Jump to content

Går det an at en hest legger på seg mye etter kort tid?

Recommended Posts

I dag så jeg at hesten min var litt feit🙊 Det er egt litt rart, fordi jeg husker hvor mye vi fikk stramma gjorden når hun kom til mitt eie. Forrige uke og tidligere fikk jeg stramme mer enn det vi fikk når hun kom. Men i dag så jeg at hun plutselig ble tykk. Går det egentlig an at en hest blir mye tykkere etter en uke? De to siste ukene har jeg ikke hatt så mye tid til å være i stallen (pga skole,tentamener, fremføringer, prøve eksamen muntlig osv... Derfor har blitt litt mindre trening, men jeg har så klart vært der når jeg hadde tid. Hun ble også trent av en annen en dag, men jeg vet jo ikke hvor hard trening hun fikk da. Så går det an å legge på seg så mye på ca to uker liksom? Vet ikke om hun har spist mer høy enn vanlig (de går på fri tilgang til høy)

Siden hun var diaré, foreslo veterinæren at vi skulle gi hun hvetekli, hun har fått det ca to til tre uker, kanskje det har noe med saken å gjøre?..

Ja det klarer de helt fint 😅😅 mine klarer det i hvert fall 🙄 men om holder bedre på vannet kan hun jo være litt oppblåst av det. Eller være oppblåst av diareen. Fant du ut hvorfor hun har diare? Som regel må man supplere med noe med melkesyrebakterier. Witanor el.

Jeg tenkte også på om den er oppblåst. Jeg synes jeg kan merke ganske stor forskjell på min fra uke til uke (eller til og med fra dag til dag). Hvis du vil vurdere om hesten legger på seg ville jeg heller prøvd å følge med på fettlagrene enn hvordan hesten føles når man tar på gjorden. Google fat scoring for å lære en fin måte å lære seg å se og kjenne hvor mye fett hesten har på kroppen :) 

Jeg erfarer også at hvis min hest går på fri tilgang eller tilnærmet fri tilgang så er den mer vommete (= har stor mage) enn når den ikke gjør det, magen er full av mat hele tiden da han er ganske matglad :P