Jump to content
Sign in to follow this  
Ponnirytterrr

Varme sener

Recommended Posts

Er det best å ri med eller uten belegg når hesten har varme sener?

! Hesten har ikke så varme sener at man ikke kan ri. Jeg rir på skritte turer. Kjøler også senene med litt vann fra slangen etter jeg har ridd !

Nå bør dere slutte å bruke den hesten, før den er sjekket av en hestekyndig veterinær

• Liker 2

På 1.11.2019 at 23.46, julnil skrev:

Nå bør dere slutte å bruke den hesten, før den er sjekket av en hestekyndig veterinær

Det er helt greit at jeg rir den. Den er mye bedre nå og jeg har ridd den flere ganger i uka

På 24.11.2019 at 23.58, Ponnirytterrr skrev:

Det er helt greit at jeg rir den. Den er mye bedre nå og jeg har ridd den flere ganger i uka

Det er nok neppe greit selv om du tror det

On 24/11/2019 at 23:58, Ponnirytterrr said:

Hva sier veterinær i denne situasjonen?

Det kan være fyllinger av lymfevæske i kodene, som går vekk ved jevn bruk 🤷‍♀️ Vanskelig å si uten å ha sett hesten. Men  husk nå at TS er forrytter til en hest eid av en voksen dame. Er ikke bare å ringe veterinær (som pappa? skal betale). Det er bedre at hun spør om råd her, enn at hun driter i det. 

https://sportshest.no/nyheter/94/2014-05-05/hovenhet-og-fyllinger-nartid-er-det-ufarlig-og-nartid-er-det-alvorlig litt generell info. 

• Liker 7

På 26.11.2019 at 13.22, Issa skrev:

Det kan være fyllinger av lymfevæske i kodene, som går vekk ved jevn bruk 🤷‍♀️ Vanskelig å si uten å ha sett hesten. Men  husk nå at TS er forrytter til en hest eid av en voksen dame. Er ikke bare å ringe veterinær (som pappa? skal betale). Det er bedre at hun spør om råd her, enn at hun driter i det. 

https://sportshest.no/nyheter/94/2014-05-05/hovenhet-og-fyllinger-nartid-er-det-ufarlig-og-nartid-er-det-alvorlig litt generell info. 

Ja. Jeg tror hun har en liten varm kul eller noe sånt som jeg har mistanke om kan være væske.

Jeg kan jo så klart ikke ringe veterinæren selv da dette ikke er min hest, og jeg stoler jo på eieren som mener veterinær ikke trengs.

På 26.11.2019 at 13.11, Emsy skrev:

Hva sier veterinær i denne situasjonen?

Jeg vet ikke om eieren han ringt en veterinær. Jeg kan ikke ringe en selv, siden jeg bare er forrytter. Og siden eieren kanskje ikke synes det er nødvendig med en veterinær, må jo jeg betale og det er da ikke helt rett når jeg ikke eier hesten, men bare har den noen dager i uka?

På 26.11.2019 at 9.11, julnil skrev:

Det er nok neppe greit selv om du tror det

Tror det. Eieren er helt sikker på at dette er greit og da stoler jeg på det. Hun har eid vanlig ridehest og travhester i mange, mange år og har nok vært oppi dette før da det er vanlig på travere osv