Jump to content
Sign in to follow this  
MarteJ

Kapsun

Recommended Posts

Vesla og jeg var på vår første trening (akademisk for hånden) forrige uke. Fikk i den anledning låne en kapsun, noe hesten funka veldig bra med. Alt utstyr jeg har etter Tommine er str full. Vesla bruker cob. Må derfor kjøpe litt nytt. Hvilken kapsun anbefaler folket? Får man en bra kapsun til under 1000-lappen?

Det er jeg ganske sikker på at det finnes gamle tråder om, jeg mener jeg har skrevet ganske utfyllende om hva jeg ønsker i en kapsun før :)  Jeg skal se om jeg finner!

Jeg fant denne, men jeg trodde egentlig at jeg hadde skrevet mer utfyllende en gang nylig. 

Jeg har ingen konkrete forslag til produkter, da min kostet litt mer enn budsjettet ditt. Men det er spesielt 2 ting du burde tenke på:

1. Hvordan skal nesedelen være? Skal den være av kun lær, skal den ha «sykkelkjede» som er metall men bevegelig, eller skal den ha fast jern? Kun lær er minst sterkt men det er nok også mest ustabilt. Med fast jern i den andre enden. Med fast jern kan det også være utfordrende å finne en som passer riktig til hestens nese. 

2. Sørg for at kapsunen har en reim under haka, som sitter fast i sidestykkene halvveis ned. Da er også størrelse veldig viktig, for at reima under haken skal komme der du vil ha den. Dette hjelper med å unngå at kapsunen sklir rundt. 

Jeg ville også tenkt litt på utformingen generelt. Jeg hadde før Micklem Multibridle og jeg likte veldig godt utformingen av den, særlig sidestykkene. Utfordringen med kapsuner er at sidestykkene kan skli opp i øyet på utsiden når man longerer, så det er i alle fall for meg om å gjøre å finne en hvor det skjer så lite som mulig. 

Legger til bilder for å vise hva jeg snakker om. Her er den kapsunen vi har nå, den har sykkelkjede. Den har den reima jeg snakker om under kjeven, den bakerste reima her. Jeg skulle helst hatt den litt lenger frem, så det er mulig at han burde hatt en størrelse mindre i denne. 

75CCCD5A-C046-4971-8C05-C0D805544D90.thumb.jpeg.48bc38688675aba1ea090361f6c9f6d0.jpeg

Her er micklem Multibridle. Jeg liker plasseringen på den bakerste reima litt bedre her. Denne har jo kun lær i nesedelen. Det jeg liker godt med denne er vinkelen på sidestykket. Da kommer sidestykket lenger vekk fra øyet :) Grunnen til at jeg kjøpte ny var forresten at denne var i ferd med å ryke, etter 2 år.. Så jeg synes det er for dårlig kvalitet, ellers hadde jeg nok gjerne hatt den fremdeles!

30443C84-2EA6-4E10-9D7A-A5299E755189.thumb.jpeg.974ce9e75629b34bc8f7017b970c0dfa.jpeg

Når jeg så etter kapsun sist så lette jeg egentlig etter noe med tilnærmet utforming som micklem, men det fant jeg dessverre ikke. Men jeg er bra fornøyd med den vi endte opp med :) 

Takk for svar, @Sivoya 🌹. Jeg forsøkte å søke kapsun her inn før jeg laga tråden. Var mange svar på hvordan folk brukte kapsun, men fant ingen gode forslag til hvor jeg kjøper/hvilket merke 😊. Jeg er enig i alt du skriver. Har to kapsuner fra Tommines tid. En med bare lær og en med sykkelkjede. Liker begge til sitt bruk. Begge er kjøpt brukt, så jeg vet ikke hvor jeg får tak i nye i str cob 😉. Hvor kjøpte du din(den øverste)? Har vurdert micklem og den kombiløsningen til Horze. Siste kosta rett under 1000,- nå på salg. Kan det være noe? Håper vesla etterhvert vokser inn i full 🤞

Nei, det er vanskeligere å komme med forslag til konkrete produkter. Jeg kjøpte en fra Sverige, da jeg fikk denne anbefalt fra en av instruktørene mine: 

https://www.stall-liljegarden.com/store/p/kapsoner-119919/ridkapson-m-3-ringar-171463

@AstridN kjøpte også den samme til sine :) Men den blir ganske dyr med import og sånn, selv om de selger den til Norge uten svensk mva. 

Et kjapt googlesøk gjorde at jeg fant det emnet her på forumet som jeg tror var det jeg tenkte på, da 😛 

Der er det tips til noen andre man kan kjøpe fra i Sverige, som kanskje er litt billigere. Markus Holst pleier jo f eks å ha relativt billig utstyr :) (men så er kanskje kvaliteten litt deretter, eller hva sier du @Reaper ? 😂

Edited by Sivoya
  • Liker 1
  • Takk 1

Jeg har hatt flere kapsuner, kjøpte nylig en ny fra freehorse: https://www.freehorse.no/product-page/deuber-ecuyer-kapsun-med-kjedet-nesedel

Kun prøvd den på en liten økt foreløpig (mine har egentlig fri grunnet is), men likte den veldig godt. Den ser ut til å passe begge hestene mine. Har nylig begynt å introdusere den yngste unghesten min litt for AR, og hun likte denne bedre enn den andre jeg har (som er mer ustabil og sklir mer ned på nesa, dessverre). 

Hatt en annen fra freehorse også som jeg var godt fornøyd med, men ser ut til at de har sluttet å selge den. Er nok 7 år siden jeg kjøpte den, så ikke så rart. 

• Liker 1

Det stemmer at jeg har den samme som @Sivoya, bruker den til både groundwork og ridning og er kjempefornøyd! Fin, delikat skinn og sitter godt på ponnisens hode. Litt dyr, da 🙈 Men satser på at den holder lenge! 

• Liker 2

17 minutes ago, AstridN said:

Det stemmer at jeg har den samme som @Sivoya, bruker den til både groundwork og ridning og er kjempefornøyd! Fin, delikat skinn og sitter godt på ponnisens hode. Litt dyr, da 🙈 Men satser på at den holder lenge! 

Hun som anbefalte den hadde brukt den mye og hatt den ganske lenge, og mente den holdt godt! Jeg har hatt min i et år nå, og jeg bruker den ganske mye. Jeg synes den ser like fin ut enda ☺️

• Liker 1

17 minutter siden, Sivoya skrev:

Hun som anbefalte den hadde brukt den mye og hatt den ganske lenge, og mente den holdt godt! Jeg har hatt min i et år nå, og jeg bruker den ganske mye. Jeg synes den ser like fin ut enda ☺️

Ja, det tror jeg på, den ser ut til å være av veldig god kvalitet 👌 

• Liker 1

Mulig jeg investerer litt mer i kapsun str cob. Kan jo tross alt bruke den på vallaken om vesla skulle vokse 😊. Om hun vokser til full har jeg allerede utstyr klart 😊👍. Tusen takk for alle tips 🌹

• Liker 1