Jump to content

Recommended Posts

Rimelig sikker på at dette er diskutert her før, men prøvde å søke uten å finne noe. 

Er det trygt å fôre på høy hvor man har funnet et dødt dyr i plastpakket høyballe? (Det være seg frosk/padde, slange, rådyrkalv, rev, katt etc)
Ev noen som har link til om artikler etc om dette? 

Da er det fare for botulisme:

https://www.nationen.no/verden/dod-rev-funnet-i-for-35-melkekyr-dode/

Dog skal det være lavere risiko ved tørt fôr enn ved vått.

"Vi vet at døde dyr kan inneholde Klostridier, der Klostridium Botulinum kan forårsake Botulisme med sine toksiner. Dette er også en fryktet sjukdom med dårlig prognose for hesten. Dersom fôret har mindre enn 50 % fuktighet, vil ikke klostridiene kunne formere seg og danne toksiner, så i høysilasje er faren svært liten dersom små dyr som mus og rotter er blitt pakket inn."

https://m.fkra.no/nyheter/hygienisk-kvalitet-i-grovfor-article7688-1089.html

Jeg ville for sikkerhets skyld kastet hele ballen hvis jeg fant større dyr som rev og rådyr, og i alle fall området rundt ved mindre som mus og frosk.. 

• Liker 1

Fant en gang en bitte liten stålorm, inntørket og flat, i boksen til hesten. Da var det jo litt sent å kaste.. Heldigvis nesten 90% tørrstoff i ballen, og jeg fjernet noen lag av ballen. Ved et rådyr/rev etc,  hadde jeg kastet hele ballen uansett tørrstoff, og krevd kreditnota på den ballen fra leverandør. 

Fant denne i ensilasjen for noen år siden. Fôret lukta helt jævlig da plasten ble skjært opp, og jeg så noe rart i enden av ballen. Tok et greip for å sjekke og denne veltet ut. Hadde aldri fôret med den ballen om jeg hadde fått betalt for det en gang 😂 
B6F42B5C-B2E5-4E11-9C60-551FFDBBFA08.jpeg.850c244cd4399b26e6091361fa1c44c0.jpeg

• Trist 1
  • OMG 1

Uff, stakkars liten 😭😭 bøndene her kjører heldigvis med kjettindongledangler i fronten. 

Botulisme var det jeg tenkte på!!!! Bare toxoplasmose som dukket opp i hodet mitt, men det er jo noe helt annet!! 😂🤣

Takk skal dere ha!!! Heldigvis ikke fôret til noen av hestene jeg driver med det gjelder, men ei venninne sin stall. Hun har heldigvis eget høy pga hest med sensitiv mage, så hun bruker bare det istedenfor kun til kveldfôringen slik som hun vanligvis gjør, frem til ballen det gjelder er borte. 

• Liker 1