Jump to content
Sign in to follow this  
Dede

Stallleie og skatt og moms..

Recommended Posts

Står på utegang som er tilknyttet en rideskole men der privathester vel er en helt egen avdeling.  Nå har vi fått endring av stall-leie - og jeg regner litt på  hva dette innebærer.

Men for å få til regnestykket lurer jeg litt på hvordan det er med MOMS på stalleie ift deres regnskap?  Det heter seg at leien vi betaler er inkl. mva - men er det kun høyet vi betaler moms på eller gjelder det også selve stalleien? Noen som vet?

EDIT Såvidt jeg finner ut i brønnøysundregistre er all virksomhet registrert som enkeltmannsforetak ?

Edited by Dede

På mine fakturaer er det kun regnet mva på høyet, ikke på stallplassen. Stalleier har ENK

• Liker 1

Kun mva på fôr og strø, ikke på selve stallplassen - det har vært spesifisert på fakturaer på alle stallplasser jeg har stått på siste ti åra og husker ihvertfall!

Moms på hest er vanskelig. Stalleie er utleie av fast eiendom, og egentlig momsfritt. Jeg har hatt det slik i fire år, inntil i høst - dog utegangsplasser.  Har snakket med skattekontoret og regnskapsfører, samt andre som leier ut - dersom det er en fastsatt «pakke» som selges, kan hele greia momses. Hos meg er det dermed utegang, med det det inkluderer av grovfor, flis og tjenester. Man kan ikke velge bort noen av elementene (feks ha eget for), som er en av forutsetningene for å kunne momse hele driten. Jeg selger tjenesten utegangsplass inkludert for og flis, på en måte, som kun én alternativ «vare». Jeg driver med andre ord ikke utleie i så måte. Ingen har fast boks hos oss, og selv om de disponerer bygningsmasse og bokser, er det ikke noe de har råderett over. 

i tradisjonell oppstalling, hvor man hae sin faste boks, skal denne være momsfri, og både kontrakt og faktura skal spesifisere hvor stor andel av prisen som er momsfri og hvor stor andel som er momspliktig. 

Man kan registrere seg som momspliktig for utleie også, men dette kan man kun gjøre dersom leietaker også er momspliktig. 

regnskapsmessig er det mye enklere for meg å kjøre alt med moms, det er hovedgrunnen til at jeg gjør det, samt at jeg kan skrive av moms på ting som har med bygning å gjøre, fordi dette er vesentlig for varen jeg selger. Dette er, nest etter grovfor, den største utgiftsposten i min drift. 

Edited by duredilla
  • Liker 2