Jump to content
Sign in to follow this  
Mircea

Hvilken stall skal jeg velge?

Recommended Posts

Jeg har to stallplasser på hånda. Begge med ulike fordeler og ulemper.

Den ene er en del av en rideskole, med adskilt skolestall/privatstall.

Der blir hestene fôret 3 ganger i døgnet, står på boks mesteparten av døgnet, og har litt små paddocker de står alene ute i. De har selskap i hestene som står i paddockene på siden av seg, men ikke selskap inne i paddocken.

De blir sluppet ut i 7-8 tida om morgenen, og inn igjen til middag i 15-16 tida.

Jeg må dit hver dag for å møkke, ordne fôr/vann, og slippe inn selv.

Det er her jeg rir for instruktør en gang i uka, og sønnen min er med på ridetimer en gang i uka.

Jeg har også tilgang på ridehall, skrittemaskin og vaskespilt.

Den andre stallplassen er utegangsstall/åpen stall. Altså at hestene har tilgang på et stort innendørs rom de kan gå inn i når de vil.

Det er også et leskur de kan søke ly i, og fri tilgang på grovfôr med nett. De går så klart sammen i flokk, og har mye selskap i hverandre.

Her har jeg derimot ikke tilgang på verken ridehall/-bane, skrittemaskin eller vaskespilt, men fantastiske turområder, og stalleier sier hun skal bygge ridebane etter hvert.

Jeg har ikke førerkort til å kjøre med henger, og dermed ikke mulighet til å bruke egen hest på ridetimene dersom jeg velger utegangsstallen. Og det er altfor langt til å ri mellom stedene.

Men jeg liker ikke helt at hestene står så mye på boksen i den andre stallen, og at de ikke får selskap av andre hester i samme paddock. Av erfaring så er det jo en del hester som blir heite av å ikke få brukt seg i løpet av dagen, og dermed vanskelige å ri. Usikker på om min kommer til å bli det...

Prisforskjellen er på nesten 2000,- pr mnd, der utegangsstallen er rimeligst.

Hva ville dere gjort?

Edited by Mircea

Det er ingen andre som kan tenke seg å ha hesten sin ute lenger sammen med din, og så kan du tilby deg å ta inn de hestene litt senere når du er der?
Da må de nesten få et måltid ute da, ellers står de vel bare og maser for å komme inn. 

Har den andre stalleieren sagt noe om hvor lang tid hun tenker det vil ta før hun bygger ridebane?

med 2000 i mnd spart, er det jo kort vei til førerkort på henger?

Jeg synes det egentlig virker som om du har bestemt deg, jeg 😊

Man kan stille det opp veldig enkelt; 

hva er viktigst av din komfort den ene timen i døgnet du skal ri, og hestens resterende 23t? 

Har du en hest som stortrives med mye innetid og hater å være ute vil jo utegang være tilsvarende ille for den, som bokslivet for en hest som hater bokslivet. 

• Liker 4

2 timer siden, Reaper skrev:

Det er ingen andre som kan tenke seg å ha hesten sin ute lenger sammen med din, og så kan du tilby deg å ta inn de hestene litt senere når du er der?
Da må de nesten få et måltid ute da, ellers står de vel bare og maser for å komme inn. 

Har den andre stalleieren sagt noe om hvor lang tid hun tenker det vil ta før hun bygger ridebane?

med 2000 i mnd spart, er det jo kort vei til førerkort på henger?

Jeg har spurt de andre på stallen om det, men de er redd for skader fra spark osv, så det ser litt mørkt ut for felles paddock. Hesten min er lav på rang, så jeg tror ikke det ville vært noe problem, men jeg forstår jo godt at andre kanskje ikke vil ta sjansen på det.

Fôring ute er visst ikke et alternativ dessverre.

Hun har ikke sagt noe om tid før det blir ridebane, men hun ønsker det veldig selv også, så jeg tipper det kommer på plass så fort hun har mulighet. :) 

Har ikke tenkt på det slik, men det er jo genialt! Kan jo spare de 2000,- i mnd på konto, så har jeg jo hengerkortet rimelig kjapt. Takk for tipset. :)

2 timer siden, mallilen skrev:

Jeg synes det egentlig virker som om du har bestemt deg, jeg 😊

Man kan stille det opp veldig enkelt; 

hva er viktigst av din komfort den ene timen i døgnet du skal ri, og hestens resterende 23t? 

Har du en hest som stortrives med mye innetid og hater å være ute vil jo utegang være tilsvarende ille for den, som bokslivet for en hest som hater bokslivet. 

Veldig godt poeng! Hestens komfort veier så klart tyngst, og jeg tror kanskje han helst kunne tenkt seg selskap og lekekamerater fremfor boksliv. Han er ikke så glad i ruskevær, men siden de har mulighet til å gå inn i stallen og til å gå under tak, så styrer han jo det litt selv.

Hvis utgangen er av god kvalitet hadde jeg definitivt valgt den, men det kommer jo an på hvor du tror du og hest vil trives best. For meg er utetid i flokk viktig mens ridehall/bane kommer som nr to. Gjør mye av mitt dressurarbeid på tur, men jeg har flotte grusveier å ri på.

Så er det jo "bare" å ta lappen og eventuelt skaffe en henger 😁 da kommer du jo deg rundt på andre treninger og stevner i tillegg til I ridehuset du nevner. 

Tror jeg ville gått for utegangen da, altså! Og håpe at BE og ridebane er på plass innen ikke altfor lang tid. Og fine turmuligheter hjelper jo veldig! Mye man får gjort på tur inntil videre :)

Nå har jeg jo prøvd begge deler, og foretrekker helt klart utegang! :) 

Jeg kan ikke leve med at ikke mine hester får leve så mye hesteliv som mulig, så for meg manglet alternativ en for mange ting. :) 

Jeg synes personlig at det er ganske kjipt å ikke ha ridebane, men jeg synes at (en god) utegang gir den beste hestevelferden, og ville ikke hatt hesten min på den stallen med så lite utetid og uten flokk for hesten. Jeg ser hvor mye flokken betyr for hesten min at det har jeg ikke samvittighet til. Men jeg synes @Reaper har et godt poeng med at 2000 i mnd spart ikke gjør veien til hengerlappen så lang :) 

Jeg tenkte også på om du har sjekket om det er en annen stall i rideavstand fra utegangsstallen som har en ridebane du kan leie deg inn på? 

Tusen takk for gode svar.😃 Jeg valgte stallen med ridehall nå frem til jul, og så blir det flytting til utegangsstallen like over jul. Det er langt til nærmeste ridebane/ridehall fra utegangsstallen, så derfor valgte jeg den andre stallen kun frem til jeg er ferdig med timene mine for i år. Så tror jeg at jeg tar en pause i timene og heller sparer til hengerkortet for de kronene jeg sparer på å være på utegangsstallen.😊 Jeg har garantert plass på utegang etter jul.😁

• Liker 3