Jump to content
Sign in to follow this  
Megalodonen

Trening av ujevn unghest

Recommended Posts

Hei 

Jeg hjelper ei venninne med de første stegene til å ri inn en unghest. Den er 2,5 år og er en travhest. Til sommeren vil den bli 3 år.  Den er ikke klar for å ris mer enn et par minutter et par ganger frem til sommeren da han er ujevn i kroppen pga vekst. Vi er også enige i å evaluere psyken hans da han nylig er gått fra å være hingst til vallak og vi ønsker at hesten skal se på ridning som et avbrekk/noe gøy mellom alle travøkter. 

Noen som har noen forslag til trening av ujevn hest frem til den er klar for det? 

Trening fra bakken/for hånden ville jeg nok satset på med en så ung og ujevn hest. 

Hadde nok også droppet ridning på den, bedre å kjøre tur som ikke er direkte trening om du skal variere. Event ha den med som håndhest mens du rir/kjører en annen hest. Fem minutter ridning gir den jo ingenting. 

Den regnes jo som 3 åring i trav-verdenen 1.1.2020. Men hvorfor ri på en så ung hest som enda er i vekst? Og hvor mye rekker man på 5 min? 

Min hest er like gammel, og jeg rir ikke på henne. Dere kan fint begynne å jobbe med han fra bakken, det er så mye de kan lære fra bakken som man får god nytte av fra ryggen. Groundwork er veldig fint. Jobb med å ha en avslappet og løsgjort hest og lær han øvelser fra bakken som styrker kroppen og gir mestringsfølelse. Overfør til ryggen når tiden er inne. Lange tøyler kan også være et alternativ :) 

• Liker 1

Om hesten er tydelig i vekst så hadde nok eg gitt inn fri periode. 😊

Ellers så er nok å kjøre tur/jobbe fra bakken alternativt. Å kunne lære hesten å slappe av er uansett alfa og omega, uansett alder, så kan like gjerne få begynt tidlig 😊

Skritteturen på 5min var ikke noe mer enn at vi prøver oss frem til hvordan han er med sal rytter osv. 

Var vel kanskje litt uklar men vi skal absolutt ikke begynne å trene den med rytter på. Kun ha lett rytter på et par ganger frem til sommeren for at den skal bli vant med annen vekt, utstyr etc. Fra sist jeg postet her så har hesten jevnet seg mer eller mindre ut. Men kan godt være den faller inn i en ny vekstperiode og da blir det tatt hensyn til. 

Han blir løslongert endel. Han står på en stall hvor det er endel biltrafikk så foreløpig venter vi litt med det. 

Noen som jobber med bommer, kjegler osv?