Jump to content
Sign in to follow this  
Torhild

Omstopping av sal

Recommended Posts

Hvor gammel er din sal? Har den vært stoppet om? Når og hvorfor? Evt hvorfor ikke? 

Har stort sett latex-saler. Og en med ullstopp som skulle ha vært byttet. Har kontaktet Ilset og Salsenteret og ingen av dem svarer på henvendelser, så jeg kjøpte ny sal med latex i stedet 🙄

Vet ikke hvor gammel den er, sist stoppet i fjor og skulle restoppes/omstoppes i høst men salsenteret gjorde det ikke likevel 🤨

mao burde den vært omstoppet 

Jeg har sal med luft, så min unnskyldning er at det ikke går å stoppe om  🙈 Planen er å kjøpe ny sal med noe bedre enn luft som fyll, men salen passer og jeg har liksom ikke mange tusen til overs så ofte, så 🤷. Ble sjekket av saltilpasser nå i høst da.

Sjekker salen min minst en gang i året på Salsenteret, og fyller stopping ved behov. 

Hva koster det å stoppe om en sal? Og hvordan løser man det når man bor langt fra det sentrale øst og vestland? 

Frøkna kom med en eldre men fin passiersal og hun vokser nok i bredden framover

Står 2500 kr for full omstopp, på salsenteret sin side. Betalte 2000 hos en annen salmaker men den ble jeg ikke fornøyd med. Bor man langt unna går det an å ta mål tror jeg. Ellers finnes det jo sånne som reiser rundt. Men er begrenset hvor mye man kan regulere en upassende sal i stoppen, vinkelen i bommen skal jo være lik hestens vinkel. 

Pris kommer vel an på hvor mye som må endres. For små endringer i stoppen har jeg betalt i underkant av 1000 kr. 

Jeg har hatt min sal i litt over et år nå (redigerte for å legge til at jeg kjøpte den ny da). Hadde nettopp saltilpasser til å se på den igjen, og hun ønsket ikke å endre noe på stoppen :) 

Edited by Sivoya

Jeg har skolesal, og der virker det ikke som noen har lyst til å ta imot for å gjøre noe med stoppen... 😐 (har ikke aktivt sjekket, bare det jeg har hørt når jeg har spurt andre). 

Min sal var ny i januar i år, har ikkje stoppet den om og kommer nok ikkje til å gjer det heller. Får tilpassing og sannsynligvis ny sal til januar igjen så 🤦‍♀️💰

Latex paneler som er flyttbare og bom som kan justeres så jeg gjør alt av tilpasning selv. Mye enklere enn de som må tilpasses, har ofte ikke vært fornøyd med det og da er det enklere å gjøre det selv. 

Husker ikke hvor gammel salen min er. Den stoppes om når saltilpasseren min mener det trengs. Stort sett er det bare justeringer og etterfylling som trengs, men tror hun har stoppet den helt om en gang også. Har saltilpasseren oppstallet, så hun holder styring for meg heldigvis 😍

• Hjerte 1

Når jeg har hatt ridehest har jeg sjekka salen hver 6-12 mnd(litt varierende, men minst en gang årlig). Min skjeve kropp gjør at både hest og sal følges ekstra opp 😊

På 6.12.2019 at 8.30, Reaper skrev:

Jeg har skolesal, og der virker det ikke som noen har lyst til å ta imot for å gjøre noe med stoppen... 😐 (har ikke aktivt sjekket, bare det jeg har hørt når jeg har spurt andre). 

Fått tips av ei venninne om at Jeanette Øyan stopper om skolesaler. Venninna mi har sett, ridd i salen og kjenner eier/hesten til salen, og stoler på ho når ho sier det var veldig bra. Tenkte sende min til ho, der er det behov..

2 timer siden, Matilde B. skrev:

Fått tips av ei venninne om at Jeanette Øyan stopper om skolesaler. Venninna mi har sett, ridd i salen og kjenner eier/hesten til salen, og stoler på ho når ho sier det var veldig bra. Tenkte sende min til ho, der er det behov..

Ahh, kjekt å vite! Da får jeg vurdere det på sikt! Foreløpig kjennes stoppen veldig jevn og fin ut :D 
Takk for tips!