Jump to content
Sign in to follow this  
Issa

Tilskudd, men ikke pellets

Recommended Posts

Tips til tilskudd til hest som ikke tåler pellets? Vet ikke hva han trenger, liker bare å gi vitaminer i tilfelle rottefelle 😅 for jeg har ikke noe utover vanlig analyse av høyet. Han får 3 dl lucernehakk å blande i. Event annet ikke-peleltrert kraftfor som dekker standard vitaminer og, dog han får veldig lite kraftfor så skal godt gjøres å dekke opp slik 🤔

FK sin finnes vel som pulver også? Sånn.... granulat heter det? Eller innbiller jeg meg ting nå?

1 time siden, Albina skrev:

FK sin finnes vel som pulver også? Sånn.... granulat heter det? Eller innbiller jeg meg ting nå?

Jo, men er det sånn.. Varmebehsndlet? Småpellets? 😅 Må spørre dem. 

1 time siden, Matilde B. skrev:

Vitafor, kanskje?

Eller Chevinal 😊

Takk, skal Google 😁

Champion har granulat ja. Det er ikke småpellets, men pulver nærmest. 

Jeg bruker pulver fra equimins (advanved formula). Endel dyrere enn FK sitt da. 🤪

Vitafor strong som de selger hos norgesfor er også granulat. Må blandes i grøt for at de skal få det ned.

Haha, typisk. Men til én hest overlever jeg litt dyrt. Grøt får jeg ikke gitt han med mindre jeg finner noe annet enn lucernehakk å gi han 😒 er så ork å teste ut, for han har rennaræv i to uker i slengen om han ikke tåler noe 🙄 da hjelper ingen sånne magestabliseringsgreier.. 

Nå har han i tillegg spist noe grafs ute 🤪 sikkert kvist av balderbrå. 

10 timer siden, Issa skrev:

Jo, men er det sånn.. Varmebehsndlet? Småpellets? 😅 Må spørre dem. 

Takk, skal Google 😁

Børjes selger begge deler, de er best på pris tror jeg. Chevinal er veldig smakelig, litt sånn sirup. Vitafor kan du lett blande i lucerna med litt vann :)

Jeg kjøper Vitafôr Strong via Børjes :) Vi får FK sitt granulat inkl. i stalleia på stallen, men den etset seriøst hull i fôrbøtta til Snót (pulveret sank i bunnen og ble liggende der), så det ble jeg himla skeptisk til å putte i en hestemage 😬 Har ikke samme problem med Vitafor Strong. Det smaker litt søtlig og, min spiser det tørt sammen med lucernehakk-müsliblandingen sin :) 

• OMG 2

Denne tråden kom med god timing for min del. Min hest har begynt å alltid legge igjen litt mat, hovedsakelig vitaminene. Prøvde å gi han maten uten vitaminene i går og da var bøtta slikka rein 🙈 Så jeg har tenkt at jeg må finne noe annet enn de FK-vitaminene. Gratulantet til FK har jeg prøvd før, det ville han i alle fall ikke spise. Så jeg får teste noe av det dere anbefaler 👍🏼

Det er riktig nok I pelletsform, men bruker atcom hov-vital på mini no etter anbefaling. Det lukter digg og ser ut som sklir rett ned. Med bruk av det så slipper ein å fore andre tilskudd itillegg. Det er jo veldig greit 😊

Synes flytende er bedre enn pulver hvis du unngår pellets. Chevinal pluss fra børjes er et bra produkt

Skjønner ikke helt hvorfor han skulle reagere på pellets, ettersom jeg har lest så er det ikke noe fiffig med pelletreringen. Meen det er vel ikke alt man skal forstå. Ikke glad i flytende, føler jeg betaler veldig mye for vann :lol: Tenker kanskje det blir en tur innom høøks da 🤔 så kan jeg event bestille fra børjes når jeg trenger litt mer greier derfra. Vet dog ikke helt hvordan man kan måle om et tilskudd er bra eller ikke, sammenliknet med et annet 😬

Har noen prøvd vitaminer fra vitafôr, jeg lurer på om kresne hester spiser det? 

1 time siden, Sivoya skrev:

Min mest kresne rører det ikke. Men han sorterer vekk havre fra grauten sin også, så han er litt snål på det 😄

Jeg har alltid en liten sprut med enten Chevinal eller flytende B-vit som smakstilsetter, og alle andre enn den der kresensnålingen hyler da ned det meste.

1 time siden, Sivoya skrev:

De har jo forskjellige typer, så kommer kanskje an på hvilken? Vitafor strong er jo pulver og må nok blandes i noe annet godt for at de skal gidde å spise det. Har også brukt vitafor balansmineral til den andre hesten, og det så ut til å smake godt.

Jeg vet ikke hvilken, det var stalleier som sa at hun kunne kjøpe det inn til meg i stedet for vitaminer fra FK. Jeg pleier å blande det med betfiber så det gis ikke alene, da. 

Jeg har egentlig ikke opplevd at min ikke vil spise noe annet enn de vitaminene fra FK, men det er jo kjipt hvis hun kjøper en stor boks eller sekk med noe til meg og så vil han ikke spise det 🙈