Jump to content
Sign in to follow this  
IZQ

Klappring med tennee

Recommended Posts

Jeg har en 5år gammel dressurhest som klapprer rytmisk med tennene når han blir ridd. Han gaper også mye og liker tydelig ikke bitt. Tenner er sjekket og det har ikke blitt funnet noe grunn til det. Det øker også om han feks er på en ny plass eller er stresset/blir ivrig av noe slag. Jeg blir helt gal av å prøve å finne grunnen. Sal er byttet, han har fått stubben sin equi soft gjord, ulike anatomiske hodelag er prøvd, mange ulike bitt er prøvd. Det er ingen ting i galopp men i skritt og trav, samme på tur som på banen. Han er også fulgt opp med behandlinger og behandler finner heller ingen grunn til dette. Det er mer i perioder, mens andre perioder er det bedre. Har noen erfaring med dette? Jeg googler meg i hjæl men finner ingen ting som fungerer, vil så gjerne hjelpe han for kan ikke være noe behagelig... 

Har du hatt noen til å se på/ behandle TMJ? Kan se for meg noe spenninger der. Det kan gi smerter i trigeminusnerve også. 

Ser det gjerne på hester som ikke beveger seg godt nok gjennom bakpart og lend. Ofte forsvinner det når man kommer igjennom og får det på plass. Noen kan utvikle det til en vane og da kan det være vanskelig å få bort, men blir ofte mye bedre. Bytte av bitt kan hjelpe, særlig å gå fra direkte til indirekte bittfunksjon. 

Hvordan bitt kan anbefales smaaen? :) Jobber med å få han mer gjennom bakpart og rygg og hjelper da noe, men fortsatt urolig i munn... 😅

På 26.10.2019 at 9.09, LisaFi skrev:

Har du hatt noen til å se på/ behandle TMJ? Kan se for meg noe spenninger der. Det kan gi smerter i trigeminusnerve også. 

Hva er TMJ? 

13 timer siden, IZQ skrev:

Hvordan bitt kan anbefales smaaen? :) Jobber med å få han mer gjennom bakpart og rygg og hjelper da noe, men fortsatt urolig i munn... 😅

Ganske vanskelig å anbefale noe  uten å vite mer om hvordan hesten er i munnen, en del som jobber med tenner på hest kan se nøye hvordan munnhulen er formet og gi anbefalinger ut fra dette. Det jeg snakker om med tanke på direkte/indirekte bitt er gjerne trinsebitt vs stangbitt. Et trinsebitt gir direkte trykk, mens et stangbitt roterer og dermed gir indirekte trykk, noe en del hester foretrekker. Siden du skriver dressurhest så regner jeg da med at dette er en konkurransehest og da er stangbitt utelukket og da ville jeg sett nærmere på rette trinsebitt, eventuelt med noe tungefrihet, eller lockup bitt, selv synes jeg stubben sitt ez control er av de bedre der, men det har kommet flere på markedet. En skal være obs på at de som har en "barrel" i midten ofte kan klype ganske mye i tungen til hesten og at det da kan være årsaken til at hestene ikke trives med disse. 

Enig med Lisa og, kjeveleddet har vanvittig mye å si for kroppen til hesten. Så om ikke tyggingen kommer av spenninger her vil det skape spenninger når de tygger mye på bittet. Du skriver behandling, hva slags type behandling har hesten fått, det er ganske stor forskjell på hva ulike behandlere gjør og hva de får tak i. 

Men generelt ser jeg ofte at når hesten kommer opp i ryggen og virkelig løfter igjennom manken, så forsvinner en del av disse uvanene man ser i munnen. Det har veldig ofte ikke så mye med bittet å gjøre.