Jump to content
Sign in to follow this  
smaaen

Undervisning, antall og lengde

Recommended Posts

Hva foretrekker dere når dere får undervisning eller deltar på kurs. Å ri alene eller med flere på samme time? og foretrekker dere flere korte økter eller færre litt lengre, og hva er foretrukket lengde på undervisningen?

Jeg underviser jo, samt arrangere en del treninger og det er utrolig mange som har ulike vaner så noen ganger er det litt vanskelig å legge opp. Hva tenker dere?

Eg vil helst ha timer der eg er aleine for å ha fokus på kun meg som ekvipasje. Spesielt i dressur. Og det ideelle er vel 40 min økter. Av og til kan 30 vere for kort og 45 for lang. 😊

Jeg vil ha undervisning alene, liker ikke at det er noen andre på ridebanen i det hele tatt egentlig, og i hvert fall ikke at instruktørens fokus er del. Me me me! 

Lengde på økt kommer litt an på hva man jobber med tror jeg. Men med unghest er uansett to korte bedre enn en lang.

• Liker 1

Samme her, 30 min alene. Event to økter a 30 min alene på lørdag og 30 alene på søndag. 

Helt klart alene, ikke noen fan av fellestimer. 30-45 min alt ettersom hva man holder på med. Mange ganger man har avslutta før de oppsatte 45 min. Godt å ha litt "god tid" også om man skulle kjøre seg fast på noe feks.

Koster såpass mye at jeg helt vil være alene ja. 

Vet om noen som foretrekker å være flere fordi de da får tenke litt og prøve ting mens instruktør ser på den andre. 

Alene. Liker ikke dele, særlig fordi jeg da har opplevd endel at tiden ikke blir så jevnt fordelt og det er ekstremt irriterende når man betaler like mye.

Lengde kommer an på hesten, hva man jobber med og hvor effektivt det er, men ofte er 45 min fint for meg.

Foretrekker også alene. 30-45min, gjerne to økter per dag.

ved fire økter på helg er det ofte innafor med fler på timen den siste økte , ellers blir man jo aldri ferdig (og kjipt å være sistemann når alle andre har reist). 

Om jeg skal ri med flere på time, så krever det at instruktøren behersker å undervise flere. 

Det er mange som ikke er utdannet til det. 

Jeg kan ri 45 minutter om jeg kommer med kald hest, slik at jeg får undervisning også i oppvarming. 

Ellers liker jeg godt 30 min alene. 

Litt slitsomt til tider, og jeg truer jevnlig både ridelærer og hovslagerlærer med å kjøpe solbriller til de. Type mørk. 

Så kanskje de går glipp av bittelitt. En gang innimellom. 

Det siv nevner er òg litt vesentlig. Kan fint ri 45min og ha oppvarming med. Ellers så kan eg fint ha varmet opp litt på forhånd om 30min.

Foretrekker å ri alene,og synes 40 min er ålreit lengde. Men alt mellom 30 og 45 er greit. Opplevd at noen har 2x20 min,og det var ikke noe for meg. Vil heller ri en gang pr dag og litt lenger time. 

Kan forresten ri sammen med barnet mitt om jeg rir unghesten, kom jeg på 😅 men ikke på sånne svinedyre timer. Sprang kan jeg gjerne ri sammen med flere. Da litt lengre, 45 min til en time. 

Alene,  ca 45 min økt.

Skritter gjerne opp i et kvarter før timen begynner, men jeg varmer ikke opp. For min del ønsker jeg hjelp til «oppvarmingen» også. Da blir 30 min for kort tid.

De gangene jeg har ridd på time med flere (ikke rideskole altså, men to eller tre på samme time) føler jeg ikke at jeg har fått særlig mye ut av pengene jeg har betalt. Det kan godt være instruktøren(e) som ikke har mestret å undervise flere av gangen, men det har føltes som totalt bortkasting av både penger og tid.

Da tenker jeg jo «vanlig» dressur, som jeg rir og betaler for undervisning for. Om jeg teoretisk sett skulle ha forsøkt meg på bomarbeid (litt noob) eller sprang (totalt livredd noob), hadde det nok vært helt ok å være flere. Og gjør man ting som krever at man er flere, typ to nybegynnere denger rundt med sverd fra hesteryggen, må man jo også være to fra hesteryggen :P 

• Liker 1

De kursene jeg deltar på er lagt opp slik at vi har 30 minutter alene før lunsj og 40 minutter sammen med andre etter lunsj på dag 1. På dag 2 har vi 40 minutter alene. Tidsbruk er ikke fastsatt, så om man bruker 20 minutter eller 60 minutter tar vi som det kommer.

Ja årsaken til jeg la den i dressur da sprang , riddersport/hema, WE og sånt annet blir veldig annerledes og man nødvendigvis bør være flere på timen. 

Personlig liker jeg best 40-45 min tror jeg, da føler jeg at jeg får god nok tid til spørsmål og ri. Varmer opp noe, men ikke mye selv da jeg ser på det som en del av timen uansett. 

Når jeg selv underviser tenker jeg ofte at 30 min holder for mange, litt etter forholdene og hvordan vi får til ting. Jeg har vært borti en del som rir på time så den skal jo være en time lang, da er det gjerne med hester og ryttere som ikke klarer å ta inn 60 minutters økter uansett, så det trives jeg selv ikke med. 

Det er jo fint å kunne tilpasse til hva som behøves der og da, problemet med det er å holde et visst tidsskjema. Særlig når man er som meg og reiser fra sted til sted, eller man har full helgeclinic med avsatt tid, og man ikke kan skyve så mye utover den tiden man har. 

Det spørs på så mye. Da jeg arrangerer litt enkle sprangtreninger med en lokal dame så synes jeg det er helt fint å være mer enn en. 3 stk sammen er i grunn perfekt. Å være aleine på sprangtime ser jeg for meg at er som en PTtime. Ingenting jeg er interessert i. 😅😂  Men om det er litt mer dyre helgekurs foretrekker jeg å være alene på timen, tror jeg. Ny instruktør trenger jeg mer tid med, men om det er gamle kjenninger trenger jeg egentlig ikke så mye tid på en time. Da kan jeg varme opp på forhånd selv. Ofte iallefall. 😊 Men alt spørs litt på hvordan instruktøren er synes jeg, de legger jo gjerne opp et opplegg - som da passer med tidsrammen de velger. Mange er flinke å lage til et opplegg som passer stilen de har. Er min mening. 👍

Jeg vil helt klart være alene på dressurtimer. 

45 min er fint når man har en litt voksen hest. (inkl oppvarming). Men det er nok litt i meste laget for sånne som L 😛  For han hadde nok 2x20 min økter vært bra i en helgeclinic f.eks. 

Det kan komme litt an på med unghest også, hvis den typ bruker et kvarter på å lande og være mottakelig for læring så er det jo kjipt om timen er på 20 minutter.

1 time siden, Nimbus skrev:

Det kan komme litt an på med unghest også, hvis den typ bruker et kvarter på å lande og være mottakelig for læring så er det jo kjipt om timen er på 20 minutter.

Helt klart!  men om jeg hadde en sånn, ville jeg nok ha varmet opp før timen så den var "klar" til timen startet. Men igjen, er jo veldig individuelt. Kanskje det er akkurat de minuttene i forkant før man når gjennom man trenger hjelp til.. 

• Liker 1

I dressur vil eg vere aleine, 30-45 min er fint. 1 økt per dag. Om eg rir 30 min foretrekker eg at det er med ein instruktør eg kjenner, og har ridd for mange ganger før. Ved 30 min varmer et alltid opp ei stund i alle gangarter først. Ved ny instruktør likar eg 40-45 min, bruker då å skritte godt opp og ri litt i trav og galopp før timen begynner, også meir ordentlig oppvarming når timen begynner 😊

Kan og gjerne ri 40-45 om eg føler vi treng det. Kjem heilt an på kvar hesten er i utdanninga og kva vi jobbar med 😊

Edited by idak92
Legge til noko

Jeg er litt både og på om jeg vil ri alene eller dele timen. Det kommer litt ann på hva jeg ønsker å oppnå på den aktuelle timen :) Rir jeg alene så kjenner jeg at mellom 30 og 40min er passelig tid, og stort sett er det alene jeg rir. Men jeg har ikke noe i mot å ha en klokketime f.eks som deles med en eller to til, så lenge instruktøren klarer å fordele tiden skikkelig. Jeg har hatt god erfaring med å få litt tid til å tygge på utfordringer/oppgaver litt uten å føle øyne i nakken hele tiden, så jeg kan helt fint ha god hjelp og nytte av en time som deles med andre :) Men det kommer som sagt helt ann på hvordan instruktøren disponerer tiden. Og ikke minst at de man deler timen er fornuftige ryttere som tar hensyn til at man er flere samtidig ute på banen. Værste jeg vet er nå folk ikke kan forholde seg til enkle ridebaneregler..

Helst alene. Ridetimer er såpass dyrt blitt at jeg vil gjerne ha fokuset alene 😛 Jeg syns 45 min er fint til min som bruker litt tid på å bli avspent, men 30 funker også, så lenge jeg har mulighet til å gi henne en god oppvarming på egnet område/underlag. 

I dressur tenker jeg det er best å ri alene. Stort sett er 30 min og at man varmer opp/skritter ned selv nok hvis hest/rytter og instruktør er kjent fra før, men første gang med ny instruktør eller når nye ting skal forklares er det greit med 45 minutter. 

Jeg er litt todelt til dette jeg. Jeg må ha litt tid på å organisere meg og prøve når jeg får instruksjon. Hvis trener/instruktør «snakker i øret» mitt konstant blir det enten at hodet kobler dem ut mens jeg tar kontroll på kroppen min eller at jeg ikke klarer all koordinasjonen mens jeg konser om prat i øret. Kapasitetsproblem.. 🙄

Sånn sett rir jeg gjerne også på gruppetimer hvor trener fordeler oppmerksomheten mellom flere. 

Samtidig er det kjipt hvis man får lite oppmerksomhet eller ender opp med «fint der» hele tiden. Da blir det jo ikke noe utbytte.

Litt situasjonsbetinget mao.

• Liker 1

Dressur, alene. Sprang/bommer, 2 evt 3.

Kan dog ri med en til i dressur også men da lengre "time" enn alene. 

Kommer an på. Nå om dagen er 45 min perfekt, for et år siden hadde 30 min vært mer enn nok. Dette gjelder for enkelttimer da. Er vi på kurs hvor man typisk rir to økter på en dag er det fint med en 30 min økt og en 60 min f.eks, eller to 30 min eller to 45 min. Litt avhengig av hvor intens instruktøren er å ri for. Foretrekker å ri alene på time så lenge det er snakk om dressurtimer.

Har vel ikke ridd på fellestime i dressur på.... 20 år kanskje??? Her er det kun alene som gjelder 😁

Liker best å ri 45 minutter, for jeg er ikke så flink til å varme opp korrekt, da bare vimser jeg og gjør litt av det og litt av det 🤣