Jump to content
Sign in to follow this  
Ponnirytterrr

Sits

Recommended Posts

Jeg har mye kortere  bein enn overkropp (noe som er veldig kjedelig siden jeg ser alltid for stor ut for hester, klær passer aldri helt perfekt og ridestøvler som ikke finnes i min strl!!).

 

Jeg sliter veldig med at når jeg rir får jeg ikke beina rundt hesten der jeg egt. vil ha dem. Når jeg tråkker ned i stigbøylene går beina mine lenger fremover. Jeg klarer heller ikke slappe av i hofta/sitte ned i salen og samtidig tråkke ned i stigbøylene. Enten står jeg i salen uten å ha rompa i salen, eller så tråkker jeg ikke i stigbøylene og mister dem eller de sklir inn på foten min. (jeg får ikke en gang til å skritte på en hest og samtidig tråkke ned i stigbøylene. Om jeg klarer det er beina mine langt fremme)

Tærna mine har også en stor tedens til å stå utover. Får ikke til å ha de rette og ha leggen/helen inntil hesten sånn at man ikke har så urolige bein når man klemmer i hesten.

 

Noen som har tips? Hadde vært veldig greit med noen som jeg kan trene på mens jeg rir. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å si helt generelt når man ikke har sett deg ri eller hvordan kroppen responderer på ulike instrukser og bilder.  Vi har alle ulikt muskelminne og 10 personer vil gjøre en instruks litt ulikt. Så derfor kan det være lurt å få en instruktør til å hjelpe deg med dette, for da får du "live" oppretting i sitsen. 

Jeg har selv korte ben og en altfor stor hest så det kjenner jeg godt til. Tenk at din veks skal bæres mellom sitteknokene, lårene og føttene. Øv på å få lik vekt, det tar tid. Om bena skyter frem når du tråkker ned bruker du feil muskler, prøv å få vekten rett ned i stigbøylene. Det kan også være at stigbøylene er festet for langt frem i salen for deg (eller at du sitter for langt bak i salen) og at dette fører til at du får feil vinkel og bena skyter frem i stedet.  Hva slags sal har du?

Tær som peker utover  betyr at hele beinet er i feil vinkel og dermed vil du også påvirke hoftefunksjonen. Prøv å vri om benet fra hofta, tenk hælen ut, da får du riktig side av benet mot hesten, samt åpnet hoften. Sjenkel skal gis fra leggmuskelen, ikke hælen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan godt være at du vil oppleve at sjenkelen din vil oppleves som lengre og mer funksjonell hvis du får løsnet opp i hofteleddsbøyerene dine. Det er veldig veldig vanlig at moderne mennesker som sitter mye har veldig stramme muskler der. Det gjør at det er vanskelig å komme rundt hesten.

 

Trollspeilet har skrevet mye bra om dette på sidene sine og det er nok masse fornuftig å finne via google eller youtube også. Og yoga og rideinstruksjon. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg sliter også med korte ofteleddsbøyere (psoas) og kan skrive under på at det er en katalysator for masse andre problemer (feil lår og sjenkelstilling, sitter for langt bak i setet, ramler frampå med overkroppen, dårlig armstilling). Jeg har jobbet med å tøye samt bevisstgjøre, og det har hjulpet, men jeg har fremdeles et stykke å gå.

 

Et triks treneren min viste meg var å sette seg med beina foran salen på begge sider, og så "ake" seg fram så rumpa finner midtpunktet for setet i salen. Deretter løfter du beina på plass igjen. Om det svir noe inni granskauen så har du stramme psoas ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er veldig typisk at man snakker om stramme hofteleddsbøyere når en snakker om sits, det jeg har merket spesielt på meg selv er ikke nødvendigvis at problemet er at hofteleddsbøyerne er så stramme, men at hamstrings er inaktive. Så for god funksjonell sits må hamstringsene fungere korrekt.  En øvelse jeg har hatt ekstremt god nytte av med tanke på funksjon i sitsen er denne tøyeøvelsen her:

 

DSC-05611.jpg

 

I tillegg lizard og pigeon pose i yoga river noe veldig i ridemuskulaturen. Ellers liker jeg de posisjonene med rotasjon og åpning av brystkassen, samt backbends. Det finnes masse videoer på youtube med øvelser spesifikt til å hjelpe ryttere. 

  • Liker 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det høres ut som om du "tråkker ned" på feil måte, jeg. 

 

Om du gjør som mange andre, tråkker du ned ved å senke hælen ytterligere, noe som fører til at sjenkelen vipper fremover. 

 

Tråkker du derimot ned riktig, altså ved å "stå på tå" i stigbøylen, vil ikke sjenkel fyke fremover, siden frasparket går litt bakover (gitt at du ikke har strake knær, vel å merke) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp, "hælene ned" er et grunnprinsipp som må tas med forbehold. Det er en regel man gir nybegynnere for å forhindre at de klemmer med lårene og heiser dem opp. Men når man kommer litt videre så handler det ikke om å ha full klamp i stigbøylen, men å ha akkurat nok vekt til at det gir mening for resten av sitsen.

 

Jeg red i mange år før jeg endelig nå begynner å få delvis orden på dette (det jeg skrev over + det om hæl) takket være en god instruktør. Jeg tror det er noe som må oppleves og kjennes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På bøydespor funker det best for meg å tenke vekt i storstå på utvendig, lilletå på innvendig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...