Jump to content
Sign in to follow this  
julnil

Isabel Steiner filtsal eller Christ Iberica barbaksal?

Recommended Posts

Noen som har prøvd noen av disse, og kan komme ned erfaring?

Hva koster en filtsal ny, finnes det noen norske forhandlere?

830B9C0E-5BF9-4328-8CFF-AB8CBE573872.jpeg

6FB4AC9A-81B2-409F-A611-8486AD8241AD.jpeg

Jeg hadde en fôrhest før som hadde Christ Iberica, og jeg har kjøpt en filtsal selv. Før jeg kjøpte filtsalen fikk jeg låne en i en måned eller to, for å virkelig få kjenne på hva jeg likte best. Så jeg har en del erfaring med begge to 😊

Jeg synes begge er veldig behagelige, men de er gode på hver sin måte. For meg kommer det til syvende og sist til hva jeg vil bruke den til. Hvis du skal ri på tur og ha den mest behagelige sofaen som finnes så ville jeg kjøpt Ibericaen. Hvis du vil ha noe til å ri dressur i og som hjelper deg til å få en mer riktig sits i dressur (men som fremdeles er veldig behagelig, og også god på tur!) så ville jeg ha valgt filtsalen.  Siden jeg skulle ha noe som kunne brukes til dressur, så valgte jeg filtsalen, jeg hadde bare sprangsal og filtsal i nesten halvannet år. Men med det sagt så er det også mange som bruker ibericaen til dressur da, så det går absolutt an det og.

I alle fall tidligere så har Stephanie Birkeland hatt noen som hun har solgt, men jeg er ikke helt sikker på om hun fremdeles gjør det. Jeg kjøpte rett fra Isabel Steiner og det var veldig problemfritt. Min kostet meg til slutt 3947 etter import (dette var sommeren 2018, valutakurser og sånt vil såklart påvirke her).

Her er min filtsal 😊

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3d42.jpg.a968f42d1bab0c4c45f025ab3fce7ab0.jpg 

Jeg har iberica, og er veldig fornøyd med den som en "sofa" som Elise sier :)
Rir gjerne dressur i den også.

Det var eneste "sal" på Ron de siste årene han levde.

Enig i hva @Sivoya sier. Jeg har hatt begge og brukt begge i flere år, endte med å selge ibericaen fordi jeg brukte den ikke mer etter å kjøpt filtsalen. Den har hjulpet meg mye og jeg sitter veldig fint i den, enklere å få bena på plass og gi plass i hofta. Skal nevnes at jeg har kun ridd i de som har comfort padding, vet ikke om man ikke har samme følelsen uten den paddingen.  Jeg vet at mange er mer fornøyd med lær i gjordtstroppene enn plast, jeg har plast og det er helt ok, ikke krise, men kan se det kan være bedre med lær . 

Jeg kjøpte min brukt i Norge for 4000 tror jeg, men det var inkludert gjord og sjabrack. 

78695311_10162780564405494_2887190944673

• Liker 1

5 timer siden, smaaen skrev:

Enig i hva @Sivoya sier. Jeg har hatt begge og brukt begge i flere år, endte med å selge ibericaen fordi jeg brukte den ikke mer etter å kjøpt filtsalen. Den har hjulpet meg mye og jeg sitter veldig fint i den, enklere å få bena på plass og gi plass i hofta. Skal nevnes at jeg har kun ridd i de som har comfort padding, vet ikke om man ikke har samme følelsen uten den paddingen.  Jeg vet at mange er mer fornøyd med lær i gjordtstroppene enn plast, jeg har plast og det er helt ok, ikke krise, men kan se det kan være bedre med lær . 

Jeg kjøpte min brukt i Norge for 4000 tror jeg, men det var inkludert gjord og sjabrack. 

Hva er comfortpadding? Synes ikke sidene til filtsalen er veldig ryddige omkring informasjonen.

1 minutt siden, julnil skrev:

Hva er comfortpadding? Synes ikke sidene til filtsalen er veldig ryddige omkring informasjonen.

Nei det kan jeg være enig i. Det er det du ser på toppen av padn til Sivoya, den som har kontrastfarge. Løfter setebeina litt ekstra opp. 

6 timer siden, Elisabeth E skrev:

Jeg har iberica, og er veldig fornøyd med den som en "sofa" som Elise sier :)
Rir gjerne dressur i den også.

Det var eneste "sal" på Ron de siste årene han levde.

Det jeg synes ser ut som et pluss med denne, er at den hjelper litt med å holde balansen siden den har puter fremfor og bak rytteren.

Stemmer det, eller er disse så myke at de ikke har noen funksjon?

5 minutter siden, julnil skrev:

Er denne jeg har funnet til nå, ser du om den også har comfortpadding?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=164949486

Ja ser sånn ut. 

Ibericaen gir definitivt mer støtte foran og bak, men siden hoftene mine blir riktigere i filtsalen så sitter jeg allikevel bedre i den selv. Som tursal funket den finfint, men ikke på banen for min del. 

Jeg er veldig fornøyd med min iberica, har ridd i filtsal og den er ganske annerledes. Definitivt bedre å ri dressur i filtsal! For mitt bruk, som er mest på den gedigne gamperævven av en shirehest, er jeg veldig fornøyd med sofa-ibericaen. Liker støtten den gir, føler meg liksom litt stappet nedimellom. Ikke så myke at de ikke gir støtte, men de er ikke rigide som en skikkelig sal heller. Veldig deilig med litt ekstra sete, når Lillen liker å hive seg rundt osv. Blir fort glatt og veldig langt ned, om jeg sitter rett på ryggen hans :lol: 

Jeg har ikke ibericaen for å ri dressur, mer fordi jeg har den skarpeste rævva som finnes og ikke liker å ri direkte barbak. har prøvd de andre ullsalene til christ, og iberiaen er by far den beste av dem :) 

• Liker 1

Jeg har ikke ridd i filtsal, men har iberica fordi jeg vil ha sofa på tur og det funker den overlegent til. 

takk for mange gode svar 🥰

klarer fremdeles ikke å bestemme meg

1 time siden, LisaFi skrev:

Hva er bruksformålet ditt da? 

variasjon for hesten og få en bedre balanse barbak.

før (i gamle dager) red jeg mye barbak i alle gangarter, nå gjør jeg det aldri lengre.

tenkte her om dagen jeg skulle begynne å ri barbak igjen, men kjente raskt at jeg er blitt mer comfort-rettet med alderen 😂. vil ri barbak MED comfort 🤗

både tur og bane

Til å vasse ville jeg definitivt hatt filtsal, tror den tåler bedre å bli våt...

Jeg solgte ibericaen min da jeg kjøpte filtsal, men mulig jeg kjøper ny iberica til loffeturer i skogen etterhvert... (siden jeg har filtsalen fortsatt) Man får helt klart mye bedre sits i filtsalen.

Edited by Nimbus

52 minutter siden, Emsy skrev:

Kjøp begge :ninja: Eller kjøp en, og ønsk deg den andre til jul/bursdag :lol: 

nå har vi felles økonomi, så uansett om jeg kjøper selv eller ønsker meg, så går det utover samme konto 😂

men mulig jeg kjøper filtsalen nå, er vel ikke ofte de er til salgs på bruktmarkedet i Norge (?) så kjøper jeg den andre senere..