Jump to content

Fjordingen sin man

Recommended Posts

Er det noen som her noen tips til hvordan klippe fjording-man på en enkel måte?😊

Hesten har hatt diaré så halen er helt brun, og det går ikke bort med vann og sjampoo, noen som har tips?

1 hour ago, Eva said:

Barbere av alt og la det vokse ut 🙈 neida, det er lurt å få noen som kan det å lage en jevn bue også stusse jevnlig med Fiskarssaks

@Sivoya har sikkert noen gode bæsjehaletips 😁

Kan jeg svare det samme om halen? :P

For å være litt seriøs så har ikke jeg funnet noen løsning som har fungert 100 % på min hest. Jeg tror at hvis de går med skitten hale lenge nok så setter det seg i hårene og går kanskje aldri helt vekk, før hårene har vokst ut igjen. Og hvis hesten er mer eller mindre konstant dårlig i magen så er det jo like ille dagen etter, så vaskingen hjelper jo bare i kort tid, dessverre. Men noen ting hjelper litt, i alle fall.

Jeg vet ikke hvordan såpe du har brukt, men det hjelper litt å bruke blåsjampo i stedet for vanlig sjampo. Det hjelper også litt å ha bakepulver i en bøtte vann og bløtlegge halen der en stund. Hvis halen til min hest har vært riktig ille har jeg som regel startet med en runde med vann med bakepulver, så kjørt to runder med blåsjampo, og til slutt kjørt en runde med balsam. Jeg tar som regel bare blåsjampoen rett i halen og lar den være i en stund før jeg skyller den ut igjen i stedet for å ta det i vannet. Så det går med mye sjampo 🙈 Jeg har også prøvd å bruke detangler i den og å børste den hver dag etter at den er vaska, for å holde den glatt og unngå at den blir flokete. Men om vinteren får jeg ikke vaska den og har hest på utegang så da hjelper det til slutt ikke lenger :P 

Ideelt sett så skulle jeg hatt mulighet til å vaske halen til min hest i varmt vann så ofte jeg ville året rundt, det er det eneste som jeg tror kunne fått og holdt hans hale relativt ren. Så hvis du har mulighet til å vaske den jenvlig, helst så fort den blir skitten så tror jeg at det er noe av det som vil hjelpe mest :) 

• Takk 1

Varmt vann, bakepulver og flere runder med blåsjampo er det jeg synes funker best når det er skikkelig ille. Så når den en gang er ren, dynke i showshine/cowboy magic og gjenta jevnlig. Har man ikke skikkelige vaskemuligheter, la være å se på den 😂 jeg har stått og omtrent vasket hårstrå for hårstrå på hest som er dårlig i magen. Den hadde heldigvis svart hale 😜

5 hours ago, smaaen said:

Varmt vann, bakepulver og flere runder med blåsjampo er det jeg synes funker best når det er skikkelig ille. Så når den en gang er ren, dynke i showshine/cowboy magic og gjenta jevnlig. Har man ikke skikkelige vaskemuligheter, la være å se på den 😂 jeg har stått og omtrent vasket hårstrå for hårstrå på hest som er dårlig i magen. Den hadde heldigvis svart hale 😜

Jeg har holdt på sånn på min med «hvit» hale. Nå for tida er jeg der at jeg prøver å ikke se på den, for ikke å nevne ta på den!😭 Å ta av og på halestroppen på dekken er  🤢  Jeg skulle såå gjerne hatt innendørs vaskespilt med varmt vann altså! 

Om man unngår å få huden/selve halebeinet i vann, kan man lett vaske daglig. 

Har du ikke varmt vann i stallen, ta med på termos. 

Bland lunkent vann og glem ikke baken på hesten. 

Vi klipper av de lengste hårene i baken på vår, når han er ille. 

Er det mange kuldegrader ute, rist ut vannet. La hårstråene fryse og børst så av isen. 

Er det mildt, tørk med håndkle. 

Baken og beina tørker vi alltid med håndkle, uansett temperatur. 

Fast vaskebøtte, fast system så tar ikke dette all verden med tid. 

I systemet, bør det være grep for å ta vare på egne hender. 

Jeg slusker når fingrene mine blir så kalde at det kjennes ut som de er lette knekke av. 

Så gummihansker utenpå vanlige hansker er ett tips. 

Jeg vet hesten vil drite seg ned igjen, om man ikke får kontroll på diareen. 

Men når det gjelder slikt, lever jeg etter prinsippet: ren og tørr i ett minutt er bedre enn null, to minutter bedre enn ett, tre er bedre enn to osv. 

• 2 weeks later...
10 timer siden, julnil skrev:

Løs mage på hest er noe dritt

pun intended? 

Mine kan bli litt løse i magen på senhøsten/tidligvinteren når vi får første rundballen. Pleier å fore halvt om halvt med tørrhøy og rundball til å begynne med og støtter magen litt med probiotika i den perioden. I år reagerte Blivira endel (men tror det hadde med tennene hennes å gjøre også, hun har pleid å tåle det meste), mens Mille reagerte litt og Lillemor ingenting. 

Synes også det hjelper litt mot at alt fester seg så veldig å dynke litt godt med showshine i de periodene der. Vi har heller ikke vaskeboks.

3 timer siden, LisaFi skrev:

pun intended? 

Mine kan bli litt løse i magen på senhøsten/tidligvinteren når vi får første rundballen. Pleier å fore halvt om halvt med tørrhøy og rundball til å begynne med og støtter magen litt med probiotika i den perioden. I år reagerte Blivira endel (men tror det hadde med tennene hennes å gjøre også, hun har pleid å tåle det meste), mens Mille reagerte litt og Lillemor ingenting. 

Synes også det hjelper litt mot at alt fester seg så veldig å dynke litt godt med showshine i de periodene der. Vi har heller ikke vaskeboks.

monty er supersart i magen.

for noen år tilbake hentet jeg 5 forskjellige grovforalternativer, Monty tålte ett av disse i form av at han ikke fikk løs mage. Og alt dette var tørrhøy.

jeg har prøvd å finne ledetråder med tanke på sukker, fiber, næringsinnhold, TS. Kan ikke konkludere med noe.

er spent på hva den forskningen de har drevet med i noen år nå, kommer frem til...

På 1.1.2020 at 13.27, julnil skrev:

monty er supersart i magen.

for noen år tilbake hentet jeg 5 forskjellige grovforalternativer, Monty tålte ett av disse i form av at han ikke fikk løs mage. Og alt dette var tørrhøy.

jeg har prøvd å finne ledetråder med tanke på sukker, fiber, næringsinnhold, TS. Kan ikke konkludere med noe.

er spent på hva den forskningen de har drevet med i noen år nå, kommer frem til...

Kjenner jeg også er veldig spent, for jeg kan ikke finne noe mønster i når mine (spesielt den ene) blir løs i magen. Hvor raskt merket du forbedring da du ga han varianten han tålte? Fant du alternativer til dette i årene som fulgte? (samme jorde, næringsinnhold osv). 

2 minutter siden, Issa skrev:

Kjenner jeg også er veldig spent, for jeg kan ikke finne noe mønster i når mine (spesielt den ene) blir løs i magen. Hvor raskt merket du forbedring da du ga han varianten han tålte? Fant du alternativer til dette i årene som fulgte? (samme jorde, næringsinnhold osv). 

Det går en dag eller to på grovfor han tåler, så er magen bra igjen.

Jeg kan ikke vrake og velge så mye, vi har ikke stort antall leverandører, men klarer nå på et vis hvert år å stable sammen grovfor til han som ikke gjør han så altfor ille

• Takk 1