Jump to content
Sign in to follow this  
Torhild

Golvbelegg i stallgangen???

Recommended Posts

Noen som har lagt golvbelegg i stallgangen? Stallgangen min er ca 12 meter lang og kanskje 1,70 bred (husker ikke helt 🤣🤣🤣). Betong, så ganske glatt om hestene har våte bein. Har sett på forskjellige matter, men enten er de himla dyre, eller så er de lite egnet mtp at det kommer spon og høy på de og da blir de vanskelige å sope.

Så da kom jeg på den geniale ideen at jeg kan jo kjøpe et billig golvbelegg og legge?? Lett å sope og mer sklisikkert enn betongen. 

Tanker???? 😁😁

Edited by Torhild

Gulvbelegg er vel dårlige greier for hestebein med brodder, tenker jeg. Hva med å male gulvet med en epoxymaling for industrigulv? Mener det finnes varianter som er beregnet for våte omgivelser, og dermed er sklisikre. 

Ellers er det jo alltids en go-to med gulvmaling og sand oppå... 

Epoxy er dritglatt. Sett på de mattene jula har? Skal sjekke dem ut selv (I virkeligheten, ikke bare på nett) :)

Vanlig epoxy er dritglatt, ja. Epoxy beregnet til våte gulv er ikke dritglatt. Mulig det bare er å tilsette noe ekstra, men det finnes i allefall :) 

vaskehallen her borte er malt med slik antiskliepoxy, funker fint men absolutt alle såler knirker voldsomt på det, da 🙈

De bruker det i en del nye parkeringsgarasjer, og jeg vet ikke om jeg hadde stolt på at det ikke var glatt for jernsko 😅 i tillegg må gulvet være helt rent, og epoxy har herdetid på.. En uke? Det hadde blitt en utfordring i hvert fall for meg nå på høsten med hestene inne og snart frost.. Hadde nok beklaget meg med noe jeg kunne legge løst oppå. Sånne gummibånd fra grustak, steinknusermaskingreier.. Eller matter fra, jula, felleskjøpet etc. Går jo an å prøve gulvbelegg, der finnes jo ganske kraftige saker, og hive det ut om det ikke funker 🤷‍♀️

Herdetiden tenkte jeg såklart ikke på. Tror man får med kortere herdetid også, men den er jo sannsynligvis mer enn 24t uansett :/ 

Men; kan det være en tanke å slipe ned øverste laget på den glatte betongen? I stallen her er det et gråhvitt belegg som har lagt seg pent oppå. I uthusdelen er den forholdsvis hel, men der den er slitt vekk i selve stallen er det ikke på langt nær så glatt 🤔

Glemte å si at alle barna er barfotinger, så brodder er ikke noe problem

Og betongen er behandlet med noe sånn at den skulle være mer motstandsdyktig mot urin etc, og for at det ikke skal støve når man soper.

Uten sko er nok sjansen for at belegget overlever endel større 😛 

våtromsbelegg kanskje? De er jo beregnet for vann og nakne føtter, og dermed ikke så glatte som "plain" vinyl. 🤔

Du kan ikke få tak i transportbånd fra pukkverk? Vi hadde det i ene stallen jeg sto. Det var både billig(gratis) og enkelt å sope rein 😊👍