hester er veldig stor. Ser det mye når vi fekter med usikre hester, har de en hest som er vendt i feil retning 20 meter unna kan de kaste seg vekk for de føler seg truet. 

Det er bredere enn det ser ut som, men jeg innser at det kanskje er noe smalt. For sent å gjøre noe med det nå🙈 

@CruVal gjerdet er absolutt en mulighet å flytte på, kan teste ut👍 

Ja jeg tenkte mer på gjerdet utenfor, litt vanskelig å se perspektivet på bildet om det danner en litt lenger korridor eller ikke?

7 minutter siden, Chiquita skrev:

Det er bredere enn det ser ut som, men jeg innser at det kanskje er noe smalt. For sent å gjøre noe med det nå🙈 

@CruVal gjerdet er absolutt en mulighet å flytte på, kan teste ut👍 

Jeg tror at bare å strekke tråden på skrås eller vinkelrett ut fra skjulet kan hjelpe. 
Når vi nettopp fikk my hest i flokken, så måtte vi gjøre litt midlertidige endringer for å gjøre området litt mer «smooth». (Sånne ting man ikke tenker over når man har en velfungerende flokk😅

E389B1FF-173E-4252-B4D8-01109CF0F0F2.jpeg.fe9924eb6f8cd90e3c16e5f238438842.jpeg
okei, her er litt mer på bildet enn hva jeg skulle vise. Det røde er gjerdet. Skjulet er det lilla under tak. Har to åpninger, grønn. Det blå er avrundinger jeg måtte gjøre for å unngå at ny hest ble stengt i et hjørne. Ganske trangt mellom øvre og nedre del, men stort nok til at de kan gå forbi også ‘velge side’ og gå hit eller dit. 

Vårt leskjul er i stadig endring etter behov, og vi har saga hull i vegger og flytta åpninger hit og dit og overalt etter behov🙊  Satser på at det løser seg for deg også 😊

• Liker 1

9 timer siden, smaaen skrev:

Ja jeg tenkte mer på gjerdet utenfor, litt vanskelig å se perspektivet på bildet om det danner en litt lenger korridor eller ikke?

Den ene siden kommer man ut på, mens på andre siden går det rett frem. Men kan prøve å lage større åpning med gjerdet der👍

Det kan nok ha noe å si for den som blir jaget ja, at det er god nok plass også utenfor huset. De kommuniserer masse på store avstander, så det kan nok være hun synes det fort blir for trangt utenfor ja. 

Ikke del av inni om det er såpass lite som det er, iallefall ikke om du ikke har «nødutgang» i begge delene. Du kan fort risikere at den lavrange blir blokket inne. 

2 uker er ikke veldig lang tid, men om dette er vanlig adferd for dem, så blir det vel neppe bedre.

andre har nevnt at det er for trangt med gjerdene inn mot skuret, og det tenker jeg også.

om du ikke klarer å løse det på noen andre måter what so ever, må du evt bygge et ekstra skur, eller dele av det du har, og lage to utganger på hver boks.

ELLER: bygge igjen åpningen i front, og åpne opp på begge kortsider, så delvis dele av inni, men fremdeles la det være passasje slik at ponnien kan komme seg gjennom hele skuret ved behov