Jump to content
Sign in to follow this  
Ponnirytterrr

Ridedekken om vinteren

Recommended Posts

Hvor kaldt skal det egt være før man burde bruke flisdekken/ulldekken når man er ute å rir om vinteren? 

Om man rir på en uteridebane om vinteren, trenger man flisdekken for det, eller blir det for varmt til hesten?

Redigert inn: 

Ponnien jeg rir har sånn helt passe med pels, ikke for mye eller for lite. Og jeg kan kun ri skritteturer med den. 

Edited by Ponnirytterrr

Ridedekken er i 90% av tilfellene helt unødvendig :) 

De resterende 10% som er nødvendig havner under refleksbruk, og et lite fåtall hester som ikke tåler å bli våte eller kalde (gjerne barberte hester). 

Å bruke ridedekken under faktisk ridning blir litt som å kle på seg ekstra for å ha gym, så ridedekken bør isåfall brukes før og etter arbeid slik at overoppheting unngås, dersom behovet er der.

Kommer av på hvor mye pels hesten har og om den fryser. Etter trening, om den er svett, kan du jo legge på et ulldekken når du skritter den ned. Å ri hele økta med dekken et jo litt plagsomt, og hesten skal være ganske nyklippet hvis det skal være vits å ha på noe. Og da er kanskje et lite lendedekken å sette i salen mer praktisk. 

Om hesten er barbert, så er det greit å ha på et ridedekken i skrittarbeidet. Men jeg bruker kun ull, aldri fleese.

Ubarbert hest bruker jeg ingenting på.

Edited by Torhild

Fleece er ikke veldig varmt om vinteren, så da kan man like gjerne ri uten(i hvertfall her jeg bor med en god del vind og ofte nedbør)  

Ellers så er det jo som nevnt over her, kommer jo mye an på ridedyret, hva den trenger/trives med. 

Synest heller ikkje fleece er noko særlig som varme, gjerne ull om ein må ha noko på. 

Bruker kun i reflekstida eller når det er såpass surt på skrittetur. 

Har ett ulldekken eg legger over hesten fram og tilbake fra timer, men meir for å beskytte utstyr i øsepøs enn at han har behov for det. 

Fleecetepper har jeg noen av som kom med hesten, men liker ikke fleece og skjønner ikke helt hva man skal med det annet enn pynt 🙈 Fortrekker  ullteppe til skritting/skritteturer eller noe vanntett ridedekken/lendedekken hvis regn/snø.  Har brukt fleece innimellom til stevner eller treninger der det er mye venting og hesten blir stående en del i ro uten at det er veldig kaldt. 

Om man i det hele tatt trenger noe kommer mest an på hvor tynnpelsa hesten er eller om den er barbert.  Min blir mammut om vinteren, så trenger ikke noe for kulda - om jeg skulle ha på noe dekken er det enten pga refleks eller om jeg ville holde ham tørr. 

Jeg bruker refleks- eller vanntette ridedekken for enten å synes eller evt på dagtid om det regner. Regner det på dagtid vinterstid bruker jeg likegreit refleksdekken. 
 Ulldekken bruker jeg evt under oppvarming i hallen eller om det ellers skulle være svinkaldt. Hesten har middels med pels. 

Sier som de andre, bruker ikke fleece siden det varmer dårlig. Og som @ME&FB sier, kommer veldig an på hva dyret er vant til. Pelsen på min er veldig lite fungerende kontra på forrige hesten min. Så veldig individuelt egentlig 

Har to hester med kick-ass vinterpels, og de får ikke dekken på seg i det hele tatt når jeg rir :) Refleksdekken blir alt for tykt, så vi løser det med refleksforstykke, refleks i halen +

Har også en superpyse varmblodsridehest som setter fluff, men ikke noe varm, pels :P Han blir ikke barbert, men vi behandler han som om han er det pga dårlig pels. Ull er alltid på når vi rir, vi rir bare utendørs, så han går med et tykt og fint lendedekken. Når vi skal ut på tur, legger vi et tykt refleksdekken utenpå der igjen. 

Fleece sluttet jeg å bruke for fire/fem år siden, og sluttet å kjøpe alt av fleece for to år siden. Varmer dårlig, blir bare statisk, røyter mikroplast når det vaskes og jeg syns holdbarheten er dårlig.

Jeg synes faktisk at ridedekken er vanskelig. Jeg ser mer og mer tydelig at min er en frysepinn og hvis han går med for tynt dekken om vinteren så blir han kjempestiv i lenden. Vi bruker jo nesten alltid refleksdekken når jeg rir på tur, men ved annen trening så synes jeg det er vanskelig å vite om han skal ha på dekken eller ikke, og jeg synes det er litt vanskelig å vite om refleksdekkenet alltid er varmt nok.. Ridedekken er enda vanskeligere enn vanlige dekken 😤😂

(Men hvis han får på dekken er det ull)

Fleece er jo helt ubrukelig. Klemmer pelsen flatt, gir ikke noe varme, og strør mikroplast. Ull eller ingenting!

Jeg er ikke enig i at man aldri skal ri med ridedekken da. Det er ytterst sjeldent jeg rir en hest svett, og når ryggen står i bue oppover fordi den er så kald er det veldig vanskelig å skritte avslappet. Orker ikke å sitte på en tikkende bombe. Men de gangene jeg rir hesten varm tar jeg jo av ridedekkenet når den begynner å bli varm, og tar det på igjen før den skritter av. Men det er en del hester som trenger ridedekken til oppvarming. Og enkelte rideøkter ER strengt tatt bare oppvarming.

• Liker 1

Bruker det nå som hesten er barbert. Bruker et lett fôret lendedekken med glatt innerfôr (bedre bevegelsesfrihet) som er vanntett, ved guffevær. Eller når jeg skal ri mer tempo. Siden det ligger der det skal uansett gangart. Ellers bruker jeg et helt, tjukt ulldekken uten magegjorder hvis vi bare skal loffe rolig på tur. Eller til opp-/nedskritting. 

Selv om hun er barbert, så bruker jeg det ikke før det er kaldere enn 5 pluss riktignok. Fordi hun har grodd ut litt pels og hun ikke er nevneverdig frysepinn. 

På gammeln brukte jeg ridedekken i alle mulige varianter alt etter som fra høst til vår. Men ikke på trening, da brukte jeg noe når jeg skritta opp også tok jeg det av til vi skulle skritte ned igjen. Sjelden uten noe på tur. 

Ny hest, varmere type med pels. Har brukt ridedekken på hu en gang, i går. Da refleks på tur i snøvær. Har sånn horze refleksdekken som går rundt hele hesten. Det ble for varmt siden det dekker foran så måtte åpne fronten på vei hjem.  Så må nok bruke bare lendedekken inntil det blir mye kaldere. Refleks altså, liker å bruke det også på dagtid på vinter siden vi rir i trafikk.