Jump to content
Sign in to follow this  
Absinthia

Lage stall/ utegang i gammel låve. Kostnader mm..

Recommended Posts

Jeg har en gammel låve, har ikke noe særlig byggeerfaring eller tid til å finne opp kruttet. ( Gubben har også litt snåle arbeidstider, er mye bortreist og lider av katastrofetanker om hvordan det skal gå om vi gjør ting vi ikke har gjort før 😉 ...så det er veldig upraktisk om jeg skal gjøre dette alene, på fritiden, mens jeg styrer med barna) 

Jeg pønsker altså for tiden på, hvordan jeg skal få bygget en grei stall der, på en rimeligst mulig måte, samtidig som det holder.  Jeg har null erfaring med hvor raskt ting går eller hvor mye det koster, annet enn det jeg selv ser er materialkostnad. 

Alternativ 1. - Det jeg helst vil: Lage utegang i et ca 36 kvadrats påbygg på låven, der det er jordgulv. Her er reisverket kjempefint, bortsett fra et par tvilsomme bunnsviller som må skiftes og at muren er av stablet stein som har begynt å rase litt ut et par steder. 

Alternativ a Få jekket opp denne delen, støpe mur under ca 20 meter med bygg. Få to nye bunnsviller. - I dette tilfellet blir gulvet av pukk og grus. 

B Få støpt en plate på ca 36 kvadrat under, forlenget hjørnestolper og stendere og feste disse i betongplata.  ( Her trenger jeg å få ny kledning på, men det er ikke viktig i denne sammenhengen, da det uansett må gjøres og at jeg gjør det selv, samt at jeg må lage to døråpninger uten dør som hestene kan gå ut og inne av) 

( Siden skal jeg investere i lampe som passer til husdyrrom med infrarød varme her, slik de har gjort her: https://forskning.no/bioforsk-partner-husdyr/spor-hestene-om-de-fryser/583256 ) ...men det var en digresjon. 

Alternativ 2: Fjerne plankegulv i gammelt husdyrrom på ca 30 kvadrat, få støpt gulv og kanskje understøpt ca 4 meter med mur, da 4 meter av denne delen står på stablet stein ( her trenger jeg ikke å skifte bordkledning, men må sette inn et nytt vindu) Her er det bare en døråpning og jeg vil ikke ødelegge de fine gamle tømmerveggene, så dersom hestene ikke er eksepsjonelt gode venner, bør jeg nok satse på å ha bokser her. Dersom det viser seg å gå kjempebra, kan jeg ha « utegang» med fjøsdøra åpen. 

Alternativ 3: Rom over gjødselkjeller, man må gå gjennom rom nr to for å komme hit.: 

Få murt igjen åpning til gammel gjødselkjeller, fjerne plankegulv, fylle opp denne med 1,5 meter lecastein ( ca 48 kubikk) som komprimeres og støpe gulv. - Tror det bør bli en standard boksløsning, dersom det Ikke viser seg at hestene er veldig greie med hverandre, da det bare kan være en åpning her også. 

Dersom jeg velger alternativ 1, a eller b, kan jeg ha sykeboks i rom 2 og trenger egentlig ikke å støpe gulv, da det ikke vil bli brukt så mye.

Jeg har en toårsplan på å få hester, da jeg må rydde på bruket og i låven, fjerne buskas osv.., så jeg har egentlig ingen hast - har allerede ventet i mer enn 35 år og syntes at det var på tide, når vi faktisk har både fast jobb, jord og bygg som kan fikses. 

Noen med erfaring eller synspunkter? 

Edited by Absinthia

Bilder av bygger ville hjulpet.  Tror jeg ville gått for alt 2 med utegang utenfor fjøset.  Er ikke sikkert at du trenger å støype nytt golv.  Kanskje et overdimensjonert tregulv, spørs litt hvor store spenn det er.

Bilder eller plantegninger ville gjort det enklere. Jeg kjenner det er veldig greit å ha mulighet for å sette hestene på boks når det trengs. Har både utegang og bokser. Du nevner møkkakjeller. Kan den evt brukes til utegangsly, og i tillegg lage bokser slik du nevner. Greit å holde kostnader nede. Har bygget stall i låve to ganger og satt opp utegang en gang.