Jump to content
Sign in to follow this  
ARjenta

Venne hest til å gå uten dekken

Recommended Posts

Jeg kjenner jeg er litt nysgjerrig på svarene her, og nysgjerrig på om noen har vært i samme situasjon. Jeg utbroderer kanskje litt vel mye, men jeg føler det kan være viktig å få med hele historien.

Først: I senere tid har jeg "stalket" hesten mye og sett på alt mulig av gamle bilder osv, og det virker som at hun har gått med dekken mye siden hun var føll, deriblant fluedekken om sommeren. Virker generelt som at hestene til forrige eier går en del med dekken, og da regner jeg med at det samme gjelder hun her. 

Jeg kjøpte hesten i April. Rett før hun fylte 4. Jeg snakket egentlig ikke noe om dekkenbruk med tidligere eier, og jeg valgte å prøve å la henne gå uten, da jeg ikke fikk beskjed om at hun var vant til å kun gå med dekken eller ikke tålte å gå uten eller lignende. Og jeg er vant med at hester generelt er ganske hardføre, og at man gjør dem mer pinglete enn de er. Hun gikk uten den dagen jeg så på henne, men det var sol og fint vårvær. Dette virket til å gå ok, og jeg så aldri hesten fryse. Hun virket til å stortrives, litt urolig, men snill som et lam, snillere enn man kan forvente av en unghest på ny plass. Aldri noen problemer med håndtering osv, hun var på sine første turer alene og var så fin å ha med å gjøre.

Jeg merket at hun skvettet litt rundt og tisset i blant uten å få ut noe, og at hun drakk mindre enn min andre hest. Men det var vår og jeg tenkte at hun var i brunst og at det var derfor hun stoppet for å skvette når vi skulle på tur osv. Det med vann fulgte jeg med på, men hun var helt frisk hele veien og ved godt mot. Så ble de satt på beite i Juni, og gikk fritt der til September. Jeg så på dem jevnlig, og de hadde daglig tilsyn av beiteeier. Null problemer der med verken kløe eller lignende. De lekte masse og var ved godt mot, begge i godt hold (men ikke overvektige). 

De kom hjem i starten av September og da begynte det jo raskt å bli kaldere. Jeg hadde ikke på noen av hestene dekken. Ønsket at de skulle sette vinterpelsen. Igjen, jeg så henne aldri skjelve eller vise tegn på å ikke trives. Men jeg merket en slags uro fra henne, hvis dere skjønner? Jeg har hestene mine hjemme og merker jo fort om det er noe "rart", og jeg følte bare at hun ble litt mer urolig når det ble kaldere. Litt at jeg så det i øynene hennes og følte at noe ikke var 100% som det skulle, og at det virket som om hun alltid ventet på noe eller hva jeg skal si. Så begynte skvettingen igjen. Hun hadde god matlyst og jeg kunne fint trene henne som vanlig.

Fant fort ut at det nok var noe med urinveiene og hadde planer om å ringe vet fort om det ikke ble noe bedre. Anyways.. researchen min viste at det mtp nyreproblemer er viktig å holde seg varm + få i seg nok væske. Så jeg slengte på hesten dekken. Og ga henne suppe med spenst noen ganger i løpet av dagen (normalt får de hver kveld altså). Det tok ikke lang tid før hesten var helt normal. Innen neste dag og med dekken på rundt 200 g var allerede tissingen helt normal, hesten drakk mer og virket helt seg selv igjen. Ikke merket noe til det siden. Hun har også lagt på seg litt mer siden vi begynte med dekken.

Jeg har aldri opplevd dette før, og dette er jo en hesterase som skal tåle litt kulde og kunne sette pels egentlig. De står i kaldstall, så det er ikke temperaturforskjeller. 

Mine spørsmål er blant annet:

Kan pelsen bli permanent ødelagt om de går med dekken fra de er føll (kan det ha skjedd her?)?

Hvordan kan jeg eventuelt gi bedre forutsetninger for at hun skal sette pels neste høst (eller er det dødfødt?) Ønsker ikke akkurat å gå gjennom det samme på nytt.

Har noen opplevd det samme? Er det eventuelt noen hester som rett og slett ikke tåler å gå uten dekken pga nyrene e.l?

Jeg har ikke vasket hesten med såpe som ødelegger fettlaget, og har hatt akkurat samme praksis med henne som med min andre hest, som fint har gått uten dekken både i fjor vinter og denne vinteren, null problem. 

Er vel med hester som med mennesker, noen tåler mer kulde enn andre og noen fryser lettere enn andre. Blodprosent, gener, alder og for hest; kvalitet på pels. Ene hesten min fryser aldri. Brukt dekken ved nedbør for jeg har ikke ly, har gått uten på tynset i minus fem hundre uten å fryse eller få problemer. Andre min har aldri brukt dekken, den frøys synlig i -17 og i mildere vær med nedbør. Spenner ryggen i bue. Så han går mye med dekken nå. Den har definitivt vokst opp uten. 

Jeg har ingen tro på at dekken ødelegger pelsen. Musklene som reiser pelsen fungerer som de skal etter dekkenbruk. Selve pelsen holder kvaliteten. Man kan jo kanskje bli vant til varme/kulde (en spaniol syns jo vi nordmenn er gale som bader i 25 pluss på vinteren liksom) men..

foret, både mengde og kvalitet har mye å si. Kan den mangle noe? 

• Liker 2

Har ikke noe tro på at man kan eller bør prøve å tilvenne hesten å være uten dekken. Da ender man i alle fall opp med en spent og kald hest på veien, og det kan det ikke være verdt. Noen ganger må man bare svelge sine egne forventninger og idealer og tilpasse seg til den hesten man har. Kanskje det er nettopp fordi den fryser lett at forrige eier har brukt mye dekken. 

Jeg har måttet venne meg selv til å kle masse på min egen hest. Har hatt han i mange år, og han kunne tidligere gå på utegang uten dekken uten å fryse med mindre det var nedbør eller veldig kaldt. Han har PPID som har påvirket pelsen til tross for medisiner, så han nå ikke setter noe god vinterpels. Han fryser ekstremt lett nå og skjelver voldsomt hvis det blir for lite dekken. Så nå står han aldri med noe under 300g og hals selv om temperaturen svinger rundt null for tiden. Den andre hesten jeg har ser ut som en isbjørn og kan fint gå uten noe i oppholdsvær. Man må bare justere seg etter individet.

Enig med issa i at det er lurt å ta en titt på fôrplanen og se om den får i seg alt den trenger. Ta en grovfor analyse om du ikke har. Tynne hester fryser nok lettere enn tykke, så hvis den er veldig  slank eller får lite mat kan det være endel av grunnen til at den ikke får varmet opp kroppen selv.

• Liker 2

16 timer siden, Issa skrev:

Er vel med hester som med mennesker, noen tåler mer kulde enn andre og noen fryser lettere enn andre. Blodprosent, gener, alder og for hest; kvalitet på pels. Ene hesten min fryser aldri. Brukt dekken ved nedbør for jeg har ikke ly, har gått uten på tynset i minus fem hundre uten å fryse eller få problemer. Andre min har aldri brukt dekken, den frøys synlig i -17 og i mildere vær med nedbør. Spenner ryggen i bue. Så han går mye med dekken nå. Den har definitivt vokst opp uten. 

Jeg har ingen tro på at dekken ødelegger pelsen. Musklene som reiser pelsen fungerer som de skal etter dekkenbruk. Selve pelsen holder kvaliteten. Man kan jo kanskje bli vant til varme/kulde (en spaniol syns jo vi nordmenn er gale som bader i 25 pluss på vinteren liksom) men..

foret, både mengde og kvalitet har mye å si. Kan den mangle noe? 

Takk for svar. Det var litt det jeg var redd for, ikke at det er noe enorm krise, hadde bare ønsket at hun kunne gått uten etterhvert. 

Hun er i fint hold, blank i pelsen, gode høver, fått tannsjekk nylig, får biotin + vitaminer + spenst, fikk lucerne en periode men ikke nå. Ca 10-12 kg høy om dagen, men kommer til å få 15 kg dagen fra og med Januar. 

Tenker at om de vokser opp med dekken er det mulig at kroppen aldri venner seg til å gå uten og at fettlaget og pelsveksten ikke blir tilpasset dette.. Og/eller hvis hun har blitt vasket mye med midler som ødelegger fettlaget.. Men jeg er ikke sikker. 

10 timer siden, stinej skrev:

Har ikke noe tro på at man kan eller bør prøve å tilvenne hesten å være uten dekken. Da ender man i alle fall opp med en spent og kald hest på veien, og det kan det ikke være verdt. Noen ganger må man bare svelge sine egne forventninger og idealer og tilpasse seg til den hesten man har. Kanskje det er nettopp fordi den fryser lett at forrige eier har brukt mye dekken. 

Jeg har måttet venne meg selv til å kle masse på min egen hest. Har hatt han i mange år, og han kunne tidligere gå på utegang uten dekken uten å fryse med mindre det var nedbør eller veldig kaldt. Han har PPID som har påvirket pelsen til tross for medisiner, så han nå ikke setter noe god vinterpels. Han fryser ekstremt lett nå og skjelver voldsomt hvis det blir for lite dekken. Så nå står han aldri med noe under 300g og hals selv om temperaturen svinger rundt null for tiden. Den andre hesten jeg har ser ut som en isbjørn og kan fint gå uten noe i oppholdsvær. Man må bare justere seg etter individet.

Enig med issa i at det er lurt å ta en titt på fôrplanen og se om den får i seg alt den trenger. Ta en grovfor analyse om du ikke har. Tynne hester fryser nok lettere enn tykke, så hvis den er veldig  slank eller får lite mat kan det være endel av grunnen til at den ikke får varmet opp kroppen selv.

Som sagt aldri sett henne skjelve. Min andre hest går alltid uten uansett temperatur, så lenge det ikke er nedbør. Hatt over 10 hester gående her før til sammen gjennom årene, og dette er den eneste som ikke har kunnet gå uten. Da mener jeg ikke at de ikke har hatt på dekken til tider. Men ingen som har vært avhengige av det hver eneste dag. De har hus å gå inn i på dagtid så de har mulighet for ly. + temperert vann. 

Hun går nå med rundt 250g uten hals, null problem det. Det jeg ikke liker med dekkenbruk når de må ha det døgnet rundt i så mange måneder av gangen er blant annet gnaget, at de ikke får den samme bevegelsesfriheten eller friheten til å bli klødd av andre hester osv.. 

La meg understreke at jeg har null interesse av å pine hesten altså, jeg synes bare bamsepels er høyst praktisk, og ville egentlig bare høre tanker. Hun er ikke tynn og var heller ikke tynn da hun kom hjem fra beite. Et godt lag utenfor ribbeina. Synes hun er helt passe egentlig. Får heller ikke spesielt lite mat. Men blir ny stall og mer og nytt grovfôr fra Januar :)

Viktigste for meg er at hun er frisk og glad. Og generelt tror jeg hester trives bedre uten dekken, med mindre det er helsemessig dårlig (som i dette tilfellet). Hadde litt håp om at dette kanskje kunne endre seg til neste vinter:) Meeeeen da forblir hun en dekkenfrøken, ser det ut som.

• Liker 2

Helt enig i at det er flott med de som tåler å stå uten, og jeg har håpet på mer pels på min frysepinn, men den har uteblitt likevel. Har prøvd tilskudd av diverse fra linfrøolje til ekstra b-vitamin i håp om det skulle hjelpe, men dengang ei.  Så da får vi gjøre det beste utav det som det er. 😊

Med tanke på gnag hjelper det å ha gode kvalitetsdekken med passform som passer hesten og glatt innside. Jeg bytter endel på dekken med litt ulik passform så det ikke skal bli statisk trykk samme steder hele tiden. Har utvidet dekkengarderoben så jeg har mer å gå på når det blir kaldere, med og uten hals og linere. 💸 

• Liker 1

Jeg har dekkenhest nå, og da mener jeg av type som du beskriver kind of like. 
Den får ikke gnag - bruker HW som synes ha god passform for kroppen. I enkelte perioder er samme dekken på over både 3-4-5 dager, selvfølgelig av om jeg rir osv, men likevel ikke gnag. Så tenker at det gjelder det finne dekken som passer hesten. 

• Liker 1

4 timer siden, stinej skrev:

Helt enig i at det er flott med de som tåler å stå uten, og jeg har håpet på mer pels på min frysepinn, men den har uteblitt likevel. Har prøvd tilskudd av diverse fra linfrøolje til ekstra b-vitamin i håp om det skulle hjelpe, men dengang ei.  Så da får vi gjøre det beste utav det som det er. 😊

Med tanke på gnag hjelper det å ha gode kvalitetsdekken med passform som passer hesten og glatt innside. Jeg bytter endel på dekken med litt ulik passform så det ikke skal bli statisk trykk samme steder hele tiden. Har utvidet dekkengarderoben så jeg har mer å gå på når det blir kaldere, med og uten hals og linere. 💸 

4 timer siden, CruVal skrev:

Jeg har dekkenhest nå, og da mener jeg av type som du beskriver kind of like. 
Den får ikke gnag - bruker HW som synes ha god passform for kroppen. I enkelte perioder er samme dekken på over både 3-4-5 dager, selvfølgelig av om jeg rir osv, men likevel ikke gnag. Så tenker at det gjelder det finne dekken som passer hesten. 

Jaa, hun har horseware og har ikke tegn til noe gnag. Er mest redd for at det skal skje egentlig, men ikke sett noe tegn ennå. 

Takk igjen :)

Har aldri opplevd gnag med HW dekken, har brukt det siden 2005 på div hester å de fleste har vært 100% dekkenhest 90 %av året. Slet mye med gnag på hoppa jeg hadde på den tiden å ble anbefalt et rhino utedekken og et amigo insulator innedekken, hårene grodde så kjappt ut at det var helt rart-midt på kalde vinteren. Brukte da kun de dekkena, begge to samtidig stort sett pga kaldt (hedmark). 

• Liker 1